O2 toediening door de brandweer ?

Auteur Topic: O2 toediening door de brandweer ?  (gelezen 11127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2009, 15:56:29
... zijn we nu bezig met een protocol voor het inzetten van de zuurstof bij een BLS-inzet met AED...

Hou je dan wel de zuurstof even weg tijdens het defibrilleren?


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2009, 16:00:05
Waarom? Als je patiënt vonkt heb je wel een fout gemaakt bij het aansluiten van de pads  :D Dat kan op zich geen kwaad, een groter probleem is het aanraken van de patiënt tijdens de defribilatie of het liggen op een geleidende ondergrond.  :(
De zuurtsof loopt niet direct onder het masker vandaan, dus ik zie het probleem niet.
It's me!


helm

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2009, 16:54:59
Het probleem is weliswaar niet zo groot, maar in de praktijk soms wel aanwezig.

De AHA richtlijnen zeggen het volgende:

(Circulation. 2005;112:III-17 – III-24.)
2005 American Heart Association, Inc.
Section 1
Part 3: Defibrillation

Treatment Recommendation
Rescuers should take precautions to minimize sparking (by paying attention to pad/paddle placement, contact, etc) during attempted defibrillation. Rescuers should try to ensure that defibrillation is not attempted in an oxygen-enriched atmosphere.


Bart S

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2009, 01:24:05
Bart,

Bij ons zit de zuurstofkoffer standaard op de voertuigen. Bij rookinhalatie wordt ook zuurstof toegediend, ook voordat de ambu er is.

Ok Sjeef! Interessant. Hier kreeg ik alleen gefronste wenkbrauwen toen ik erover begon onder collega's... vind het trouwens wel een goeie zaak.


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2009, 15:22:42
Bij de brandweer wordt geen gebruik gemaakt van de kiss of life. Hieraan klven teveel nadelen en er zal beademd worden met een ambumasker. Hierop kun je de zuurtsofset aansluiten. Hierbij komt bij de mond-op-mond beademing zuurtsof extra mee en op het moment dat je het masker loslaat zal dit onder het masker vandaan stromen.

Het wordt niet vaak bij AED ingezet overigens. Vooral bij slachtoffers die bij bewustzijn zjin wordt er zuurstof toegediend.
Overigens bij een circulatiestilstand eindig je al in je protocol breathing voordat je bij zuurstof komt, bedenk ik me nu  ::) Dus bij een circulatiestilstand is het niet aan de orde ;) Laten we dat aan de pro's in hun gele pakkie's over. Je weet wel, die jongens die zo hard werken  8)

Ehhh bij welke brandweer bedoel je?
Wij gebruiken hem gewoon hoor!!
Ook een pocketmask gebruiken we en zit in de zuurstofkoffer.

Dus de brandweer gebruikt ze wel degelijk!!
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2009, 15:52:24
In de EHBO koffer die bij de brandweer gebruikt zit als het goed is geen kiss of life maar een ambu masker. Dit vanwege hygiënische redenen en het gemak van een volledig masker ten opzichte van een kiss of life. Dus, als je de keuze hebt gebruik alsejblieft een volledig masker. Maar dat het gerbuikt wordt, daar twijfel ik niet aan. Dat is een beetje brandweer eigen, er worden wel meer dingen gebruikt die bewezen zijn niet goed te werkenind e praktijk, waar een goede vervanging voor is. Eigenwijs hé, brandweermensen  :D
It's me!