O2 toediening door de brandweer ?

Auteur Topic: O2 toediening door de brandweer ?  (gelezen 11123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joost -VIG-

  • Gast
Gepost op: 14 januari 2009, 12:12:23
Ik keek gisteravond naar een uitzending 'op de bon' en daarbij werd een auto ongeluk geflimt. Politie kwam als eerste ter plaatsen en een agent fixeerde het hoofd van de inzittende van de auto. De brandweer kwam als 2e ter plaatsen en gaf de inzittende meteen zuurstof. Zoals het in beeld werd gebracht was de ambu nog niet ter plaatsen.
Gebeurd dat bij alle korpsen of was het foutief in beeld gebracht ? O2 is niet voorbehouden maar het is wel een medicijn dat in principe voor geschreven moet zijn door een arts of protoculair worden geindiceerd door ambulance verpleegkundige die vervolgens overgaat op toediening O2 of de opdracht daarvoor geeft. Stel dat de inzittende een COPD patient was dan kun je een ademstilstand bewerkstelligen als je teveel geeft. Daar werd zoals het in beeld werd gebracht niet naar gevraagd.

Dus mijn vraag is eigenlijk geeft de brandweer O2 ? Zoja waar letten ze dan op en waar vragen ze dan naar en mag dat eigenlijk wel ?

Het duikteam buiten beschouwing gelaten;).

Groetjes Joost.




hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2009, 13:28:34
Hoi Joost. Ik kan en wil daar als instructeur wel antwoord op geven. Wat jij gezien hebt klopt! De brandweer werkt volgens het landelijk protocol levensreddend handelen brandweer LPLHB. En daarin staat, en wordt ook onderwezen, dat een brandweerman - vrouw, ook zuurstof mag toegeven. Wel moet hierbij het protocol gevolgd worden. Als ik heel even het (oude) protocol erbij pak:

eerst het protocol airway waarbij de halswervelkolom gestabiliseerd wordt, ademweg vrijgemaakt wordt. Door naar protocol Breathing: ademhalingnormaal, in dit geval wel, spontane ademhaling en dit wordt gevolgd door zuurstoftherapie. HIerin wordt de zuurstof toegediend door het non-rebreathing masker. Er staat wel bij dat er bij pasgeborenen en slachtoffers met een chronische longziekte dit niet mag worden toegediend. Maar... indien het slachtoffer niet in staat is aan te geven aan een chronische ziekte te leidden zal er altij zuurstof worden toegediend.

Nou moet je je afvragen wanneer de brandweer deze handelingen toepast. Dat is bij slachtoffers die vermoedelijk een hoog energetisch trauma hebben opgelopen. De kans dat ze ernstig letsel hebben is groter dan dat ze last krijgen van de longziekte. Gesteld wordt daarom: geef maar zuurstof, het kan geen verergering opleveren.

Bovendien is de vraag teveel zuurtsof niet aan de orde. We werken met 15 liter per minuut en dit is vast ingesteld. Binnen een kwartier is er een ambulance ter plaatse die, aansluitend op ons protocol, de patiënt overneemt. En mocht het zuurstof toedienen niet het gewenste resultaat geven, neemt deze een beslissing.

Ik hoop dat het iets duidelijker is voor je. En mocht je nog vragen hebben , ik hoor het wel of je stuurt een PM.
It's me!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2009, 14:07:00


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2009, 14:11:03
Brandweer Delft-Rijswijk heeft een zuurstofkoffer op de voertuigen liggen, deze is al meerdere malen nuttig gebruikt.

Ik ben met de opleiding manschap A bezig voor de brandweer Haaglanden (als vrijwilliger) en wij zijn nu met het LPLHB bezig en daarbij hebben wij inderdaad het toedienen van zuurstof gekregen.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2009, 14:25:23
Ik heb de uitzending toevallig ook gezien en keek ook met verbazing naar een aantal dingen, oa de zuurstoftoediening inderdaad. Wat me verder opviel was dat de brandweer al bezig was met bevrijden van het SO ( verwijderen van de deur ) nog voordat de GGD terplaatse was.. Het waren 2 dingen die mij in ieder geval nooit geleerd zijn en het me daarom zo opviel  :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2009, 14:32:27
Een heel goeie ontwikkeling dat LPLHB!


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2009, 14:40:45
Ik heb de uitzending toevallig ook gezien en keek ook met verbazing naar een aantal dingen, oa de zuurstoftoediening inderdaad. Wat me verder opviel was dat de brandweer al bezig was met bevrijden van het SO ( verwijderen van de deur ) nog voordat de GGD terplaatse was.. Het waren 2 dingen die mij in ieder geval nooit geleerd zijn en het me daarom zo opviel  :o

Ik zal de uitzending eens bekijken. Maar de brandweer kan het voeruig stabiliseren voordat de ambulnace ter plaatse is. Waarom er een deur wordt verwijderd? Misschien om alvast een noodbevrijdingsweg te creeren?
It's me!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2009, 14:47:50
Ik zal de uitzending eens bekijken. Maar de brandweer kan het voeruig stabiliseren voordat de ambulnace ter plaatse is. Waarom er een deur wordt verwijderd? Misschien om alvast een noodbevrijdingsweg te creeren?
Dat lijkt me duidelijk, maar wat mij geleerd is en nog steeds geleerd wordt dat we alles gereed maken voor een evt bevrijding met hydr. redgereedschap, de auto helemaal stabliseren enz enz, maar dat we pas tot actie overgaan na overleg met het gele team  ???
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2009, 14:59:06
Ik heb met verbazing zitten kijken! De agent die de auto ingaat om de nek van het slachtoffer te stabiliseren. Terwijl het niet bekend is of de auto nog airbags heeft, de auto absoluut niet stabiel is. Beter had hij van buitenaf kunnen stabiliseren, het raam was er toch al uit.

Vervolgens komt de brandweer, maar ik heb geen goede stabilisatie gezien... Maar het filmpje is wel zo geknipt dat we makkelijk kunnen missen dat de stabilisatie geplaatst wordt en de ambulancedienst ter plaatse is.  ???
It's me!


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2009, 15:00:26
Dat lijkt me duidelijk, maar wat mij geleerd is en nog steeds geleerd wordt dat we alles gereed maken voor een evt bevrijding met hydr. redgereedschap, de auto helemaal stabliseren enz enz, maar dat we pas tot actie overgaan na overleg met het gele team  ???

Ik had de film nog niet gezien. Maar als je vaststelt dat het slachtoffer in duidelijke nood of gevaar verkeert kunnen we deze bevrijden zonder het ambulanceteam af te wachten. Al zou ik dat persoonlijk wel altijd doen.  ;)
It's me!