Inzet van drones bij de brandweer

Auteur Topic: Inzet van drones bij de brandweer  (gelezen 69170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 2 maart 2015, 22:10:37
En... wat is er mis met de politieheli die als het moet zeer snel ter plaatse kan zijn. En inmiddels al diverse malen zijn toegevoegde waarde heeft laten zien. ::)
Moeten de brandweer iets hebben om zelf beelden te kunnen maken, terwijl de heli dit ook kan?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #51 Gepost op: 3 maart 2015, 03:02:08
Citaat van: Peter71 link=msg=1334512 date=1425330637
En... wat is er mis met de politieheli die als het moet zeer snel ter plaatse kan zijn. En inmiddels al diverse malen zijn toegevoegde waarde heeft laten zien. ::)
Moeten de brandweer iets hebben om zelf beelden te kunnen maken, terwijl de heli dit ook kan?

Een drone zal sneller op pad worden gestuurd dan een helikopter, gezien de kosten om zo'n ding op te laten stijgen. Daarnaast is een drone is goedkoper (aanschaf, opleiding 'bemanning') en kan op bijvoorbeeld 1-3 locaties binnen een veiligheidsregio staan. Ik zie wel een aantal voordelen van een brandweer-drone. Er zijn maar twee nadelen: De kosten en de wetgeving.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #52 Gepost op: 3 maart 2015, 13:53:15
Kosten? Koop een DJI Phantom met bijbehorende gimbal's, GoPro's, zenders en accu's en je praat over maximaal €2500.
Gooi zo'n ding in een koffer in de COH en bij grote incidenten is hij er dus altijd bij...

Ik ben benieuwd hoeveel het kost om een politiehelikopter een uur boven een brand te laten cirkelen...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #53 Gepost op: 3 maart 2015, 14:22:41
Citaat van: Tomyboy link=msg=1334643 date=1425387195
Kosten? Koop een DJI Phantom met bijbehorende gimbal's, GoPro's, zenders en accu's en je praat over maximaal €2500.
Gooi zo'n ding in een koffer in de COH en bij grote incidenten is hij er dus altijd bij...

Ik ben benieuwd hoeveel het kost om een politiehelikopter een uur boven een brand te laten cirkelen...

Ik ben op de hoogte van de relatief lage kosten van een drone (ik heb er zelf ook een), maar ik doelde meer op de kosten die de drone geeft terwijl er nog eens 40 miljoen bezuinigd moet worden, dat is een minpunt. Het idee om zo'n ding in een COH te leggen zie ik wel zitten. :)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #54 Gepost op: 3 maart 2015, 14:32:30
Van de bezuinigingen klopt. Maar reken maar door over enkele jaar:

Een aanschaf van een drone die enkele jaren meegaat, meerkosten bij dat ding heb je verder bijna niet.

OF:

Diverse inzitten van een toch wel duur stukje politietechniek, dat daardoor niet inzetbaar is voor bijvoorbeeld boeven vangen e.d. en die er, als hij er bij een flinke inzet enkele uren boven hangt, aardig wat liters kerosine erdoorheen slurpt.


Ik weet wel wanneer je duurder uit bent...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 3 maart 2015, 16:06:35
Tja, diverse inzetten gehad waarbij de politieheli er al boven hing voordat er uberhaupt ergens over gepraat/gevraagt is om de heli. Zal niet de eerste maal zijn dat de heli al zeer dicht in de buurt was. En dan nog, hoe durf je als instantie over dit soort zaken tepraten als je nog geen week geleden openbaar in het nieuws loopt te verkondigen dat je 40 miljoen moet bezuinigen. Dat kun je niet verkopen, en al helemaal niet aan je eigen mensen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #56 Gepost op: 3 maart 2015, 16:11:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1334672 date=1425395195
Tja, diverse inzetten gehad waarbij de politieheli er al boven hing voordat er uberhaupt ergens over gepraat/gevraagt is om de heli. Zal niet de eerste maal zijn dat de heli al zeer dicht in de buurt was. En dan nog, hoe durf je als instantie over dit soort zaken tepraten als je nog geen week geleden openbaar in het nieuws loopt te verkondigen dat je 40 miljoen moet bezuinigen. Dat kun je niet verkopen, en al helemaal niet aan je eigen mensen.

