Sterilon of jodium

Auteur Topic: Sterilon of jodium  (gelezen 32453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Gepost op: 24 januari 2009, 17:41:47
Waar ben jij fan van Of wat gebruik je het meest?

Sterilon of jodium?




Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2009, 19:06:13
Mijn voorkeur gaat uit naar Sterilon.
Ten eerste omdat ik de 1e persoon die er allergisch voor is nog tegen moet komen, en dat bij Jodium vaker voorkomt.
Ten tweede omdat Jodium wond en omringende huid dusdanig verkleurt, dat beoordeling op later tijdstip moeilijker maakt.
Zo zie je tekenen van ontsteking (roodheid) minder snel als Jodium in ruime mate is aangebracht.
Ook is het controleren van perifere refill in een vingertopje moeilijker (zo niet onmogelijk) als deze is gebruind door Jodium om de wond op de vinger te desinfecteren.

Ik weet uit ervaring ook dat artsen en verpleegkundigen graag een 'schone, goed zichtbare wond' hebben.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2009, 20:59:16
@ kaktus:
er wordt juist aangeleerd om wonden, die door een arts moeten worden gezien, HELEMAAL niet te ontsmetten; dus ook niet met Sterilon..

grtz

Peter


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2009, 22:26:00
Mijn voorkeur gaat niet uit naar sterilon. Ik heb het, bij gebrek aan wat anders, eens gebruikt om bij mezelf diverse wonden te ontsmetten (snij-, schaafwonden). Het prikt echt afschuwelijk.
Ik prefereer toch iets anders wat een stuk minder pijnlijk is bij het ontsmetten van wonden.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2009, 22:27:39
Tijdens mijn EHBO opleiding heb ik geleerd op alleen jodium te gebruiken mits de wond niet door een arts hoeft te worden onderzocht zoals kleine wondjes e.d

Bij ons bij in het bedrijf zit er in geen enkele BHV koffer sterilon meer. In de EHBO ruimte liggen alcoholdoekjes. Deze kunnen we ook gebruiken. (al prikt dit wel verschrikkelijk)
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2009, 23:10:59
Tijdens mijn EHBO opleiding heb ik geleerd op alleen jodium te gebruiken mits de wond niet door een arts hoeft te worden onderzocht zoals kleine wondjes e.d


Dus nu doe je jodium én sterilon in je ehbo-koffer en maak je ter plaatse de keuze? Of toch alleen maar sterilon bij je omdat je dit in beide gevallen kunt gebruiken? Dit laatste werd mij geadviseerd.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2009, 23:27:18
leuke discussie die er ontstaat!  Ikzelf ben voorstander van sterilon, dit omdat het idd makkelijk is als je NIET naar de arts hoeft de wond te volgen, dus offie wel of niej geneest ;)


nebb

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009, 01:11:36
er bestaat wel degelijk een sterilon alergie.
info volgt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2009, 01:16:18
er bestaat wel degelijk een sterilon alergie.
info volgt.
dat geloof ik meteen.... maar hoe zit het met de percentages? Ik denk dat er toch meer mensen allergisch zijn voor jodium?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2009, 01:19:15
Ik gebruik nog steeds het oude en vertrouwde Alcohol 70%.
Bij gebrek aan Alcohol 70%, gebruik ik alleen Chloorhexedine in 70% alcohol.
Beide vrij goedkoop en in grote hoeveelheden te koop.

Maar als ik toch moet kiezen tussen Jodium en Sterilon, dan ga ik meteen voor de sterilon.