gemeentelijke korpsen opheffen

Auteur Topic: gemeentelijke korpsen opheffen  (gelezen 10803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 januari 2004, 19:52:49
Aardig, maar wel te laat. De voorbeelden laat duidelijk zien dat lokale bestuurders het laten afweten. Terwijl je het ven hen moet hebben. De landelijke politiek volgt in deze het concept standpunt van het kabinet: regionalisatie van de brandweer.

Wettelijke taken en verantwoordelijkheden en bevoegdheden, so what. Passen ze toch gewoon de wet aan daar in den Haag. Maak je geen illusie! ???


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2004, 22:53:22
Kom op. iets positiever mag wel.
Juist bnu met het duale systeem in de gemeente is het belangrijk om alle bestuurders de juiste voorlichting te geven. Voorlopig komt de geldstroom nog via VNG bij de gemeente terecht, dus moet je deze bestuurders steeds een realitisch plaatje voorleggen.

Verder dacht ik niet dat de brandweerwet vaak wordt aangepast. De normen per gebouwtype liggen nog steeds vast.


Robert

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2004, 19:10:17
De standpunten zijn in den Haag al helder. Laat staan dat de gemeenteraden in het duale stelsel hier nog sturing aan kunnen geven. Men krijgt gewoon opdracht om brandweerzorg via een gemeenschappelijke regeling te gaan organiseren. Lijkt mij zo helder als wat. Niet negatief bedoeld hoor! Ik zie de voordelen ervan in. Maar hoe de vrijwilligers e.e.a. zullen ervaren is nog maar de vraag.


email

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2004, 09:57:05
Ik ben het met eens met de stelling dat samenvoegen van korpsen door cultuurverschillen ontzettend moeilijk is. Ik zit zelf in een korps waar door een herindeling 2 korpsen samengevoegd zijn in 1 korps, met 2 posten. Het op de werkvloer samengaan is moeilijk. En kost veel tijd en energie.
Daarentegen het op beleidsnivo samenwerken cq samenvoegen heeft volgens mij nog al wat voordelen. Als je ziet wat wij een boel dingen zelf moeten regelen, en dat de "buur"korpsen dezelfde ellende moeten doorstaan. Als dan beleidszaken regionaal aangestuurd zouden worden moeten de gemeentebesturen zich daar dan aan confermeren. Nu gebeurt het in onze gemeente dat we 2 jaar moeten lobbyen om 2 personeels materieel voertuigen te mogen aanschaffen.   :(Als deze dingen regionaal geregeld konden worden hoeft niet ieder korps opnieuw de discussies met de besturen aan te gaan .
Groetjes

Email


Rene112

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2004, 21:29:54
Vergis je niet. De drang van de bestuurders om een efficiente hulpverlening te regelen staat hoog op de agenda. De vorming van de Veiligeheidsregio idem. Het kan wel eens sneller gaan dan menig lief is.
Ik zou wel eens willen weten hoe een ieder aankijkt tegen deze problematiek nu het geen fictie meer lijkt te zijn. ;)

Tja......

Onderdeel van het concept kabinetsstandpunt is een volledige reorganisatie van de brandweer in Nederland waarbij al het personeel (beroeps en vrijwilligers) in dienst komt van de regio. Zo staat het er letterlijk!
Dit betekent dus het einde van de gemeentelijke brandweerkorpsen.

En het blijkt meer te zijn dan een verdwaald concept van een ambtenaar van het ministerie. Maandag 12 januari is 'onze' NVBR bijeen geweest om een reactie op dit concept te formuleren. In het kort : de NVBR staat niet afwijzend tegenover de plannen, en wijst vooral op de noodzaak van extra financiële middelen. De plannen zijn een kans om eindelijk de noodzakelijke versterking van de brandweer te realiseren.

Wij hebben onze korpsleden vrijdag een brief gestuurd met daarbij de samenvatting uit het concept kabinetsstandpunt. Deze informatie was tenslotte bekend bij de korpsleiding en wij wilden voorkomen dat onze korpsleden via de media e.e.a. zouden vernemen.
Ik heb begrepen dat bijv. de brandweer Ede een week eerder al een interne nieuwsbrief over dit onderwerp heeft gestuurd.

Het verbaast mij enorm dat er nog weinig over dit onderwerp te lezen of te horen is geweest!

