Strand preventie een brandweertaak?

Auteur Topic: Strand preventie een brandweertaak?  (gelezen 4793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 9 januari 2004, 10:48:52
De "bewakende" reddingsbrigades in Nederland zijn op zoek naar steun voor hun werk bij verschillende in Nederland opererende OOV organisaties. De meest logische lijkt de Brandweer te worden. De Brandweer moet immers, volgens de wet, het redden van mens en dier uitvoeren.
Maar de Brandweer heeft geen actieve preventie met betrekking tot het redden van mens en dier. Daarbij vervoeren reddingsbrigades slachtoffers, spelen "First-Responder", wat geen Brandweertaak is, maar een Ambulance aangelegenheid. (Al zijn de meningen verdeeld). Tevens verzamelen reddingsbrigades de verdwaalde kinderen en retourneren zij deze bij de ouders of verzorgers. Dit is overigens een taak welke is voorgeschreven aan de Politie.

En eigenlijk heeft een reddingsbrigade geen hulpverleningsstatus? Zoekend naar aansluiting krijg je hele rare constructies welke lokaal en regionaal verzonnen worden.
(Voor degene die het niet kunnen lezen, er staat strandbewaking op het voertuig)


Elke hulpverlening start met communicatie.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2004, 12:35:49
Het redden van mens en dier is een gemeentelijke taak die bij B&W ligt. Hiervoor is de uitvoering weggelegd bij de drie hulpdiensten. De brandweerorganisatie wordt door wet verplicht gesteld en het redden van mens en dier is een van zijn taken. Aangezien B&W verantwoordelijk is voor de veiligheid wordt er gekozen voor een reddingsbrigade. Deze komt echter niet voort uit een wettelijke verplichting van het opzetten van een brandweer organisatie. Het is echter wel mogelijk om deze brigades onder te brengen bij een van de hulpdiensten. Omdat het hier om gemeentelijk beleid gaat worden er dan inderdaad constructies verzonnen om dit mogelijk te maken. Het zal in de praktijk niet mogelijk zijn om deze reddingsbrigade als vierde hulporganisatie in te voegen omdat de wettelijke grondslag hiervoor ontbreekt. Ik vind het jammer dat hiervoor omslachtige constructies moeten worden verzonnen. Maar het zou een goede zaak zijn als deze taak van reddingsbrigade wordt ondergebracht bij een van de hulpdiensten. Maar aangezien er dan zoveel regelgeving en arbo eisen worden toegevoegd aan het al bestaande pakket zal dit een onmogelijke opgave worden. Niet te vergeten dat er veel gemeentes zijn die niet aan zee liggen. Hier zullen andere problemen een prioriteit hebben. Dan blijkt dat er per gemeente eigen problemen zijn waardoor een landelijke afstemming niet mogelijk is. Want wie zal het gaan betalen. Dat zal het grootste struikelblok blijven. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2004, 13:16:24
Tuurlijk! De strandbewaking kan er ook nog wel bij.
Ik denk niet dat dit door zal gaan...
Is het dan de bedoeling dat het huidige brandweerpersoneel die taak over neemt of dat de brandweer het personeel van de reddingsbrigades overneemt?

Overigens is het afgebeelde voertuig eigendom van de gemeente Vlissingen. Diverse leden van de reddingsbrigade zijn daar ook lid van de brandweer, maar verder staan die diensten los van elkaar. De afgebeelde wagen is beschikbaar als strandambulance voor geheel Walcheren en is bedoeld om het ambulancepersoneel te assisteren bij inzetten op het strand. Het voertuig wordt bemand door brandweerlieden die ook bij de reddingsbrigade zitten.
Volgens mij is de wagen eigendom van de gemeente/brandweer en daarom in brandweerkleuren uitgevoerd.
Op Schouwen-Duiveland (Haamstede/Renesse) bestaat eenzelfde constructie.