Hoezo niet? Als je als brandweer moet bezuinigen, mag je dan helemaal niet meer investeren en vooral: helemaal niet meer innoveren? Weet je wat de kosten van de politiehelikopter zijn om die boven een brand te laten hangen, mits de heli beschikbaar is natuurlijk?

Die drones hoeven echt geen goud geld te kosten en bieden een bijzonder goede kijk op incidenten. Dat hebben we al gezien aan de hand van de beelden bij Polynorm, maar ook vandaag weer bij de brand in Streefkerk. En als we dit soort zaken verder kunnen ontwikkelen: waarom laten we dan nog natuurbrand-verkenningsvliegtuigen vliegen met behoorlijk hoge kosten, als dat ook door een netwerk van drones opgepakt kan worden?

Bezuinigen betekent niet automatisch dat je geen vooruitgang moet willen boeken ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 3 maart 2015, 16:15:00
Ik zeg niet dat we niet innovatief moeten zijn, ik zeg dat er op dit moment eerst belangrijkere zaken zijn waar men zich beter druk om kan maken. Zonder een gedegen repressieve slagkracht kun je die drone ook aan de grond houden.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #58 Gepost op: 3 maart 2015, 16:30:16
In de meeste landelijke regio's, of beter gezegt alles behalve de randstad, hangt er niet zomaar een politieheli in de buurt. Vaak is een luchtbeeld dan zeer gewenst, maar is de stap naar een politieheli te groot (mede dankzij vliegafstand en hogere kosten). Een drone zou hier een prima oplossing voor bieden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1334674 date=1425395700
Ik zeg niet dat we niet innovatief moeten zijn, ik zeg dat er op dit moment eerst belangrijkere zaken zijn waar men zich beter druk om kan maken. Zonder een gedegen repressieve slagkracht kun je die drone ook aan de grond houden.

Als het incident zo groot is dat er een drone/luchtbeeld gewenst is, dan heb je al redelijk wat slagkracht ter plaatse/onderweg. Daarnaast kun je met een beter overzicht je manschappen en materieel beter inzetten en draagt het dus (indirect) bij aan de slagkracht.

De 40 miljoen bezuinigingen gaat niet op voor een aantal regio's, die hebben namelijk bij de afgelopen bezuinigingen al genoeg bezuinigd en hebben wellicht budget om een pilot kunnen starten met drones.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 3 maart 2015, 18:54:52
Nogmaals mijn vraag wat er mis is met de politieheli, niemand die daar een zinnig antwoordt op kan geven. Behalve dat men helemaal lyrisch is over een drone, een modern stukje speelgoed een veredelde speelgoed helikopter. Nu een hype onder fotografen en filmers, en een paar kerels bij de brandweer die zo nodig mee moeten doen in die hype.
Brandweer nederland kent inmidels al de nodige innovatieve mislukkelingen, zoals bv de IFEX. Werd jaren geleden ook gebracht als HET blusmiddel, inmiddels een stille dood gestorven. Daar is de moderne variant voor in de plaats gekomen 1-7. Gezien de huidige ontwikkelingen vraag ik me af hoe lang dat stand gaat houden, of dat we kunnen vrezen dat 1-7 dezelfde weg gaat als de IFEX.
COBRA? Moet zich nog steeds bewijzen, wordt inmiddels aan gewerkt.

En ja, ik vindt dat we als brandweer ons eerst een bezig moeten gaan houden met ons feitelijke takenpakket, het redden van mens en dier, het blussen van brand en het bevrijden van personen uit een auto. En zolang de zaken nog steeds niet op orde zijn binnen brandweer nederland, en het al een gedonder is om uberhaupt een fatsoenlijke slagvaardige repressie neer te zetten moeten we ons niet bezig gaan houden met zaken die zich nog steeds niet hebben bewezen. En ons niet laten verblinden door een hype. Nee laten we ons bezig houden met zaken die nu onze aandacht eisen, daar zijn we al druk genoeg mee.