Uit: Filmpjes van HVvoertuigen die prio 1 rijden: wat te doen bij een aanrijding

Auteur Topic: Uit: Filmpjes van HVvoertuigen die prio 1 rijden: wat te doen bij een aanrijding  (gelezen 8104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Ligt er wel compleet aan wat voor incident en wat voor aanrijding het is. Bij een aanrijding als deze, zou ik ook door zetten en later de schade afhandelen. Melden bij de politie (evt. kenteken noteren) en door naar het brandadres.

Eerst water, de rest komt later (of was dat ergens anders voor? ::) ).


Jawel maar je zal toch moeten kijken of er werkelijk geen letsel is en jezelf bekend maken, vandaar dat men dan de optie heeft iemand achter te laten en met 5 man verder.
De aangereden persoon zal maar een aanklacht indienen omdat je door bent gereden......wettelijk staat ie dan sterk en als chauffeur zijnde heb je toch wat uit te leggen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Ik denk dat je er echt wel vanuit kan gaan dat in dit geval geen letsel is ontstaan. En omdat die brandweerwagen kennelijk op 100 meter na ter plaatse was (hij gooit zijn oranje lamp al aan en de toeters uit), is het ook duidelijk dat ie daar in de buurt blijft (zelfs in het zicht van de benadeelde waarschijnlijk). Verder is door de locatie van de filmer niet duidelijk of er wellicht een brandweerman naar de benadeelde seint ofzo. Vind het echt veel te ver gaan om hier van een verlaten plaats ongeval te spreken. Bovendien is de identiteit van de veroorzaker ook niet echt onbekend.... "ik ben net aangereden door een grote rode wagen met blauwe lampen en een hoop herrie die die brand in die straat hier ging blussen"....
greetz,  Enrique


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
l
Waar kan ik de uitzonderingen na lezen?

6-1 = niet compleet... dus TS buitendienst...

Dat verschilt blijkbaar ook per regio.
Hier in zuid-limburg rukt men gewoon uit, De BEV geeft wel aan de AC door, dat ze incompleet zijn. Hierop wordt dan meteen een tweede eenheid gealarmeerd.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
"ik ben net aangereden door een grote rode wagen met blauwe lampen en een hoop herrie die die brand in die straat hier ging blussen"....
De tegenpartij weet dan nog steeds niet wie er in de wagen zat, wettelijk gezien dan.
Maargoed, ook ik zou door rijden als de wagen in het filmpje inderdaad ter plaatsen was maar het ging hier even over het algemeen wat men moet doen na een aanrijding en dat antwoord weten we inmiddels.

Voorkeur heeft ter plaatsen blijven maar men mag in geval van prio1 doorrijden mits er aan een paar voorwaarden is voldaan.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Citaat
De tankauto uit Almelo heeft vlak na de uitruk op de Henriėtte Rolandholstlaan een kleine aanrijding gehad. Op het wegvak tussen de kruising Wezebeeksingen/Nijreessingel en de verkeerslichten  nabij de Ambachtstraat weet een automobilist niet wat hem overkomt. Hij hoort en ziet een brandweerauto opdoemen in zijn binnenspiegel en trapt geschrokken op de rem, waardoor een botsing niet meer te voorkomen is. bij de aanrijding is niemand gewond geraakt en is de schade beperkt gebleven. De bevelvoerder heeft met de bestuurder van de aute afgesproken dat ze eerst naar het brand adres zouden gaan en later terug komen voor de afhandeling.
Citaat
Met een paar afgebroken luchthoorns, kromme kenteken plaat en wat lichte bumperschade kan de TS terug naar de plaats van het ongeval. Hier is inmiddels de Officier van Dienst van de brandweer en de politie om de aanrijding af te wikkelen.

Dit is vorig jaar met de, 2 weken oude TS van Almelo, gebeurd...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Was zelf toevallig bezig met een procedure over dit onderwerp. Heb daarover navraag gedaan bij de politie. Zij geven aan dat, indien er geen sprake is van letsel, het in principe voldoende is om een kaartje achter te laten met je gegevens (kenteken, naam, brandweerkorps, adres, etc.), te melden dat je de politie informeert en vervolgens (compleet met alle ploegleden) door te rijden. Dit geldt natuurlijk alleen in geval van prio 1.
Indien er sprake is van letsel, ligt het iets anders. Het wordt in dat geval sowieso wat lastig om een gewond iemand een kaartje op de buik te spelden met de contactgegevens. In het geval je dan wel doorrijdt, is er sprake van het achterlaten van iemand in hulpeloze toestand (=misdrijf). In zo'n geval is het beste om ervoor te kiezen om ter plaatse te blijven en eerste hulp te verlenen. Voor het andere incident moet dan een 2e (en misschien, vanwege tijdsverlies, wel een 3e TS) worden gealarmeerd.

Siebert

Hulpeloze toestand is het echt niet zomaar. Volgens uitspraak hoge raad kan dat alleen bij hele ernstige verwondingen. En ook alleen als er geen andere mensen in de buurt zijn die wel hulp verlenen. De 12 uur van melden gaan alleen op als je in de tussen tijd niet bent aangehouden door de politie.

Ik denk dat een brandweer chauffeur ook goed zich kan beroepen op een strafuitsluitings grond welke genoemd worden in het wetboek van strafrecht:

Art. 40 Bespreking
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.

Art. 42 Bespreking
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

Art. 43
1.  Bespreking Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

Denk dat vooral artikel 42 van toepassing is, denk daarbij aan de brandweerwet.

mvg
Mike


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
...

Art. 42 Bespreking
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

Art. 43
1.  Bespreking Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

Denk dat vooral artikel 42 van toepassing is, denk daarbij aan de brandweerwet.

Dat vraag ik me af. Zoals ik dit artikel lees, betekent dit dat je een noodzakelijk feit begaat om zodoende een wettelijk voorschrift te kunnen uitvoeren. Dat is volgens mij bij het veroorzaken van een ongeval niet het geval. Om de brandweertaak te kunnen uitvoeren, is het immers niet noodzakelijk om een ongeval te veroorzaken. Ik denk dus dat artikel 42 niet op zal gaan.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Even goed lezen,

het ongeval is al gebeurd, dus is er geen sprake van het veroorzaken van een ongeval op basis van een wettelijk voorschrift of ambtelijk gegeven bevel.

Geheel anders is het door rijden na een aanrijding. Dit is strafbaar gesteld, derhalve komen deze artikelen om de hoek kijken. De brandweer is op basis van een wettelijk voorschrift verplicht binnen een bepaalde tijd een bepaalde hulpverleningsdienst te geven. Derhalve  kan deze straf uitsluitingsgrond wel eens van toepassing zijn.

Dus niet het veroorzaken van een ongeval, ik bedoel kijk maar eens in de dikke van Dale wat er bij ongeval staat... iets met gebeurtenis zonder opzet danwel intentie...maar het gevolg, het in dit geval, schuldig maken aan het overtreden van artikel 7 van de wvw1994, waaraan een straf hangt. Derhalve is een strafuitsluitingsgrond een goede uitvlucht mbt dit geval... tenminste zoals ik het begrijp en heb geleerd...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
het is uiteindelijk goed opgelost. de auto is naar de ts gegaan en heeft het schadeformulier ingevuld samen met de chauffeur van de ts, Verzekering mag nu alles verder afhandelen O0 O0 O0 O0