Brildragers en de brandweer

Auteur Topic: Brildragers en de brandweer  (gelezen 5196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Gepost op: 8 februari 2009, 10:42:30
Ik heb zelf 2 jaar op een bureau plek gezeten bij een brandweer en daar was het geen probleem om bij een repressieve functie een bril te dragen. Genoeg collega's met brillen of lenzen gehad. Ik zie echter vaak bij vacatures bij andere korpsen dat daar wel moeilijk over gedaan worden.

Hoe gaan jullie korpsen om met brildragers? Welke maximale sterktes accepteren ze?




pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2009, 10:56:16
hier ook diverse brildragers, ze hebben zelfs een apart brilkastje in de TS voor de bril  in het gelaatstuk  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2009, 18:15:06
Leuke onderzoeksvraag voor een scriptie  ::)
Mist misschien alleen wat bestuurskundige inslag  O0
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2009, 18:40:35
Leuke onderzoeksvraag voor een scriptie  ::)
Mist misschien alleen wat bestuurskundige inslag  O0

U vraagt:

http://www.cgb.nl/

Mensen worden nog steeds uitgesloten van werk, opleiding of het verkrijgen van bepaalde goederen of diensten op grond van irrelevante kenmerken. Om deze uitsluiting tegen te gaan, kent Nederland de gelijke- behandelingswetgeving. Deze wetgeving is complex en onderhevig aan verandering.

Daarom werd in 1994 de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) ingesteld. Een onafhankelijk, landelijk college dat toeziet op de naleving van haar oordelen, adviseert en voorlichting geeft over gelijke behandeling.


 ;)


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2009, 11:30:48
Leuke onderzoeksvraag voor een scriptie  ::)
Mist misschien alleen wat bestuurskundige inslag  O0

he Loe,

En daar weer eens wetenschappelijke gereviewde artikelen over vinden... Ik ga lekker voor eenvoud bij de bachelor thesis. Anders wordt het wel heel lastig om een wetenschappelijk en bestuurskundig sausje er over te gieten  :)

Tja, het CGB. Niet het eerst waar ik aan denk als brildrager en of dat nauw een leuke sfeer maker is als je een nieuwe baan wilt... Deel begrijp ik wel dat een brildrager wel nadelen heeft, vooral als je snel je adenlucht om wilt en je die bril weer ergens netjes en heel kwijt wil...


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2009, 11:22:37
Daar hebben ze al een tijdje een handige oplossing voor. Het heet een brilkoker  ;) Als je een beetje een stevige neemt, dan kun je deze gewoon in je bluspak stoppen zodat de bril ook een aanvaring met eventueel een snelle collega overleeft. 8)
Ik heb zelf al jaren een bril op, en ik moet zeggen dat de meeste bij mij in privé omstandigheden sneuvelen. Zeker met het gebruik van goede maskerbrillen lijkt er mij geen zinnige reden om iemand af te keuren op het brildragen. Oké, het is soms irritant om snel te wisselen tussen gelaatstuk en bril, maar dat is ook het enige nadeel. Lenzen is een optie, behalve als je ligt te pitten en er alarm is.
Als het om gehoor gaat kan ik hier meer begrip voor tonen dan brildragen.