Ik ben heel erg benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2004, 22:42:02
tja rene,ik vindt dit ook heel vreemd.Wij hebben ook nog niets van dit hele verhaal gehoord ???


André Wevers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2004, 11:08:02
Hoi,
ik denk,
1 veiligheid voor de burger staat voorop, klant is koning!
2 kosten kunnen omlaag, korpsen hoeven niet elk het wiel opnieuw uit te vinden(dit komt nu nog bijna overal voor)
3 efficienter werken.
Kortom als we dit relateren naar ons eigen gezin/huishouden zouden we dat ook doen.
Ik vind het jammer dat ik lees dat er zulke grote cultuurverschillen zijn.  Ik weet dat er verschillen zijn maar we zouden er allemaal aan moeten werken deze de kop in te drukken, we staan immers allemaal voor hetzelfde. Ik stel dan ook voor om open te staan voor de diverse mogelijkheden en de discussie open in te gaan.
Gezien de veranderingen binnen onze eigen Regio(Kennemerland) en de discussie in den lande kan ik alleen maar beamen dat e.e.a. ook sneller te gebeuren staat dan menigeen denkt.
Don't take life too seriously, it's not permanent!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2004, 20:21:16
juist die cultuurverschillen maken het er niet makkelijker op,ieder korps wil best samengevoegt worden maar kom niet aan de korpscultuur :-\


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2004, 21:55:15
Ook ik heb als vrijwilliger zelfs 2 keer meegemaakt dat mijn gemeente (en dus mijn korps!) getroffen werd door een gemeentelijke herindeling :'(

Eerst Boxmeer-Oeffelt en later Vierlingsbeek (Boxmeer), en daarna Bemmel-Doornenburg-Gendt-Huissen (Lingewaard).

Hoewel ik vindt dat ik zelf absoluut geen last heb van de hokjesgeest zoals die in veel korpsen heerst (mijn korps doet het perfect; de rest is "shit" :-X)
heb ik aan den lijve ondervonden dat cultuurverschillen uiterst voorzichtig benaderd moeten worden.
De tread over "boxmeer"spreekt wat dat betreft boekdelen)

Wel vind ik dat schaalvergroting noodzakelijk en onontkoombaar is!
Elk korps is iedere keer weer bezig met het wiel opnieuw uit te vinden
Voorbeelden:
1: er zijn geen 2 TS'n hetzelfde terwijl het bestek toch BZK-standaard is (weergaloze verspilling van tijd én gemeenschapsgeld)
2: Iedereen probeert zijn korps getraind te houden volgens de "leidraad Oefenen" van het NIBRA en maakt dus steeds zijn eigen leuke lesplannen enz (ook dit kan vele malen efficiënter als we gebruik maken van elkaars kennis en ervaring).
3: Het uitwisselen van instructeurs zou een mooie kruisbestuiving kunnen betekenen, maar ja "hij" is er geen van ons dús doen we het lekker zelf
4: Het kost steeds meer moeite voor vrijwilligers (en beroeps) om bij te blijven in de snel veranderende brandweerwereld, hier is een schone taak weggelegd voor de diverse regionale organisaties (bevelvoerderstrainingen, gezamenlijke (pelotons)oefeningen, regionaal infoblad enz)
5: het kost steeds meer moeite om de bezetting 24 uur per dag te garanderen, zowel kwantitatief als kwalitatief. Hierdoor wordt samenwerking onontkoombaar!
6: de politiek (en ook menig commandant) is vaak niet bereid om met "de buren" te praten over samenwerking
enz enz enz

Willen we nu een professionele hulpverlening kunnen blijven garanderen is het logisch dat het bekende estaffettestokje van de gemeenten weggehaald wordt en dat het Rijk meer waar voor zijn geld wil.
Het overgaan op een regionale brandweerorganisatie is in feite al ingezet met de Brandweerwet uit 1985.

Een en ander hoeft geen bedreiging te zijn voor de vrijwilligers, we gaan ongetwijfeld wat eigen identiteit inleveren, maar moeten altijd de doelgroep in gedachten houden:

mensen in nood hebben recht op de snelste en beste hulp die er beschikbaar is !


Dit doel mogen we NOOIT uit het oog verliezen, ook niet voor lokale sentimenten!!!!!!!!!!!!


The Chief


André Wevers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2004, 23:24:08
Chief,
ik ben het helemaal met je eens.
groet André ;D
Don't take life too seriously, it's not permanent!