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2004, 17:14:44
De "bewakende" reddingsbrigades in Nederland zijn op zoek naar steun voor hun werk bij verschillende in Nederland opererende OOV organisaties. De meest logische lijkt de Brandweer te worden. De Brandweer moet immers, volgens de wet, het redden van mens en dier uitvoeren.
Maar de Brandweer heeft geen actieve preventie met betrekking tot het redden van mens en dier. Daarbij vervoeren reddingsbrigades slachtoffers, spelen "First-Responder", wat geen Brandweertaak is, maar een Ambulance aangelegenheid. (Al zijn de meningen verdeeld). Tevens verzamelen reddingsbrigades de verdwaalde kinderen en retourneren zij deze bij de ouders of verzorgers. Dit is overigens een taak welke is voorgeschreven aan de Politie.

En eigenlijk heeft een reddingsbrigade geen hulpverleningsstatus? Zoekend naar aansluiting krijg je hele rare constructies welke lokaal en regionaal verzonnen worden.
(Voor degene die het niet kunnen lezen, er staat strandbewaking op het voertuig)
ik denk dat de brandweer niet zit te wachten om ook nog eens op strand actief te zijn,we hebben al genoeg op ons nek ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2004, 19:45:24
Ik denk ook niet dat dit iets gaat worden.

Lijkt mij meer logisch dat de ambulancediensten zich beter prepareren om acties op het strand uit te kunnen voeren. Kan de strandwacht zich bezig houden met bewaken van het strand en doet de brandweer gewoon de taken die bij de brandweer horen.

En als daar incidenteel brandweer (til)kracht of zo bij nodig is so what. Zolang het maar geen primaire taak wordt voor de brandweer.

Denk ik hoor ;D


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2004, 16:28:06
het is niet de bedoeling om de strandwachttaak bij de brandweer te dumpen, maar dat de reddingsbrigade (met de mensen en materieel) onder de brandweervlag gaat opereren.
Reddingsbrigades en brandweer vallen allebei onder de gemeente, maar kunnen elkaar goed aanvullen.

Met name geldt dit voor de kustbrigades, waar de overgang van water en land een black-spot is voor de reguliere hulpverlening.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2004, 13:54:15
Een mooi voorbeeld is blaricum (zie www.reddingsbrigade.net). Hierin staat beschreven dat de brandweer samen met de brigade een beleidsplan op gaat stellen. Een brandweer welke de brigade begeleid vanuit de gemeente ligt meer voor de hand als een dienst welzijn.

9910001
9910001


roadrunner

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2004, 02:21:00
In rampomstandigheden vallen de reddingsbrigades onder het commando van de brandweer (zoals watersnood Limburg en in het Westland een paar jaar terug).
Daarom is het het makkelijkst om het daar onder te scharen. Die poging wordt nu ook ondernomen.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2004, 00:09:04
Ik denk dat Reddingsbrigade en Brandweer veel aan elkaar kunnen hebben en veel van elkaar kunnen leren.

Ik geloof echter in een eigen identiteit voor de reddingsbrigade en zie vooral de plaatselijke verschillen tussen de brigades gaan toenemen als deze onder de lokale brandweercommandanten komen te vallen.

Een betere oplossing zou zijn vallen onder de regionale bramdweercommandant.

In Kennemerland is overigens een regionaal veiligheidsbureau in oprichting onder leiding van de regionaal brandweercommandant, de korpschef en de regionaal geneeskundig functionaris. Gezien onze werkzaamheden lijkt het niet gek hier op termijn aan te sluiten.

Het veiligheidsbureau houdt zich hoofdzakelijk met rampenbestrijding en evenementen bezig, zeker het strand van Zandvoort en  Bloemendaal kan met gemak als een groot evenemententerrein worden beschouwd in de  periode van half mei tot half augustus.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2004, 13:37:27
ik ben het wel met Koen eens,lijkt me een goede zaak dat de reddingsbrigades dan onder de regionale brandweer zouden vallen.In een regio bestaat de grote kans dat er meerdere brigades vallen,ik denk alleen al aan Gooi&Vechtstreek.Daar heb je Blaricum,huizen en Naarden bv,dus die brigades krijgen dezelfde middelen/geld