Een taakgerichte eenheid of . . . . .

Auteur Topic: Een taakgerichte eenheid of . . . . .  (gelezen 14918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2004, 11:30:45
Henk,

sommige dingen moet je dan dus ook buiten het oog van RedNed houden en daar zelf mee aan de haal gaan. Regelmatig kom je dan stukken verder dan je vast te bijten in de structuur van RedNed.
:-X
Zie bijvoorbeeld het C2000 project. Het is dat er een dergelijk forum is, anders is de kans groot geweest dat HOGE er niks van geweten had. En dat andere ook de boot gemist zouden hebben, doordat de datum verstreken zou zijn.
Of neem nu de kledinglijn van RedNed. Het is dat er een aantal personen blind zijn geweest voor het commentaar en door zijn gegaan met wensen en eisen en NEN bepalingen, veiligheidsklasses en vervolgens via leveranciers een compleet verhaal hebben kunnen maken, maar anders liep iedereen nog in een regenboog, terwijl er nu een alternatief is.

Eén project dat al jaren in een pijplijn zit en door de structuur niet verder komt is het BZK-verhaal, striping en voertuig.
:'(

Misschien is het slim om dat op een andere manier op te pakken en niet van bovenaf, maar vanaf de werkvloer, eerst een voertuig met vaste inventarislijst, kleur, bijbehorende inzetcriteria, opleidingsplan, zodat uniformiteit is gewaarborgd en daarna de blauwe/ rode/ gele/ witte striping.

;D Volgens mij ligt dat al klaar!  ;D
[/i]
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #41 Gepost op: 13 februari 2004, 11:31:48
Zijn er niet genoeg brigades welke niet als proffesionele hulpverleners willen werken, is hierdoor er niet te veel verschil. Zelf verwacht ik meer van de regiosamenwerking welke in kennemerland al  goed functioneerd en noord holland noord is ook op de goede weg.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 13 februari 2004, 11:48:00
Zijn er niet genoeg brigades welke niet als proffesionele hulpverleners willen werken, is hierdoor er niet te veel verschil. Zelf verwacht ik meer van de regiosamenwerking welke in kennemerland al  goed functioneerd en noord holland noord is ook op de goede weg.

9910001

Ik zie het dillemma niet in het lokaal of regionaal funtioneren van een reddingsbrigade, maar meer in de structuur welke RedNed voor ogen heeft.

Noem eens 1 goed gestructureerd idee van de laatste 5 jaar waar RedNed mee is gekomen, welke een goede uitwerking heeft op de hulpverlenende taak van een reddingsbrigade in het algemeen en voor de OOV georrienteerde reddingsbrigades in het bijzonder?

Bijna alle dillema's welke reddingsbrigades ondervinden moeten zij zelf oplossen. Bijvoorbeeld het kerntaken pakket. RedNed heeft hierover geen stellingname, terwijl, zeker de OOV georrienteerde reddingsbrigades, hierom gillen.

Er wordt door RedNed geen contact gezocht met de Regionale Brandweer van alle hulpverleningsregio's om te laten zien was we kunnen, nee dat moeten we zelf maar doen. Gelukkig is deze lijn in Kennemerland zeer kort, maar ik kan me voorstellen dat dat in andere regio's totaal anders is.
En zeker kijkend naar de verschillende reddingsbrigades die strandbewaking wel leuk lijkt, maar absoluut niet de interresse hebben om er veel voor te doen, want hun prioriteit ligt toch bij het elementair en reddend zwemmen in het zwembad.

Reddingsbrigade verschillen en dat moeten we erkennen, maar de primaire taak is hetzelfde!
(oeps, volgens welke kerntaak??)
[/i]
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 13 februari 2004, 12:28:15
Maar daar ligt nou juist het probleem, dat de reddingsbrigades hebben! Zolang er van binnenuit niets aan wordt gedaan, denken ze op het NTC dat ze alles 'goed' doen en zullen ze dus ook niets veranderen...

