Inzet van drones bij de brandweer

Auteur Topic: Inzet van drones bij de brandweer  (gelezen 69174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Gepost op: 21 januari 2009, 17:06:23
Dinsdagmiddag 21-01-09 heeft brandweer Hendrik-Ido-Ambacht de firma Hobrand uitgenodigd voor demonstratie met die videocopter. De videocopter is een kleine model helicopter die uitgerust is met een video/fotocamera. De videocopter kan ingezet worden bij grote branden of incidenten om snel een overzicht van de situatie te krijgen.  Brandweerregio Zuid-Holland-Zuid bekijkt of de aanschaf van een videocopter interessant is.



De VideoCopter behoort tot de categorie VTOL (Vertical Take of and Landing) vliegtuig(jes). De VideoCopter is van 4 onafhankelijke borsteloze rotoren voorzien. De behuizing is volledig van carbon gemaakt en de bediening is voorzien van een dubbele super FM ontvangen en GPS.



De mini-helicopter kan zowel radiografisch met de hand bestuurd worden als ook via GPS coördinaten. De besturing is zo geconstrueerd, dat zodra de handmatige besturing stopt, de mini-helicopter op deze locatie blijft staan. Uitgerust met camera kan de VideoCopter 20 minuten vliegen op één accu. Het wisselen van de accu is een kwestie van seconden. Indien vergeten wordt tijdig te landen, zal de VideoCopter middels een noodprogramma landen.

De VideoCopter vliegt nagenoeg geruisloos (3meter<65db) en heeft een actieradius van 500 meter.

Wordt compleet geleverd in een Peli koffer 800 x 581 x 479 mm met de volgende inhoud: - 1x Afmtx 13 FM-Synthesizer transmitter 13-kanaals 35/40/41 MHz - 6x Acb370ccw carbon blade 370 mm - 2x Abat4s2.3 LIPO accu 4s 14,8V 2300mAh

Toepassingen:

Grote branden
Voetbalstadia
Ongelukken
Files
Luchtfoto's
Zoekactie's


foto's & tekst : Peter Wols
www.brandongevallen.nl


Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


guest4965

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2009, 17:18:56
Goed initiatief, op een open dag heb ik de politie er ook al mee gezien, ik denk dat het goed van pas kan komen bij het maken van een plan van aanpak! :)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2009, 17:19:42
Gaaf dingetje 8) Maar als je het echt goed wil gaan gebruiken, zou ik voor een iets grotere gaan (a la de nieuwe KLPD hennep helietjes) en dan ook meet apparatuur, warmtebeeld camera etc. erin.

Doe mij er ook maar een voor bij de Reddingsbrigade voor bewakingen tijdens wat slechter weer of juist grote drukte, zoekacties etc. etc. 8)

Joost


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2009, 18:54:27
zie ook http://www.perspektivo.nl :  ;)

Nee deze foto is niet van mij.
De foto is door een klein zelf gebouwde helikopter met camera eronder gemaakt.


Foto: Jeffrey Koper © http://www.perspektivo.nl

(Ik heb mijn eigen hoogwerker HW351 in mijn broekzak zitten)


Foto: Jeffrey Koper ©
Samen sterk in de hulpverlening!


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2009, 19:00:55
Ik kan me nog niet helemaal indenken hoe zo'n helikopter ingezet kan worden bij grote branden, gezien de inmense warmteontwikkeling boven zo'n pand? Verder klinkt het erg leuk, maar zal deze in praktijk ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden? Of belandt dit uiteindelijk in de bak met 'gadgets'?

Overigens kan dit zéker nuttig gebruikt gaan worden door fotografen! :D


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2009, 22:30:10
Ik kan me nog niet helemaal indenken hoe zo'n helikopter ingezet kan worden bij grote branden, gezien de inmense warmteontwikkeling boven zo'n pand? Verder klinkt het erg leuk, maar zal deze in praktijk ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden? Of belandt dit uiteindelijk in de bak met 'gadgets'?

Overigens kan dit zéker nuttig gebruikt gaan worden door fotografen! :D
Het lijkt me erg handig om snel een goed overzicht te kunnen verschaffen van het incidentgebied, zodat je precies kunt ziet wat waar is. Ben inderdaad ook benieuwd of het niet op de stapel met 'gadgets' terrecht gaat komen, anders weet ik er nog wel een goede eigenaar over ::).... :D ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2009, 22:52:27
We hebben in Noord- en Oost-Gelderland, bij wijze van proef, een tweetal keren gebruik gemaakt van een soortgelijke helikopter. Eén keer tijdens een compagniesoefening HV en één keer tijdens een natuurbrandoefening. Ik moet zeggen dat het voor dergelijke incidenten op zich heel nuttig kan zijn want de beelden waren van goede kwaliteit en je had een goed overzicht.  Het nadeel was alleen dat ik toen niet zo snel de beschikking had over de beelden in de COH. Maar de beelden die uiteindelijk beschikbaar kwamen waren op zich goed bruikbaar.

