Uit: Filmpjes van HVvoertuigen die prio 1 rijden: wat te doen bij een aanrijding

Auteur Topic: Uit: Filmpjes van HVvoertuigen die prio 1 rijden: wat te doen bij een aanrijding  (gelezen 8103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112Duiven

  • Gast
Even een apart topic van gemaakt

JvO

Dit is het filmpje waar de vraag over gaat:






raakte ze elkaar nou ofniet ???




Hayer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Yup denk wel dat ze elkaar raakten, omdat de auto opeens een stuk naar rechts geduwd word. En de ts blijft een tijdje stilstaan.


JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Yup denk wel dat ze elkaar raakten, omdat de auto opeens een stuk naar rechts geduwd word. En de ts blijft een tijdje stilstaan.

Is het dan geen doorrijden na aanrijding? Of stoppen ze verderop?


Hayer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Het is inderdaad doorrijden na een aanrijding, ik weet niet precies hoe het zit als een hv voertuig een ander voertuig zachtjes raakt zoals hier. Waarschijnlijk is er maar lichte blikschade en kunnen ze dat later ook wel afhandelen, omdat ze met spoed onderweg zijn naar een brand. Denk wel dat ze op het einde van het filmpje ter plaatse zijn, sirene gaat uit en oranje zwaailamp gaat aan.

( Ik kan me herrineren dat m'n vader ooit vertelde dat ze op een kruispunt ( hij werkt op de ambu)  aan de zijkant geraakt werden door een andere auto, toen is de vpk snel uitgestapt en had gezegd dat ze met spoed verder moesten en dat de auto bestuurder wel contact met de ambupost kon opnemen om het verder af te handelen) Iemand enig idee hoe zulke dingen altijd opgelost worden bij alleen blikschade?? gewoon doorijden?


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Nee, je mag niet door rijden na een ongeval, ook zoals deze dus niet.
Hier is waarschijnlijk alleen sprake van blikschade maar doorrijden blijft ten alle tijden verboden.
Echter is hier uiteraard een uitzondering voor de hulpdiensten zodat ze toch door mogen rijden maar er zitten wel strenge voorwaarden aan.
In dit geval had er 1 persoon van de Ts achter moeten blijven met de papieren van de TS, je maakt jezelf en de gegevens van het voertuig voor de wet dan bekend en dan mag de TS door in geval van prio 1 door rijden.
Er is niet goed te zien of dat hier ook gebeurd maar heb inderdaad ook de indruk dat men 30 meter verderop ter plaatsen is.

In geval van aanrijding moet er dus 1 iemand ter plaatsen blijven met de papieren, doet men dat niet dan is ook de brandweer onder prio 1 in dit geval in overtreding zoals iedere burger die na een aanrijding verder rijdt.

In geval van een ongeval met letsel heeft het de voorkeur dat de gehele TS ter plaatsen blijft en er een andere TS de melding overneemt indien mogelijk.
Is dit in verband met tijdverlies echt onmogelijk (bijvoorbeeld in geval van woningbrand met nog personen in het pand) dan mag men wederom door rijden maar weer moet er iemand achter blijven met papieren en eerste hulp koffer maar dit mag alleen als er echt geen andere optie is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Waar kan ik de uitzonderingen na lezen?

6-1 = niet compleet... dus TS buitendienst...


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Waar kan ik de uitzonderingen na lezen?

6-1 = niet compleet... dus TS buitendienst...
Geen idee waar dit na te lezen is, weet alleen dat dit zo is en ook dat je dan voor de wet bent ingedekt als chauffeur zijnde.
Iedere brandweerchauffeur leert dit dan ook.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Wat dat buiten dienst betreft, het heeft de voorkeur om ter plaatsen te blijven maar indien het niet anders kan dan gaat die uitzondering gelden en mag men verder mits je wel aan de voorwaarden heb voldaan.
Dat je dan 1 man mist dat klopt maar in geval van uiterste nood kan je beter met 5 man ter plaatsen komen dan wachten op een andere wagen met alle tijdverlies.

Die regels heb ik hier trouwens nog wel in een opleidingsboek staan voor brandweerchauffeur maar waar je het op i-net na kan kijken weet ik zo snel niet.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Citaat van: Wegenverkeerswet
Artikel 7

1.
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a.
bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b.
daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2.
Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

De tekst is vrij simpel, en komt neer op: je moet ervoor zorgen dat men weet wie je bent en waar je mee rijdt.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Geen idee waar dit na te lezen is, weet alleen dat dit zo is en ook dat je dan voor de wet bent ingedekt als chauffeur zijnde.
Iedere brandweerchauffeur leert dit dan ook.

Ik ben altijd zo dat als ik iets verplicht ben te doen (of te laten) dat ik graag wil weten waar het staat.  ;) Ik ben te vaak mensen tegengekomen die keihard wat beweerden en wat achteraf toch niet zo 'hard' was...  ;) Als dat in je cursusboek staat moet er een ook verwijzing zijn naar de relevante wettelijke teksten zijn, toch? :)

Je bent alleen wettelijk ingedekt als dit ergens staat op 'www.wetten.nl'  ;). Bij een Branche richtlijn is het al wat vager en weegt de rechter deze mee...  Alleen een cursusboek is weer een tikkeltje zwakker (zwak uitgedrukt..  ;D).

Wat dat buiten dienst betreft, het heeft de voorkeur om ter plaatsen te blijven maar indien het niet anders kan dan gaat die uitzondering gelden en mag men verder mits je wel aan de voorwaarden heb voldaan.
Dat je dan 1 man mist dat klopt maar in geval van uiterste nood kan je beter met 5 man ter plaatsen komen dan wachten op een andere wagen met alle tijdverlies.

Die regels heb ik hier trouwens nog wel in een opleidingsboek staan voor brandweerchauffeur maar waar je het op i-net na kan kijken weet ik zo snel niet.

Dus je kan ook met 5 man uitrukken?  ::) ???