Vraag nav dodelijk ongeval auto te water

Auteur Topic: Vraag nav dodelijk ongeval auto te water  (gelezen 7257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firefighter708

  • Gast
Gepost op: 5 januari 2004, 20:58:02
Hai,
 gister 4-1-03 ben ik wezen kijken bij een dodelijk ongeval (auto te water) ik zag het ambu personeel, welke met 5 ambulance's te plaatse waren, is m'n eerste vraag: waarom komen er 5 ambu's ter plaatse met 1 slachtoffer, toen het  slachtoffer uit het water was gehaald begon men met reanimeren, daarbij viel het mij op dat het ambu team anders reanimeerde dan wat ik tijdens mijn ehbo cursus heb geleerd.
Ik heb geleerd 15:2, en hun deden 5:1 volgens mij heeft dat te maken met het aantal hulpverleners, maar dat weet ik niet.
Is dat zo, of heeft dat een andere reden? Zo als het er naar uitzag zou het slachtoffer overlijden,  maar op een gegeven moment ging men toch rijden, na 3 x een nieuwe serie borstcompressie (het was een spoedtransport) maar dan geleid door een andere ambu. Sinds wanneer doet de ambu dienst dat zelf, en waarom doet de politie het niet meer?
later hoorde ik dat het slachtoffer helaas ter plekke was overleden (terwijl ze toch gingen rijden met het slachtoffer is het niet zo dat er niet met een overleden iemand gereden mag worden behalve de uitvaart diensten of is dat ook al veranderd?
ik hoop op een antwoord
mvg firefighter708




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2004, 21:18:19
Ik neem aan dat jij dit ongeval bedoelde?

Man uit Laag Soeren verongelukt

Een 54-jarige man uit Laag Soeren is zondagmiddag om het leven gekomen, nadat hij met zijn auto in het Apeldoorns Kanaal was gereden.
De man raakte even voor 17.00 uur met zijn auto van de Kanaalweg in Laag Soeren, waarop hij het kanaal inreed. De brandweer zette duikers in. Omdat de auto op zijn kop in het water lag, kon de man pas worden bevrijd toen de auto uit het water was gehaald.
De man is in het ziekenhuis overleden. Een getuige dacht dat er twee mensen in de auto zaten, maar na onderzoek van de politie bleek dit niet juist.


Dit is te lezen op www.ambulancenet.nl bij Ongevallen van dit weekend.

Meerdere ambulances zijn dus gealarmeerd omdat het vermoeden bestond dat er 2 mensen in de auto zouden zitten. En waren er 5 ambulances of was er ook een OvDG?
Waarom ze zo reanimeerden snap ik ook niet.
Bij een verdrinking heb je grote kans dat de reanimatie lukt, vandaar zijn ze waarschijnlijk op transport gegaan naar het ziekenhuis.
Waarom dit onder begeleiding ging van een ambulance weet ik niet, heb er ook nog nooit van gehoord, maar wellicht weet een ander dat.

Christian


Donny de Rijke

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2004, 22:13:14
Bij een reanimatie wordt altijd een tweede wagen ter plaatse geroepen.  De verpleegkundige van de tweede wagen kan de eerste pleeg dan assisteren met het optrekken en toedienen van medicatie.
De tweede chauffeur neemt meestal de thoraxcompressies over zodat de eerste chauffeur kan klaarmaken voor transport.
De tweede pleeg gaat me met de eerste wagen om onderweg de reanimatie te kunnen blijven vervolgen met als logisch gevolg dat de tweede chauffeur er achteraan rijdt.
Waarom er gereanimeerd werd met 5:1 is mij niet duidelijk.  De richtlijnen opgesteld door de reanimatieraad zijn in de huidige vorm 15:2, ongeacht het aantal hulpverleners.
Het zou kunnen dat het slachtoffer geïntubeerd was (wat een goede mogelijkheid is) en dan mag  tegenwoordig de thoraxcompressie gecontinueerd worden.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2004, 22:28:08
Sorry, was vergeten in te loggen!  (en er staan wat spelfouten in, maar ik kan 'm niet meer aanpassen....help anyone?)


firefighter708

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2004, 22:30:44
aha maar met intubatie hoe werkt het beademen dan??? en wrm werd het spoed transport dan door 2 ambu's uitgevoerd mzzl firefighter


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2004, 23:22:24
Nou, als de patiënt geïntubeerd is (de ademweg veilig gesteld), mag er gewoon doorgemasseerd worden, ook tijdens beademingen.

En de tweede ambu rijdt officieël gewoon (zonder O&G signalen) naar het ziekenhuis waar zijn pleeg heen is.
Maar vaak wordt er gelijk met de eerste ambu mee gereden (wel zo snel en makkelijk)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2004, 15:25:03
15:2 is dan wel het advies van de reanimatieraad als echter de betreffende ambulancedienst nog niet werkt met het landelijk protocol deel 6 gelden nog de oude regels van 5:1 en daarbij blijft dit zo als de patient aan de beademingsautomaat is aangesloten en dus niet met een ballon wordt beademt.


firefighter708

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2004, 16:46:28
aha maar wrm werken alle ambu diensten dan anders???


Ambu.952

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2004, 17:55:23
Het ligt meer er aan waneer het personeel de herhalings lessen moeten volgen.
Ze kunnen niet allemaal te gelijk voor de extra bijscholingen anders zou er geen ambulance meer op die dagen rijden.

Of ze zijn gewoon nog niet bekend met de update's van protocollen. Verder werken alle ambulance diensten het zelfde omdat ze allemaal hun opleiding hebben gedaan bij de SOSA.

groeten,
Rolf


firefighter708

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2004, 20:01:39
maar een ambu mag tog geen overleden personen vervoeren of mag dat nu wel( ik weet het niet meer) dit vertelde me moeder me een poosje trug, zou een aed hier misschien nog hebben kunnen helpen of zeg je van nee met al dat water
mzzl firefighter