Hoorzitting Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek / gemeente Lisse over aankoop ademluchtapparat

Auteur Topic: Hoorzitting Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek / gemeente Lisse over aankoop ademluchtapparat  (gelezen 6458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/ww-li/buurt/lees/893577/brandweercommandant.wijst.op.eigen.verantwoordelijkheid/

Brandweercommandant wijst op eigen verantwoordelijkheid
Redactie - 28 juli 2009

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_148/media/250/A1E77253-1BC7-4615-95AB-C92A1845CE06.jpg
Hans van Wijk van de Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek. (Foto: Writing4U)

LISSE - 'Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt van de gevoelens die leefden bij het brandweerkorps van Lisse.' Dat zegt Hans van Wijk, commandant van de Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek (IBB). In februari van dit jaar, tijdens de vergadering van het seniorenconvent, zei hij nog: 'Het vertrouwen in de samenwerking en in elkaar is weer helemaal terug.'

Even leek Van Wijk niet bereid tot een reactie, toen hij openhartig mededeelde: 'Ik ben er op dit moment niet aan toe om op een rationele manier over de gebeurtenissen te praten en wil geen dingen zeggen waar ik later spijt van heb. De stuurgroep van de IBB is zich aan het beraden over maatregelen en intern kijken ze hoe het verder moet. Emotioneel zit ik daar diep in.'

Van Wijk toonde zich wat later toch bereid om enkele vragen te beantwoorden. Is er in de afgelopen vijftien maanden en bij de presentatie van de conclusies door de onderzoekscommissie een verkeerde voorstelling van zaken gegeven? Is er inderdaad een verzoek ingediend voor de aanschaf van ademluchtapparatuur, terwijl deze flessen al aangeschaft waren? Van Wijk: 'Ik betreur hoe het gelopen is. Ik was net anderhalve maand in deze functie werkzaam. Ik heb gewoon niet voldoende ingeschat hoe gevoelig de zaken lagen bij Lisse.' Hij houdt, wat het raadsvoorstel betreft, voet bij stuk. 'Wat ik heb gezegd, daar blijf ik achter staan. In dit voorstel ter verbetering van bedrijfsvoering en het organisatorisch geheel zijn elementen meegenomen die passen in de doelstelling van het IBB. Met het raadsvoorstel was niets mis. Als men zegt, dat er dingen in staan die onjuist en onvolledig zijn, dan betreur ik dat. Het is jammer dat we niet in staat zijn geweest om dat in elk geval goed te bespreken.'

Apparatuur

Was de ademluchtapparatuur al aangeschaft voordat het raadsvoorstel in de gemeenteraad werd besproken? 'Er waren wel nieuwe flessen, maar deze waren niet voor Lisse. Er lag een offerte voor de ademluchtapparatuur. Op het moment dat de gemeenteraad toestemming zou hebben gegeven, zouden we deze apparatuur gekocht hebben, inclusief het deel voor Lisse. Volgens mijn informatie waren de flessen die bij de post Lisse lagen, niet voor Lisse bestemd. We hebben namelijk niets aan flessen alleen; je zou dan namelijk ook ademluchttoestellen gekocht moeten hebben.'

Vanuit de politiek klinkt de roep om disciplinaire maatregelen. Dreigt hij de zondebok te worden, zodat de stuurgroep haar straatje kan schoonvegen? 'Als dingen niet goed lopen, ben ik daar verantwoordelijk voor. Maar de stuurgroep is ook eindverantwoordelijk voor mij. Ik moet afwachten waarmee zij naar buiten komen.' Blijft u tot het einde van het jaar in uw huidige functie? 'Ik kan niet zeggen, dat ik tot eind dit jaar blijf. Verder wil ik zeggen, dat we een jaar stil zijn blijven staan, terwijl we veel hadden kunnen doen. Dat is heel jammer. Ik betreur dat het zo gelopen is.'


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.unityfm.nl/nieuws.php?id=8384

Stuurgroep IBB neemt actie na onderzoek Lisse
23-07-2009 13:58:09



BOLLENSTREEK - De stuurgroep Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek (IBB) heeft besloten tot een aantal maatregelen. Zo worden binnen de intergemeentelijke brandweer twee gescheiden clusters gevormd: het cluster Lisse en het cluster Hillegom/Noordwijkerhout. Ook volgen disciplinaire maatregelen tegen de leiding van het IBB. Aanleiding is het onderzoek door de gemeenteraad van Lisse.


Maatregelen stuurgroep
De stuurgroep verwacht met bovengenoemde maatregelen het onderlinge vertrouwen binnen de brandweer te herstellen. Begin 2010 gaat het IBB op in de regionale brandweer Hollands Midden. De stuurgroep IBB wil dat proces zoveel mogelijk bespoedigen.

