"reanimatie als een ritueel"

Auteur Topic: "reanimatie als een ritueel"  (gelezen 24197 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 27 januari 2009, 20:36:36
Leuk artikel uit Het Parool van vandaag:

Reanimatie als ritueel


FOTO ANP/ KOEN SUYK

Reanimatie is medisch gezien betrekkelijk zinloos, stelt Hugo van der Wedden in zijn afstudeerscriptie. Foto ANP/Koen Suyk
Hugo van der Wedden: Reanimatie, een sociologische analyse van een modern ritueel
Universiteit van Amsterdam, sociologie
 
Hugo van der WeddenReanimatie is meer dan alleen een daad van naastenliefde. Het zegt iets over hoe we omgaan met de dood, poneert sociologiestudent Hugo van der Wedden in zijn bachelorscriptie.

Hugo van der Wedden maakte als verpleegkundige tientallen reanimaties mee. Het onderwerp liet hem niet meer los en als student sociologie schreef hij er een bachelorscriptie over.

Iemand een hartmassage en mond-op-mondbeademing geven, is geen sinecure. Het gaat alles behalve zachtzinnig, is een mentale en fysieke uitputtingsslag en veel minder vaak succesvol dan de meeste leken denken. Van de 25.000 pogingen tot reanimatie in Nederland is nog geen veertien procent een succes. En zelfs als de patiënt overleeft, zijn er de nare gevolgen van de tijd dat de hersenen het zonder zuurstof moesten doen.

Reanimatie heeft dus een veel positiever imago dan recht doet aan de werkelijkheid. Met dank aan de helden uit de televisieserie ER en de promotiefilmpjes van de Hartstichting.

Het reanimeren van een ernstig zieke bejaarde is voor verpleegkundigen vaak een traumatische ervaring. Volgens Van der Wedden weten ze immers al vaak van tevoren dat het niet goed zal aflopen. Een coma, klaplong en versplinterde ribben, een onpersoonlijke dood op de intensive care en zelf slapeloze nachten omdat je iets hebt gedaan waar niemand beter van is geworden.

Het gebeurt volgens hem geregeld dat verpleegkundig personeel daarom een reanimatie saboteert, door expres traag te handelen of stomme fouten te maken. Van der Wedden weet niet hoe vaak dit voorkomt, maar heeft op een paar discussiefora op internet aanwijzingen gevonden die zijn persoonlijke ervaring bevestigen.

Toch heeft ook een niet-geslaagde reanimatie volgens Van der Wedden wel degelijk zin; het is een modern ritueel rondom het sterven en heeft tal van latente (verborgen) functies. De belangrijkste: een niet-geslaagde reanimatie verandert de plotselinge dood in een geleidelijk sterfproces. In een volle supermarkt dood neervallen is een schrikbeeld voor de moderne mens. Een 'goede dood', een term die Van der Wedden ontleent aan socioloog Allen Kellehaer, is er één die volgt op a good fight. Uitstel geeft zowel patiënt als omgeving de gelegenheid te wennen aan het idee dat iemand dood gaat.

En dat heeft zo zijn voordelen, vooral voor de gemeenschap die in het openbare leven liever niet met de dood in aanraking komt. De hedendaagse mens sterft langzaam, bijvoorbeeld binnen de muren van een ziekenhuis, en toch vooral niet in de openbaarheid. Worden we dan toch geconfronteerd met iemand met een hartstilstand, dan weten we ons dankzij de reanimatie in elk geval een houding te geven. Geen tranen, hysterisch gegil of andere heftige emoties die in onze maatschappij gevoelens van gêne en schaamte oproepen: een reanimatie onderdrukt en kanaliseert dit soort 'ongeciviliseerde' emoties tot een rationele opeenvolging van handelingen.

Ook voor omstanders is het zo makkelijker. 'Daar wordt een leven gered' is een fijnere gedachte dan 'daar ligt iemand te sterven en ik kan niets doen'. Als de gillende sirenes uit de straat verdwijnen, kan iedereen weer zonder schuldgevoel overgaan tot de orde van de dag. Doet niemand wat, dan kan juist paniek ontstaan. De vrijgekomen adrenaline kan dan geuit worden in agressie tegen hulpverleners die 'veel te laat' op locatie zijn.

Verreweg de meeste reanimaties, zo'n zeventig procent, hebben plaats binnen de muren van een zorginstelling. Maar ook daar bestaat volgens Van der Wedden niet zoiets als een nutteloze reanimatie. Voor nabestaanden is het een belangrijk ritueel dat bijdraagt aan het rouwproces, ook als het medisch gezien geen enkel nut heeft. De reanimatie geeft ze het gevoel dat er alles aan is gedaan om hun geliefde te redden. Niemand valt iets te verwijten, er kan afscheid genomen worden. Het verwijderen van een infuus, stoppen met medicijnen en het eindigen met een reanimatie: het zijn symbolische, rituele handelingen die de familie nodig heeft om het onvermijdelijke van de dood te accepteren.