Om binnen de brigades alles zelf danmaar te organiseren, is wellicht een goede optie, maar dan kun je RedNed toch ook gewoon opdoeken?

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2004, 13:42:00
Het is alleen jammer dat er geen reacties van leden komen op artikelen in het bondsorgaan die met dit doel voor ogen zijn geschreven.
Als je hoort hoe divers reacties verder zijn op zoiets als een kledinglijn vind ik het persoonlijk nog knap dat men er in slaagt om bepaalde zaken van de grond te krijgen.
De KNBRD is namelijk iets groter dan de paar zielen die hier op het forum posten (en die zijn het dikwijls al niet met elkaar eens).

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 13 februari 2004, 14:12:25
De werksaameden welke nu worden uitgevoerd worden bij redned hebben wel een landelijk carracter. Vergeet dat de het leren zwemmend redden een maatregel is waarmee veel leven rered kunnen worden. Deze mesnen hoeven niet gelijk mee te helpen binnen een OOV organisatie maar gewoon de kennis bezitten en ooit een kind uit de vijver redden is ook zeer belangrijk. Dus RedNed opdoeken werkt dit ten zeerste tegen. Dat er de voorkeur bestaat om het taken pakket uit te breiden bij redned is wel wat anders.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #46 Gepost op: 13 februari 2004, 18:43:33
Het is alleen jammer dat er geen reacties van leden komen op artikelen in het bondsorgaan die met dit doel voor ogen zijn geschreven.
Als je hoort hoe divers reacties verder zijn op zoiets als een kledinglijn vind ik het persoonlijk nog knap dat men er in slaagt om bepaalde zaken van de grond te krijgen.
De KNBRD is namelijk iets groter dan de paar zielen die hier op het forum posten (en die zijn het dikwijls al niet met elkaar eens).


Kees  8)


Nou Kees,

de meeste forum posters zijn lid en werkzaam bij een OOV georienteerde reddingsbrigade en hebben eensluidende meningen over uniformiteit in kleding, voertuigen, kerntaken, inzetbaarheid en dergelijke zaken. Oke lokaal zijn er uiteraard verschillen, want anders zou iedereen bij dezelfde vereniging zitten, maar in hoofdlijn is een ieder het toch met elkaar eens. Het dillemma is dat de "zwemverenigingen" en "topsportverenigingen" daar totaal anders over denken. Dat zijn wel van de 180 aangesloten reddingsbrigades 150. Zij hebben geen kaas gegeten van C2000, maar lezen in de krant dat het geld kost en nu nog niet werkt. Dus denken zij: "Waarom investeren?", terwijl wij wel de mogelijkheden zien tot officiele toetreding binnen de hulpverleningsketen.

En "gelukkig" beschouw ik me als één van degene die wel weet, hoe het op het NTC werkt en hoe moeizaam het vaak gaat voordat je wat gedaan krijgt.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 18 februari 2004, 21:02:13
Soms ben je "gewoon" wat wetten en reglementen aan het zoeken en dan vind je het volgende document.

http://www.bzk.nl/search/contents/pages/00001640/vrijwilligheid_openbare_veiligheid_1-00.pdf

Lees de diverse hoofdstukken eens rustig door en misschien begrijp je dan dat BZK de reddingsbrigades meer ziet als sportvereniging dan een rampenbestrijdingsorganisatie.

:'(
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2004, 21:11:00
Soms ben je "gewoon" wat wetten en reglementen aan het zoeken en dan vind je het volgende document.

http://www.bzk.nl/search/contents/pages/00001640/vrijwilligheid_openbare_veiligheid_1-00.pdf

Lees de diverse hoofdstukken eens rustig door en misschien begrijp je dan dat BZK de reddingsbrigades meer ziet als sportvereniging dan een rampenbestrijdingsorganisatie.

:'(

iik wil wel die hoofdstukken lezen,maar de link doet het niet :-\


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2004, 21:26:41
iik wil wel die hoofdstukken lezen,maar de link doet het niet :-\

Sorry Peter, maar ik heb hem gefixed!  ;D
Elke hulpverlening start met communicatie.