Dood verklaren.

Auteur Topic: Dood verklaren.  (gelezen 9104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 7 januari 2004, 18:29:57
Even een vraag op iets wat ik heb gezien. Mag een officier van justitie iemand dood verklaren? Volgens mij mag alleen een arts dat doen. Maar iets wat mij opviel met een sterfgeval op staat was dat de officier van justitie (of hovj) even langs kwam om naar het lichaam te kijken. De arts was hier als langs geweest en had besloten dat het om een natuurlijk dood ging. Hoe gaat dat nu precies?




Robert

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2004, 18:46:57
Het constateren van de dood is niet voorbehouden aan een arts. Het vaststellen van het al dan niet natuurlijk overlijden is voorbehouden aan een gemeentelijk lijkschouwer. Ook het administratief afhandelen van overlijden is aan een arts voorbehouden.


Michel

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2004, 22:25:22
Een arts mag iemand dood verklaren en niemand anders. (Tenzij het hoofd van de romp is gescheiden). Een behandelend arts mag ook de dood constateren, maar mag geen verklaring afgeven van natuurlijke dood. Dát doet de gemeentelijk lijkschouwer. Wanneer die meent geen verklaring van natuurlijke dood af te kunnen geven, moet hij hiervan direct een (hulp)officier van Justitie in kennis stellen.
Wanneer er een lijkvinding wordt gedaan, moet de politie altijd worden gewaarschuwd.
Een officier van Justitie kan dus niet de dood constateren cq. vaststellen. Dat doet een arts.

Groeten van Michel


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2004, 17:43:46
Dankje wel is nu duidelijk. Toch vind ik het vreemd dat de OVJ erbij kwam. De arts had namelijk al mede gedeeld dat de persoon door kanker is overleden. Die arts was dus ook zijn huisarts.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2004, 21:45:07
Een arts mag iemand dood verklaren en niemand anders. (Tenzij het hoofd van de romp is gescheiden). Een behandelend arts mag ook de dood constateren, maar mag geen verklaring afgeven van natuurlijke dood. Dát doet de gemeentelijk lijkschouwer. Wanneer die meent geen verklaring van natuurlijke dood af te kunnen geven, moet hij hiervan direct een (hulp)officier van Justitie in kennis stellen.
Wanneer er een lijkvinding wordt gedaan, moet de politie altijd worden gewaarschuwd.
Een officier van Justitie kan dus niet de dood constateren cq. vaststellen. Dat doet een arts.

Groeten van Michel

Daarbij is er nog onderscheid te maken dus ''constateren van de dood'' en''afgifte van een overlijdensverklaring oftewel het doodsbriefje A & B", ambulanceverpleegkundigen zijn bevoegd om het overlijden te constateren en af te zien van behandeling/starten van reanimatie. De (huis)arts tekent de doodsverklaring bij een natuurlijk overlijden. En bij verdenking van onnatuurlijke dood roept ambu-vpk of (huis)arts de politie ter plaatse.
Helaas komt het nog vaak voor dat onterecht het overlijden als ''onnatuurlijk'' wordt gemeld door de vervangende huisarts omdat die de patient niet voldoende kent en dus niet altijd voldoende het medische verleden van de patient kan beoordelen. Voor de familie kan dit wel een traumatische beleving zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2004, 12:41:27
Wat we hier in Brabant-Zuidoost steeds vaker zien is dat dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval per ambulance worden afgevoerd. Ze worden dan officieel opgegeven als "overleden onderweg naar het ziekenhuis". Er is dan dus nog geen arts aan te pas gekomen. Een voorbeeld hiervan was dit ongeval onlangs. Mag dat allemaal zomaar? En wat zijn hier dan verder voor restricities aan verbonden?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2004, 14:15:18
De kans is aanwezig dat de OVJ of HOVJ (OVD) verlof kwam geven om het lijk te vervoeren.

Dit komt voor wanneer er tekenen of aanduidingen van een NIET-natuurlijke dood aanwezig zijn of wanneer in verband met een andere omstandigheden een NIET-natuurlijke dood niet uitgesloten geacht kan worden.

(Art. 76 lid 1 Wet op lijkbezorging red.)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2004, 18:37:38
De kans is aanwezig dat de OVJ of HOVJ (OVD) verlof kwam geven om het lijk te vervoeren.

Dit komt voor wanneer er tekenen of aanduidingen van een NIET-natuurlijke dood aanwezig zijn of wanneer in verband met een andere omstandigheden een NIET-natuurlijke dood niet uitgesloten geacht kan worden.

(Art. 76 lid 1 Wet op lijkbezorging red.)

Kan dit dan ook van toepassing zijn bij een eenzijdig dodelijk verkeersongeval? Lijkt mij niet....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2004, 19:34:27
Kan dit dan ook van toepassing zijn bij een eenzijdig dodelijk verkeersongeval? Lijkt mij niet....
Ligt geheel aan de situatie waaronder het ongeval heeft plaats gevonden, lijkt me.


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2004, 16:45:03
Is mijn mening ook Gerard.

Zeker als er bepaalde sporen op de PD aanwezig zijn, welke wijzen op een niet natuurlijke dood.  

Tevens komt de OVD (HOVJ) bij een dodelijk ongeval (bijna) altijd ter plaatse...