Vertegenwoordigers van de stuurgroep en het hoofd van het IBB zijn met elkaar in overleg over verdere stappen. Het belangrijkste uitgangspunt blijft de brandveiligheid in de drie gemeenten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Onderzoek brandweer gestaakt

Gepubliceerd op 14 september 2009, 17:14
Laatst bijgewerkt op 14 september 2009, 17:48
 noordwijkerhout -  

Adviebureau DSP-groep is voortijdig gestopt met haar onderzoek naar de werksfeer binnen het vrijwilligerskorps van de brandweerpost Noordwijkerhout. De onderzoekers kregen onvoldoende medewerking van de brandweerleden.

In een verslag schrijven de onderzoekers Alwien Boogaart en Willemijn Roorda dat al bij de startbijeenkomst eind juni duidelijk was dat de Noordwijkerhouts brandweervrijwilligers weinig trek hadden in het onderzoek. De gemeenteraad had om een dergelijk onderzoek gevraagd nadat er enkele malen niet genoeg brandweermensen hadden gereageerd op een alarm, waardoor de brandweerwagen niet kon worden bemand. Ook waren er signalen, dat de vrijwilligers zich grote zorgen maakten over de gevolgen van de aanstaande regionalisering.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/duinenbollen/article5142110.ece/Onderzoek+brandweer+gestaakt


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.webregio.nl/duin-en-bollenstreek/regionaal-nieuws/artikel/501540/duin-en-bollenstreekregionaal-nieuwsartikel501540jaar-uitstel-regionale-brandweeraspx-noordwijkerhout.aspx

Jaar uitstel regionale brandweer

21 september 2009

NOORDWIJKERHOUT - Het Intergemeentelijk Brandweerbureau Bollenstreek (IBB) heeft een nieuwe commandant, de heer J.J. Zuidijk. Tijdelijk en op basis van twaalf uur per week, moet hij de korpsen Noordwijkerhout, Hillegom en Lisse naar regionalisering leiden.

Daarnaast blijft hij brandweercommandant in Alphen aan den Rijn. Zuidijk was donderdag in Noordwijkerhout om kennis te maken met de plaatselijke politiek. Met de korpsen heeft hij al kennis gemaakt en dat was hem goed bevallen, vertelde hij. 'Het zijn drie gemotiveerde posten, die goed hun werkzaamheden uit kunnen voeren. Spanning is er echter ook, maar dat is bij elk vrijwilligerskorps het geval.' Hij noemde het de 'verschriftelijkingstrajecten' waarmee de korpsen te maken hebben. Zuidijk is aangesteld om de fase naar de regionale brandweer te overbruggen. De bedoeling was dat dit per 1 januari 2010 zou gaan gebeuren, maar burgemeester Goedhart meldde dat dat niet wordt gehaald. ,,Er is uitstel tot 1 januari 2011. Het jaar 2010 zal nu als overgangsjaar fungeren.'


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/ww-nh/buurt/redactie/917435/burgemeester.goedhart.flink.onder.vuur/

Burgemeester Goedhart flink onder vuur
Redactie - 28 september 2009
Reageer op dit artikel

NOORDWIJKERHOUT - Burgemeester Gerrit Goedhart kreeg tijdens de gemeenteraadsvergadering een spervuur aan kritische vragen te verduren. Zijn functioneren en manier van leiding geven als portefeuillehouder brandweerzaken werd met name door de VVD en D66 stevig aan de kaak gesteld.

Goedhart kon de meeste kritiek pareren. Aanleiding voor deze discussie was het onderzoeksrapport over de motivatie van de brandweerlieden van Noordwijkerhout. Een aantal keren was de brandweer niet op volle sterkte uitgerukt en dat zorgde voor veel zorg binnen de gemeenteraad, met name of de veiligheid nog wel gegarandeerd was in het dorp.

Dat laatste is zeker het geval, zo luidde de conclusie aan het eind van de vergadering die tot na middernacht duurde. Het onderzoek zelf naar de brandweer is nooit tot een eind gebracht. De brandweerlieden werkten niet mee, uit pure boosheid richting de plaatselijke politiek. De titel van het onderzoek 'kennelijk afgenomen motivatie' als vraag, viel compleet verkeerd. Voor de VVD was dit aanleiding om de burgemeester kritisch hierover te benaderen met opmerkingen zoals het gebrek aan daadkracht en betrokkenheid van Goedhart. Dat hij te weinig betrokkenheid zou hebben getoond, wierp Goedhart verre van zich. Wat betreft daadkracht gaf hij toe achteraf gezien sterker te hebben moeten handelen.

De verhoudingen tussen gemeenteraad en brandweer zijn tot een dieptepunt gedaald. Zaak is nu dat de raad contact met de brandweer gaat zoeken om de onderlinge verhoudingen te verbeteren. Ook zal er meer en vaker over brandweerzaken gerapporteerd worden aan de raad.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Als ik de in die raad zou zitten, zou ik graag met de brandweer een overleg willen hebben....
Laat ze gewoon es komen, maak er een leuk gesprek van. Prijs de mensen dat ze het voor iedereen over hebben.
Dan denk ik dat de brandweer niet boos blijft maar weer gaat samenwerken aan een goede toekomst....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P