De hoge verwachtingen die buitenstaanders van reanimatie hebben, zijn volgens Van der Wedden van enorm belang om reanimatie een zinvol ritueel te laten zijn. ''Anders wordt reanimeren zoiets als bidden terwijl je niet in God gelooft, en verandert de reanimatie in een zinloos, zelfs gewelddadig ritueel.'' (ANNEMIEK VERBEEK)




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2009, 22:42:10
Heb 't hier een tijdje geleden over gehad tijdens een blok genaamd 'omgaan met de dood', op de universiteit. Zit een kern van waarheid in :)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2009, 23:45:36
Helder hoe hij over de reanimatie denkt. Een bijkomend voordeel is een gigantische besparing binnen de gezondsheidszorg  
Maar hoe denkt hij over terminale kankerpatiënten, hoog bejaarden met een dijbeenhalsbreuk, of ernstige verstandelijk gehandicapten.

Natuurlijk ga ik het hele document niet lezen, want de samenvatting uit de krant is vast veel spectaculairder dan de scriptie....


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2009, 10:08:29
Ik heb het artikel ook gelezen in bijzijn. ( voorheen verpleegkunde nieuws ). Ik vond het een goed artikel waar zeker een kern van waarheid inzit. Als je het artikel had gelezen was je vanzelf andwoord op je vraag tegen gekomen EHBOer  ;D.

Maar om op je vraag in te gaan komt het erop neer dat je naaste d.m.v. reanimatie kort eigenlijk onbewust ze voorbereid op het naderende overlijden van hun dierbare. Bij terminale kanker patienten en hoogbejaarden met een femur # heb je die fase al gehad ( mits er natuurlijk een DNR beleid is afgesproken ). Tuurlijk is die fase veel korter dan bij terminale zorgvragers, maar toch scheind het verlies beter te verwerken te zijn als je het gevoel hebt dat er alles aan is gedaan of dat je zelf er alles aan hebt gedaan. Ik denk dat we ons dat allemaal wel kunnen voorstellen. Reanimatie als ritueel is als artikel echt bedoeld voor zorgvragers die plotseling een hartstilstand of iets dergelijks krijgen.

Bij hoogbejaarden is het van belang optijd een DNR beleid af te spreken om toestanden voor te zijn. Mocht er dit of dat gebeuren moeten we dan wel of niet... ? Gelukkig zie ik bij mij op de afdeling dat daar de laatste tijd steeds meer aandacht aan word besteed. Al blijft dit natuurlijk wel een gevoelig onderwerp. Begrijpelijk ook! Dit zal per zorgvrager bekeken moeten worden. Ik heb ook wel mensen van 90 meegemaakt zonder of weinig voorgeschiedenis. Zo zou ik ook wel oud willen worden. Ook wel mensen meegemaakt van 75 met al een behoorlijke voorgeschiedenis.

Over verstandelijk gehandicapten durf ik geen standpunt in te nemen want daar heb ik praktisch te weinig kaas van gegeten. Ik weet niet hoe het in die wereld aantoe gaat.

Groetjes Joost.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2009, 18:09:14
Natuurlijk is er wat te zeggen voor het standpunt, zoals vermeld in het artikel in Het Parool.
Echter, de kans dat iemand "slecht" uit een reanimatie komt, is vrij klein. (Als hij dus overleeft) dit zijn de woorden van Dr. Koster van het AMC.
Ik heb pasgeleden mijn buurman gereanimeerd (30 jaar!! ) en die was dezelfde avond weer helemaal OK (ik had een AED mee). Ook in mijn omgeving de afgelopen periode van 3 reanimaties gehoord die ZEER goed zijn afgelopen. Personen zijn weer aan het werk.
5 jaar terug hadden we een overlevingspercentage van 5, max 10 %. Tegenwoordig gaan we al naar de 20%, mede door het toenemend aantal AED's...
Dus in hoeverre je van ritueel kun spreken....???
Dat er terughoudend wordt gedacht / gedaan in verzorgingshuizen.. daar kan ik mij ook best een voorstelling bij maken.
Peter


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2009, 18:46:34
25.000 reanimaties ... nog geen 14% is succesvol ... das dus minimaal 3250 succesvol geweest.
Maar ja ... ik ben dan ook een optimist.

