Geen eenheid in kleding bij huisartschauffeur

Auteur Topic: Geen eenheid in kleding bij huisartschauffeur  (gelezen 47153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Gepost op: 4 februari 2009, 20:12:31
Ik zit net de aflevering van de centrale huisartsenpost van de avro te kijken op Nederland 1 en wat mij opvalt is, dat de huisartsenposten met verschillende auto's rijden en ook allemaal verschillende uniformen aan hebben. De 1 zie je in eigen kleding lopen de andere post heeft weer groen met geel en weer een ander geel met rood. Mijn vraag is: Waarom is er bij de huisartsenposten niet een eenheid wat kleding en auto's betreft. Ik bedoel, de ambulance van Groningen heeft ook de zelfde kleding als een ambulance van Zeeland.




Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2009, 08:04:28
Omdat er geen richtlijn of regelgeving voor is. Dus doet iedereen wat ze het (meerkeuze-opties):
A mooiste vinden;
B goedkoopste vinden;
C stoerst vinden (denk aan MMT outfit van sommige bedrijven);
D meest bij de beroepsgroep vinden passen;

Uiteraard kan bovenstaande lijst met meer opties worden aangevuld!

ps. waarom hijsen we die arts niet eens in een uniform? Ik in mijn lolly-outfit en hij in zijn zondagse kostuum... of laat mij mijn eigen kloffie kiezen, hahaha.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2009, 14:35:44
Het voordeel van werkkleding is, dat je niet iedere keer een keuze hoeft te maken welke kleding je die dag aan zal trekken.  :D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2011, 18:33:10
Hoe zit dat tegenwoordig? Alle HAP-chauffeurs die ik tegenkom, hebben allen hetzelfde uniform aan.

Is het elders in den lande nog steeds erg verschillend, of is hier inmiddels uniformiteit in gekomen?


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2011, 19:26:27
Dit is nog steeds niet uniform geregeld.

Een aantal vervoerders hebben gekozen voor een tenue dat aansluit bij de ambulancesector.
Andere gaan meer richting MMT, waarschijnlijk omdat ze werken als MMA   ;) En er zijn posten waar de chauffeur net als de arts in zijn eigen kloffie mag lopen.

Zo ook met de auto's.... Vele posten hebben een opvallende gele auto.... En andere rijden weer in een andere kleur auto met opschrift.

Zoals al eerder aangegeven, is dit niet vastgelegd en hebben posten een eigen keuze. Hetzelfde liedje gaat op voor spoedrijden. De ene post doet het wel en de ander niet...


Eelco

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2011, 10:37:00
Hallo,

Zou het niet beter zijn om een rustige neutraal uitstralend uniform te nemen.
Er wordt immers niet op de openbare weg gewerkt dus waarom dat opvallende uniform?? ( in voorkomende gevallen kan er wel een refelecterende jas ed. aangetrokken worden )
Nu schept men verwarring bij patienten en overige hulpverleners waarbij mensen denken dat de HAP-er ook Ambu is

aldus


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2011, 12:17:14
Mijn ervaring is juist andersom. Als ik samen met de arts naar binnen ga in me kloffie merk je vaak dat mensen daar blij mee zijn. Ze krijgen het gevoel dat ze serieus genomen worden met hun klachten. Het oogt ook professioneler. Hetzelfde geldt voor op straat. Als het voorkomt dat wij hulpverlening kunnen bieden bij ongelukken oid merk je gauw dat mensen gerustgesteld worden met het idee dat er herkenbare/zichtbare hulpverleners aanwezig zijn.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2011, 22:07:24
Citaat
Zou het niet beter zijn om een rustige neutraal uitstralend uniform te nemen.
Ach. Het werk vind ik leuk, de baas laat mij dit pak aantrekken. Als ik maar aangekleed ben, dan vind ik het best!  O0  

Citaat
Er wordt immers niet op de openbare weg gewerkt dus waarom dat opvallende uniform?? ( in voorkomende gevallen kan er wel een refelecterende jas ed. aangetrokken worden )
Een gestandaardiseerd pakkie voor de HAP klinkt ook zo gek nog niet, hoor. Maar maak daar maar eens landelijk afspraken over! Overigens wel een aantal keer op straat gewerkt, dus iets reflecterends (evt los erbij) is dan inderdaad wel fijn.

Citaat
Nu schept men verwarring bij patienten en overige hulpverleners waarbij mensen denken dat de HAP-er ook Ambu is
Dezelfde verwarring vindt plaats binnen 1 "auto". Ik heb al heel wat keren op de afdeling staan overdragen aan de chauffeur tot hij/zij mij vriendelijk verwees naar de collega die achter me stond!  ;D


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2011, 23:52:42
Ik zou zeggen, gewoon een spijkerbroek en een shirt/polo met opdruk van het bedrijf waarvoor de chauffeur werkt met evt achterop het woord "chauffeur". Niks al te opvallends, de arts loopt tenslotte ook in zijn normale kloffie dus niet al te veel opvallen ten opzichte van hem, het draait om hem, niet om de chauffeur.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2011, 09:05:41
Dit is nog steeds niet uniform geregeld.

Een aantal vervoerders hebben gekozen voor een tenue dat aansluit bij de ambulancesector.
Andere gaan meer richting MMT, waarschijnlijk omdat ze werken als MMA   ;)

Medi Expresse heeft jaren het rood/geel/wit tenue gehad (en dat was het reddingsbrigade tenue ;). Tegenwoordig zijn ze allang overgestapt naar de ambulancekleuren.....

(Ik vraag mij trouwens af wie er eerder het rood/geel had, het MMT of Medi-Expresse (waar ze in ieder geval al in 2000 er zo bij liepen).

Niets mis verder met een hapchauffeur/mobiel medisch assistent in ambulancekleuren.

Ik heb al heel wat keren op de afdeling staan overdragen aan de chauffeur tot hij/zij mij vriendelijk verwees naar de collega die achter me stond!  ;D

Gebeurt ons hier op de wagen ook nog wel eens. Wij maken ons er niet druk om, de AVP luistert toch wel mee en anders draagt de ACH nog wel een keer over aan de AVP.
Mijn ervaring is juist andersom. Als ik samen met de arts naar binnen ga in me kloffie merk je vaak dat mensen daar blij mee zijn. Ze krijgen het gevoel dat ze serieus genomen worden met hun klachten. Het oogt ook professioneler. Hetzelfde geldt voor op straat. Als het voorkomt dat wij hulpverlening kunnen bieden bij ongelukken oid merk je gauw dat mensen gerustgesteld worden met het idee dat er herkenbare/zichtbare hulpverleners aanwezig zijn.

EENS

De enige die van mij wel eens een jasje met opschrift zouden mogen gaan dragen zijn de huisartsen zelf. In een ruimte vol mensen zijn ze niet altijd direct herkenbaar  >:D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur