Een taakgerichte eenheid of . . . . .

Auteur Topic: Een taakgerichte eenheid of . . . . .  (gelezen 14923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2004, 13:02:59
Lid blijven van de bond lijkt mij de enige optie. Er is naast uittreden/afsplitsen veel mogelijk. Zoals het voeden en stimuleren van de bond  de gewenste richting op. Meest effectief is dit via de ledenvergadering van de bond en het (kritisch) ondersteunen van wat er inmiddels gebeurt in de gewenste richting. De bond is om te doen wat de leden willen, het is dan wel handig dat die leden weten wat ze willen en dat duidelijk maken. En vervolgens is het afwachten want een koepelorganisatie werkt vaak niet zo snel als sommigen hopen.
Daarnaast biedt de eigen automie de gelegenheid om samen te werken met wie we maar willen. Voor de hand ligt vooral samen te werken met de buurbrigades, samen sta je sterker en het scheelt dubbel werk. Daarnaast samenwerken met de partners op de zelfde schaal als die waarin die partners georganiseerd zijn namelijk die van de veiligheidsregio.
Verder voeren wij taken uit die vallen onder: de kustwacht, de politie, ambulancezorg en de brandweer. Persoonlijk wil ik nergens onder vallen. Laat de reddingsbrigade de reddingsbrigade blijven.

Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!
Koen


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2004, 13:32:48
Beste Koen,
De verhoudingen binnen de bond kloppen niet.
De kustbirgades in de regio hier hebben minder leden dan bv rb Eindhoven. Eindhoven heeft totaal geen belang wanneer de bond dingen moet regelen voor de kustbrigades Dit wordt dan gewoon weggestemd bij de ALV.
Wij vallen nergens onder, dus ook geen status als hulpverlener. Indien er iets goed fout gaat dan is de ellende niet te overzien, er is nog niets geregeld.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2004, 13:36:39
Lid blijven van de bond lijkt mij de enige optie. Er is naast uittreden/afsplitsen veel mogelijk. Zoals het voeden en stimuleren van de bond  de gewenste richting op. Meest effectief is dit via de ledenvergadering van de bond en het (kritisch) ondersteunen van wat er inmiddels gebeurt in de gewenste richting. De bond is om te doen wat de leden willen, het is dan wel handig dat die leden weten wat ze willen en dat duidelijk maken.

Dat kan alleen als je de (democtratische) meerderheid achter je hebt in zo'n ledenvergadering, maar de meeste leden zijn zwembrigades en vinden hele andere dingen belangrijk.



Citaat
En vervolgens is het afwachten want een koepelorganisatie werkt vaak niet zo snel als sommigen hopen.
Daarnaast biedt de eigen automie de gelegenheid om samen te werken met wie we maar willen.

of niet samen te werken, ook wel fijn!

Citaat
Voor de hand ligt vooral samen te werken met de buurbrigades, samen sta je sterker en het scheelt dubbel werk. Daarnaast samenwerken met de partners op de zelfde schaal als die waarin die partners georganiseerd zijn namelijk die van de veiligheidsregio.
Verder voeren wij taken uit die vallen onder: de kustwacht, de politie, ambulancezorg en de brandweer. Persoonlijk wil ik nergens onder vallen. Laat de reddingsbrigade de reddingsbrigade blijven.

Dat ben ik met je eens, je voert je eigen taken uit, niet die van de politie, brandweer en ambulance. Ik zeg het steeds, hulpverlening is geen "bezit" van iemand.
Iedereen moet anderen helpen naar beste vermogen.
Als je een brandje blust doe je niet het werk van de brandweer, je doet gewoon je burgerplicht.
Citaat
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!
Koen


Maar nooit zover als in een samenwerkingsverband.

Zie het verslag van de kustwacht, 66% van alle reddingen komt voor rekening van de KNRM, 44% zijn "anderen". Zou het niet mooi zijn als daar stond: 30 % door de SRN: de Samenwerkende Reddingsbrigades Nederland?? (en 14% door HOGE ofzo ;D)

Henk


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2004, 14:06:59
Fascinerend, de inflatie heeft ook al toegeslagen: 66% van de reddingen  door de KNRM en 44% door anderen... ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2004, 14:20:39
Fascinerend, de inflatie heeft ook al toegeslagen: 66% van de reddingen  door de KNRM en 44% door anderen... ???

Sommige reddingen worden dubbel gedaan... ;D

Nee, foutje moet zijn 34% natuurlijk...


Ik heb het nog even opgezocht, maar het gaat om het principe:


Citaat
Bij grotere incidenten of tijdens zoekacties worden veelal meerdere eenheden bij één incident ingezet. De grootste leverancier van eenheden was in 2002 wederom de KNRM. Deze organisatie leverde 69 procent van alle varende inzet.

Bron: jaarverslag Kustwacht 2002


Koen Wiegman

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2004, 14:34:42
Ik ben van mening dat het meerendeel van de hulpverleningen die onder de taakstelling van de kustwacht plaatsvinden worden verricht door de brigades. Helaas is dat niet zichtbaar, mede doordat de redding van iemand die op volle zee overboord gaat met behulp van de marine en de KNRM meer lijkt te tellen dan de redding van iemand uit een mui door een strandwacht. Verder lukt het de bond niet effectief regelmatig hulpverleningsverslagen van alle brigades die acties hebben uitgevoerd te verzamelen en kan dit dus ook niet naar buiten brengen op een manier die recht doet aan alle brigadehulpverleningen.

Dat het stemgewicht van de alleen zwemles gevende brigades groot is valt te ondervangen door hen te betrekken bij de brigades die meer in de picture staan. De strandbrigades zouden het uithangbord van die andere brigades kunnen zijn. Over het algemeen kijken die alleen zwemles gevende brigades op tegen de strandbrigades en zijn ze er hartstikke trots op reddingsbrigade te zijn, aangsloten bij de KNBRD.

PS Onder strand versta ik natuurlijk ook strand aan het binnenwater.

Koen

Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2004, 14:50:39
Koen,

laten we eerlijk zijn over de ALV. Ik geloof dat je vergeten bent, hoe je de vorige terugkwam, na de ALV bijgewoond te hebben!!

Frustratie ten top!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2004, 17:32:11
Gaan jullie dan nog wel heen?

Wij zijn er tijden niet meer geweest, tenminste niet dat ik weet.
Ik ben ook 1 keer geweest: idd een frusterende bezigheid. Dus  als kustbrigade heb je daar geen stem. De topsport is belangrijker dan de strandbewaking.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2004, 18:15:32
Dit is een bekent probleem bij alle brigades. Er is een comisie welke voor bewakingen moet zorgen. Hierbij is het probleem dat er ook brigades bij zitten welke een grindplas bewaken en welke gelijk willen zijn aan een kustbrigades.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2004, 22:50:55
Dit is een bekent probleem bij alle brigades. Er is een comisie welke voor bewakingen moet zorgen. Hierbij is het probleem dat er ook brigades bij zitten welke een grindplas bewaken en welke gelijk willen zijn aan een kustbrigades.

9910001

Ik heb er een zeer korte periode deel van uit gemaakt, de CBR, maar door te "eigenzinnig" en te doortastend optreden werd ik dringend verzorgd hier mee te stoppen. Deze mensen hebben geen inzicht in bewakende taken van een reddingsbrigade. Laat staan of zij enig idee hebben om een hulpverlening te draaien. Woorden als uniformiteit, inzetcriteria zijn voor deze mensen wereldvreemd.
Elke hulpverlening start met communicatie.