Het probleem bij dit soort "gadgets" is vaak de verhouding tussen kosten en baten. Met andere woorden hoe vaak gebruik je hem en wat kost het allemaal. Je bent er niet alleen met de aanschaf. Je moet het ding ook vervoeren, je moet mensen hebben die hem kunnen bedienen. Die moeten vervolgens weer geoefend blijven. Daarnaast zit je al gauw met een probleem als het gaat om opkomsttijden. Want je zult zien dat de miniheli en alle toebehoren altijd van verder weg moeten komen. Dan wordt het al gauw de spreekwoordelijke mosterd na de maatijd. Ik betwijfel daarom of dit soort miniheli's een intrede zullen doen bij de brandweer. Voor de politie zie ik meer mogelijkheden. Met name bij demonstraties en risicowedstrijden kun je ze goed gebruiken voor crowdcontrol. In veel gevallen is namelijk bekend wanneer die plaatsvinden en dan heb je alle tijd om hem ter plaatse te krijgen.  

Hier nog even wat foto's van de miniheli tijdens de natuurbrandoefening van 31/08/2008:

http://www.112achterhoek-nieuws.nl/foto_popup.php?id=3182&foto=../images/uploads/3182/DSC_8306.JPG

http://www.112achterhoek-nieuws.nl/foto_popup.php?id=3182&foto=../images/uploads/3182/DSC_8337.JPG

http://www.112achterhoek-nieuws.nl/foto_popup.php?id=3182&foto=../images/uploads/3182/DSC_8338.JPG

En zo zag het er van bovenaf uit:

http://www.112achterhoek-nieuws.nl/foto_popup.php?id=3182&foto=../images/uploads/3182/DSC_8471.JPG

foto's afkomstig van: www.112achterhoeknieuws.nl
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2009, 08:36:56
Voor de geďnteresseerden een link naar de site van de videocopter:

http://www.microdrones.com/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2010, 20:49:09
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/03/26/R314.htm
   
Onbemand verkenningsvliegtuigje filmt evacuatie camping
Datum nieuwsfeit: 26-03-2010

Dit is een authentiek persbericht    Bron: Ministerie van Defensie

Ministerie van Defensie

Onbemand verkenningsvliegtuigje filmt evacuatie camping

26 maart 2010, 17.21 uur

De Raven wordt vanuit de hand gelanceerd en kan civiele instanties vervolgens van belangrijke informatie voorzien. Het onbemande verkenningsvliegtuig Raven is vorige week ingezet tijdens een ontruimingsoefening van de provincie Gelderland op recreatiepark Samoza, bij Nunspeet. De brandweer en andere veiligheidspartners oefenden de pilot Zelfredzaamheid bij Natuurbranden, waarbij militairen van 103 ISTAR bataljon met de Raven boven de camping vlogen en de evacuatie filmden.

Sinds de Raven een jaar geleden in gebruik werd genomen, levert het mini-UAV (Unmanned Aerial Vehicle) systeem een waardevolle bijdrage aan de civiel-militaire samenwerking. Bij brand, terroristische dreiging of andere calamiteiten kan de Raven civiele instanties zoals brandweer en politie van belangrijke informatie voorzien. De Raven kan tot een afstand van 10 kilometer luchtwaarnemingen doen. Hierdoor krijgt de gebruiker meer informatie over de situatie en de omgeving en kunnen beter afgewogen beslissingen worden genomen. Afgelopen jaarwisseling werd het Raven-systeem succesvol ingezet rondom het Brabantse dorp Veen, waar oudennieuw eerder onrustig verliep.

Nachtopnamen

Tijdens de oefeningen wordt gekeken in hoeverre mensen zichzelf en anderen in noodsituaties in veiligheid kunnen brengen.

Het Raven-systeem bestaat uit 3 onbemande vliegtuigjes en een grondstation. Via het grondstation kan de commandant live de beelden bekijken. Het vliegtuigje is slechts 1,5 meter breed, weegt ongeveer 2 kilo en kan vanuit de hand worden gelanceerd. De Raven werkt op een batterij kan ongeveer een uur in de lucht blijven. De Raven is uitgerust met twee camera's een voor overdag en een tweede voor nachtopnamen.

De oefening op recreatiepark Samoza is één van de deelprojecten rond de pilot Zelfredzaamheid in noodsituaties die in 2010 door het ministerie van Binnenlandse Zaken worden georganiseerd. Tijdens de oefeningen wordt gekeken in hoeverre mensen in staat zijn zichzelf en anderen in noodsituaties in veiligheid te brengen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2011, 17:54:25
Brandweer test onbemande heli's

donderdag 10 februari 2011 | 13:37 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 februari 2011 | 16:27
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/867491/Brandweer-test-onbemande-helis.htm

'T HARDE - De brandweer op de Veluwe test vandaag onbemande helikopters. De helikopters moeten de brandweer en andere hulpdiensten helpen bij bijvoorbeeld branden of de opsporing van mensen.

De camera's in de helikopter maken luchtfoto's en hittebeelden. Ook kunnen er live-videobeelden doorgestuurd worden. Verder kan de heli meten of er gevaarlijke stoffen vrijkomen bij branden of ongelukken.

Door de inzet van de onbemande vliegtuigjes bij calamiteiten verwacht de brandweer beter in te kunnen grijpen. Ook zouden hulpverleners veiliger ingezet kunnen worden.

Foto op: Omroep Gelderland
Samen sterk in de hulpverlening!