Heb zelf helaas meer ervaring in onsuccesvolle reanimaties dan in succesvolle. Maar als ik naar het slagingspercentage kijk zoals dat gegeven is ... voel ik me er bijna beter door.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2009, 18:57:21
ik moet zeggen toen ik alleen de topic titel zag....**slik** ;)

er zit absoluut een kern van waarheid in, maar ik sluit me aan bij mijn voorganger (ook optimistisch typje) ;)

**niet geklapt/gepompt=zeker dood**


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2009, 21:36:45
Over de kern van waarheid van de auteur:

Jammer dat schrijver er geen duidelijke uiteenzetting van heeft gemaakt en zich wat meer klinisch verdiept in het cardiale ziektebeeld achter reanimaties, oftewel ventrikel fibrilleren, of ventriculaire tachycardie.

Hij had het gegeven moeten vermelden dat bij een witnessed cardiac arrest de kansen aanzienlijk hoger zijn. Een witnessed arrest is een situatie waarbij een getuige nauw betrokken is bij het collaberen van een persoon die op dat moment VF heeft. Mits deze getuige adequate eerste hulp verleend, en de circulatiestilstand herkend, en de AED zo snel mogelijk gebruiikt kan worden, stijgen de kansen naar ongeveer 85% dat de patient weer circulatie krijgt. De andere 15% blijken persisterende ventrikel fibrillaties te zijn de niet meer in een normaal ritme te klappen zijn. Ook niet bij ATLS en (dus) door toedienen medicatie.

Ik vind het daarom om matig artikel.

Groet,
HapAmbu


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2009, 21:58:03
Over de kern van waarheid van de auteur:

Jammer dat schrijver er geen duidelijke uiteenzetting van heeft gemaakt en zich wat meer klinisch verdiept in het cardiale ziektebeeld achter reanimaties, oftewel ventrikel fibrilleren, of ventriculaire tachycardie.

Hij had het gegeven moeten vermelden dat bij een witnessed cardiac arrest de kansen aanzienlijk hoger zijn. Een witnessed arrest is een situatie waarbij een getuige nauw betrokken is bij het collaberen van een persoon die op dat moment VF heeft. Mits deze getuige adequate eerste hulp verleend, en de circulatiestilstand herkend, en de AED zo snel mogelijk gebruiikt kan worden, stijgen de kansen naar ongeveer 85% dat de patient weer circulatie krijgt. De andere 15% blijken persisterende ventrikel fibrillaties te zijn de niet meer in een normaal ritme te klappen zijn. Ook niet bij ATLS en (dus) door toedienen medicatie.

Ik vind het daarom om matig artikel.

Groet,
HapAmbu

Los van de inhoud van het artikel en de vraag naar een verdieping in de ziektebeelden wou ik het volgende toch even kwijt. De auteur heeft deze scriptie niet geschreven voor een studie geneeskunde maar als sociologie afstudeerscriptie. Het lijkt mij voor zijn beoogd publiek dan ook niet geheel relevant om te veel in te gaan op de medische achtergronden. Dit zelfde geldt voor een artikel in het Parool en de lezers van de krant die hoogstwaarschijnlijk weinig kaas gegeten hebben van het medisch jargon. Met betrekking tot de kwaliteit kan je stellen dat het wel snor zit. Hugo van der Wedden maakte namelijk kans om scriptie van het jaar (Nationale Scriptieprijs) te worden, zie hiervoor http://www.student.uva.nl/english/current_news.cfm/5F60AB99-1321-B0BE-683233BAAA09B3E4. *

Voor degene die geinteresseerd zijn in de scriptie is het een idee om de digitale scriptiebank van de Uva in de gaten te houden. Zover ik nu kon zien is de scriptie nog niet geupload. Maar zo nu en dan even checken kan natuurlijk geen kwaad. http://www.scriptiesonline.uba.uva.nl

*edit ps. het artikel uit Het Parool staat in het katern Nationale Scriptieprijs.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2009, 22:46:32
De auteur heeft deze scriptie niet geschreven voor een studie geneeskunde maar als sociologie afstudeerscriptie. Het lijkt mij voor zijn beoogd publiek dan ook niet geheel relevant om te veel in te gaan op de medische achtergronden.

Niet ingaan op medische achtergronden ???, maar wel schrijven over een medische handeling. Belicht dan ook cijfers over deze medische handeling. En zet dit nauwkeurig uiteen. Alle voor-en tegenargumenten netjes opsommen, zonder een selectieve waarneming te doen door het slagingspercentage vanr reanimaties op straat te geven zonder een enkele nuance aan te brengen.

Daarnaast loopt gelijktijdig aan het verschijnen van dit artikel een campagne van de Nederlandse Hartstichting die niet voor niets het belang van de eerste 6 minuten na een hartstilstand benadrukt. Lees op internet de ongezoute mening van de hartstichting op dit artikel maar eens.

Groet,

HapAmbu