BZK-striping op buitenlandse HV voertuigen

Auteur Topic: BZK-striping op buitenlandse HV voertuigen  (gelezen 51504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #130 Gepost op: 18 juli 2014, 16:30:43
Citaat van: DiNozzo link=msg=1283704 date=1405429261
Door het juist bewaren van de bronnen en originelen van je ontwerp kan je aantonen dat jij al eerste iets had. Zeker als jij het ook in het geval van bijvoorbeeld striping in de praktijk hebt laten brengen.

Iets als eerste hebben betekent niet dat je eigenaar bent. Als jij een logo maakt en ik wil dat overnemen, dan is het voor mij ook heel simpel om dingetjes eromheen te maken waardoor het lijkt alsof ik ook de 'restbestanden' heb. Bewijs jij het dan maar eens dat alles van jou is. Daarnaast ontwikkelen reclameburo's logo's voor anderen,  wil je het logo exclusief houden dan moet je het laten registreren, dus ook als je het door een bedrijf hebt laten maken en je beschikt over een aankoopbewijs.

Citaat
Ben ik ook niet met je eens. In dat geval wordt het voor anderen wel heel makkelijk want niet alleen de foto van een voertuig wordt rechtenvrij, maar ook elke foto van de Erasmusbrug want die is ook al zo vaak vanuit (ongeveer) dezelfde hoek op (ongeveer) dezelfde manier op de foto gezet. Ook de kranten hoeven niet te betalen voor foto's van incidenten want vanuit een persvak staan soms wel 5 fotografen dezelfde foto te maken, om nog maar te zwijgen van de overbevolkte zijlijn van het WK afgelopen weken.
Sterker nog, het auteursrecht is zelfs zo uitgebreid dat het architectenbureau welke de Erasmus ontworpen heeft optreed tegen elk commercieel gebruik van een afbeelding waarop de Erasmus prominent staat op basis van het auteursrecht. Dit kan wel afgekocht worden.

Je leest maar half. Bij het voorbeeld van de ambulancevoertuigen gaf ik aan dat het de foto's waren waar vrijwel uitsluitend de voertuigen op stonden. En daar is niets unieks meer aan. Ik gaf ook duidelijk aan dat er meer van de omgeving op zou moeten staan om aanspraak op auteursrechten te kunnen maken. Bij het voorbeeld van de Erasmusbrug kraak je eerst mijn argument af en in de laatste bevestig je eigenlijk alleen maar wat ik heb gezegd.

Citaat
Ik ben het inderdaad niet met je eens. ;)

Dat mag. Daar is een discussieforum nou eenmaal voor. Ik heb slechts aangegeven hoe het wel in elkaar steekt en ook heb aangegeven waar je die informatie kunt vinden, het is dus niet iets wat ik uit mijn duim heb gezogen. Dat jij er toch een eigen interpretatie aan geeft is verder geheel aan jou ;-)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #131 Gepost op: 18 juli 2014, 17:24:23
Ik denk dat we de discussie moeten staken omdat we er niet uit gaan komen ;). Een (beeld)merk registreren heeft altijd de voorkeur, maar het auteursrecht is enorm veel grijs waar je heel veel kanten mee op kan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein