Heimlich als je klein van lengte bent

Auteur Topic: Heimlich als je klein van lengte bent  (gelezen 9299 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2009, 16:28:26
Och, ik vind het een mooi verzonnen oplossing... En onmogelijk om m uit te voeren als je een patient hebt die echt in blinde paniek is: dan voelen ze die trap waarschijnlijk niet eens :P

Maar goed, ik heb wel eens de heimlich op een lotus van 2 meter 20 gedaan, de truc is dan om letterlijk naar boven te stoten. Als het echt niet lukt, probeer dan om het slachtoffer op een stoel te zetten en doe de heimlich dan. Zelfs dat is een betere oplossing dan je so te vloeren...

Volgende week hebben we herhaling van wat we allemaal tot nu toe hebben gehad, dan kan ik het mooi eens proberen op de langste persoon in de zaal.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2009, 21:49:18
Het is geen kwestie van kracht, maar van snelheid.
Hoe sneller je de handgreep uitvoert hoe sterker het effect


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2009, 19:23:18
Denk erom dat het slachtoffer ook na een succesvolle heimlich z.s.m. naar de dokter moet! De kans op inwendig letsel is erg groot.

Het BHV boek geeft dit inderdaad aan. En ik denk ook wel terecht.
Het OK boekje geeft dit niet aan.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2009, 16:40:49
Dag mede EHBO-ers/EHV-ers.

Ik heb inmiddels 2 EHBO-lessen gehad. Daarin zijn o.a. het ondersteunend verplaatsen, stoten tussen de schouderbladen en de Heimlich greep besproken en geoefend.
Waar ik echter tegenaan liep was mijn lengte. Ik ben zelf maar 1.54, dus de meeste mensen zijn over het algemeen een stuk groter dan mijn persoon.
Bij de Heimlich greep kom ik dus al gauw lengte tekort aangezien je met een flinke ruk schuin omhoog moet met je vuist.
Als er geen stoel in de buurt is, hoe pak ik dit dan aan?

De instructeur zei tegen mij dat ik dan eerst maar die 5 stoten tussen de schouderbladen moest geven in de hoop dat het voorwerp er dan al uitschiet en dat ik anders moest wachten dat het so blauw zou worden, bewusteloos neer zou komen op de grond en dat ik dan borstcompressies moest geven.
Volgens hem schiet het voorwerp bij borstcompressie er vaak alsnog uit waardoor je weer een normale ademweg krijgt.
Ik moet de Heimlich als het ware overslaan. Of dat zo'n goede optie is  :-\


Sorry, ik zie het probleem even niet! Zelf ben ik ook niet de grootste, 1.60 m en ik heb toch echt nooit problemen gehad met een langer persoon.
Ik begin me toch enigszins af te vragen wat jouw instructeur je heeft verteld over de plek waar je je vuist neer moet zetten.

Als het goed is, is dit iets boven de navel. Dit bereik je door vanaf de heupen van het SO naar voren te gaan met je handen. Als het goed is moet je bij de navel uitkomen. Daar iets boven gaan zitten. Nou met jouw lengte moet dat makkelijk kunnen!
Het enige wat je doet is een op die plek je vuist neerzetten. Bij die beweging schuin omhoog blijft je vuist staan op de plek waar je hem hebt neergezet.

Als je op een stoel gaat staan, dan loop je het risico dat je te hoog gaat zitten en dat je dan het zwaardvormige aanhangsel naar binnen drukt. Dat geeft weer risico voor de lever die daar pal achter zit. Deze wordt dan aangeprikt.

Mijn advies:  leg dit verhaal eens voor aan jouw instructeur en graag hoor ik hoe zijn/haar reactie hier op is.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2011, 03:24:48
Toen ik mijn EHBO lessen indertijd volgde, was er een lotus waar ik mijn armen niet om heen kon krijgen...
Mijn armen zijn niet lang, en hij was iet wat corpulent.... e050
Maar mijn instructeur vertelde mij ook dat het slachtoffer, Indien jij hem niet naar de grond krijgt, in dit geval vanzelf naar de grond gaat met zuurstof gebrek.
En dan inderdaad borstcompressies.... O0


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2011, 17:49:51
een slachtoffer zal niet direct bewusteloos raken... er is nog een korte periode dat het bewustzijn verminderd is.
ik las in het Sosa boek voor ambuplegen dat er dan nog een optie is om de Heimlich liggend uit te voeren.
(deze hadden we jaren terug ook in de EHBO, als het slachtoffer buiten bewustzijn was)

wellicht kan je dan de bewusteloosheid nog voorkomen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2011, 22:13:24
Bij een patient die dreigt te stikken en die zon omvang heeft dat je geen Heimlich uit kunt voeren mag je altijd 5 thoraxcompressies uitvoeren wanneer deze patient ligt en al of niet bij bewustzijn is. We gaan natuurlijk niet eerst wachten tot er bewusteloosheid intreedt, dat duurt te lang en ondertussen is er al hypoxie(zuurstoftekort) ontstaan (die op zijn beurt na enige tijd bewusteloosheid veroorzaakt.
Dus: direct 5 thoraxcompressies uitvoeren bij deze(corpulente) patient, ook als die patient bij bewustzijn is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2011, 00:48:36
Bedankt! Ook ik leer weer.... O0


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2011, 07:11:54
Tsjah, laat weer eens zien dat het Ok boekje geschreven is voor de ideale situatie he :P
En hoe vaak komt die nou voor? 998765
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2011, 13:55:23
Volgens mij zit men vaker (eerder) te hoog dan te laag
Keep it simple