medicijnen in EHBO-doos

Auteur Topic: medicijnen in EHBO-doos  (gelezen 8900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

redleg

  • Gast
Gepost op: 5 februari 2009, 18:44:28
Hoe zit het met de aansprakelijkheid, in een situatie waarbij iemand medicijnen toegediend krijgt, door een niet-deskundige, uit de ehbo-doos, met eventuele complicaties als gevolg?




Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2009, 10:48:34
Tja, tuchtrecht word wat moeilijk dus strafrecht.
Vanwaar deze vraag ? Over wat voor medicijnen hebben we het dan ?


redleg

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2009, 18:02:15
De vraag is of er paracetamol toegestaan is en wat eventueel de aansprakelijkheid kan zijn op het moment dat er iets verkeerd gaat


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2009, 18:30:19
Tja, aan paracetamol opzich kan er weinig mis gaan. Het gaat gewoon om het principe dat er geen medicatie verstrekt wordt door leken. Het gaat niet om het pilletje geven maar ook om de indicatie stelling. Is het wel echt nodig? Paracetamol kan wel schadelijk voor de lever zijn, dus als je iemand hebt met leverCA of levercirose en die geef je 1 gr paracetamol kan dat niet zo lekker uitpakken. Dan zou je het supp ( voor leken rectaal ) moeten geven en dat lijk me ook weer niet de bedoeling bij BHV, EHBO. De stap word ook klein om andere spullen te gaan geven ' want paracetamol mag toch ook ?' Dicofenac bijvoorbeeld kan je niet zomaar geven en word daarom ook op voorschrift gegeven. Diclofenac kan de maag nl behoorlijk schade. Daarom wordt daarbij vaak nexium voorgeschreven ( gaan we weer, nog een pilltje erbij ). Asprine zou ik helemaal niet geven want dat werkt ook als antistolling. Voor ons heet dat ook wel ascal of acetylsalicylzuur. Er zit wel een verschil in de dosis als het gaat om de indicatie waarom je het geeft. Ter pijnstilling of als antistolling.

Dus paracetamol en dergelijke gewoon voor eigen gebruik want je kent de achtergrond van de mensen niet. Soms weten mensen zelf nieteens wat ze slikken en waarvoor. In het ziekenhuis wordt er ook gewoon een recept voor getekend voor verpleegkundige. Als het voor 'zo nodig' erop staat is het inderdaad aan ons om te beoordelen of het wel of niet nodig is. Mensen krijgen wel meer pijnstillers en soms vragen ze ernaar maar zit het te dicht op elkaar en zullen wij het ook niet geven en dit uitleggen. Maar dan praten we alweer over een hele andere setting.

Hoe het zit met aansprakelijkheid, ja ik ben geen jurist. Maar dat zal denk ik via het strafrecht gaan als er een zaak van komt. Maar geef gewoon niets. Dat is mijn inziens het beste.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2009, 23:06:51
Ik heb ook nog bij de KLM gewerkt als steward. Daar hadden wel een aantal eenvoudige geneesmiddelen aan boord zoals paracetamol en ephedrine neusspray en dergelijke. Wij mochten nooit iets aanbieden alleen maar geven als er specifiek om gevraagd werd. Ook weer om aansprakelijkheid te vermijden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2009, 23:00:06
Ik heb ook nog bij de KLM gewerkt als steward. Daar hadden wel een aantal eenvoudige geneesmiddelen aan boord zoals paracetamol en ephedrine neusspray en dergelijke. Wij mochten nooit iets aanbieden alleen maar geven als er specifiek om gevraagd werd. Ook weer om aansprakelijkheid te vermijden.

Dat is de juiste aanpak als het een handelingsbekwaam persoon betreft, liefst in combinatie met het terplaatse laten innemen.
je bent ingegaan op een specifiek verzoek van een handellingsbekwame hulpvrager.
Als je het spontaan aanbiedt, dan heb je een diagnose gesteld, een therapie voorgeschreven en medicatie verstrekt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2009, 09:48:08
Ik heb deze vraag een paar jaar gelden al eens aan de hoofdinspectiie voor de gezondheidszorg gesteld (zij zijn belast met het toezicht in het kader van de wet op de geneesmiddelenvoorziening)
(Het artikel staat nog wel ergens op het forum denk ik)
Waar  het in het kort op neer kwam was het volgende.

Ouders/familieleden/buren/collega's/ehbo'ers die iemand op verzoek PCM geven wordt niet gezien als verstekking als bedoeld in de wet maar als toediening.
Wanneer iemand specifiek om PCM vraagt dan mag je die geven (1 of 2 max), wat je niet moet doen is iemand die bij je komt met hoofdpijn met een PCM (of twee) weer naar het feest terugsturen onder het momem van "dan komt het wel goed" je hebt dan als ehbo'er (buurman/famielilid etc) zelf de diagnose gesteld (ongevaarlijke hoofdpijn) en daar een behandeling bij bepaald (PCM). Mensen zouden dan bij verergering van de klachten wellicht te lang wachten met het zoeken van hulp, immers de ehbo'er in zijn mooie pak vertelde dat een PCM goed genoeg was.

Laat het initiatief aan de hulpvrager en dan mag je toedienen.
Uiteraard kan een organisatie waar je voor werkt bepalen strakkere regels stellen.
Het is eveneens aan te readen om mensen die niet meer helder kunnen denken (onder invloed van alcohol of een andere drug) geen pcm te geven, ook niet op eigen verzoek.
(Uiteraard kun je die mensen wel verwijzen naar het Kruidvat of de AH waar men zonder problemen 100 PCM's kan halen)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources