Draairichting voordeur woning

Auteur Topic: Draairichting voordeur woning  (gelezen 18117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2007, 09:51:04
wikipedia: Een openbare weg is een weg waar iedereen, altijd gebruik van mag maken.

vrom faq 421: Uitgangspunt van afdeling 2.10 is dat een te bouwen bouwwerk zodanig beweegbare constructieonderdelen heeft dat veilig kan worden gevlucht en dat veilig gebruik kan worden gemaakt van de aan het perceel grenzende openbare ruimte.

Het portiek behoort niet exclusief tot jouw woning, het is m.i. te beschouwen als een verlengde van de stoep/trottair

Denk dus dat je gelijk hebt dat het daar niet kan  8)

Hoewel..... bij de bovenste bewoner, waar dus geen doorloop meer mogelijk is, zou het wellicht wel kunnen  ::)


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2007, 11:18:16
en de voordeur die in mijn eigen tuin naar buiten draait?????  mag wel toch?

het is volgens mij iets meer klantvriendelijk bedoeld.
al die vertegenwoordigers die voor de deur staan willen niet meteen de deur voor zijn of haar kop geslagen krijgen. vandaar dat de voordeur naar binnen draait.


Target77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2007, 17:59:55
en de voordeur die in mijn eigen tuin naar buiten draait?????  mag wel toch?

het is volgens mij iets meer klantvriendelijk bedoeld.
al die vertegenwoordigers die voor de deur staan willen niet meteen de deur voor zijn of haar kop geslagen krijgen. vandaar dat de voordeur naar binnen draait.

Die kunnen ook hun poot tussen de voordeur stoppen.....  :P :-X


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2007, 14:51:29
Dacht het niet... de openbare weg is ook echt een WEG, niet een verkeersruimte in een gebouw.

Bij een portieksituatie zou de deur op zich best wel naar buiten mogen draaien, mits daarbij de minimale doorloop gegarandeerd blijft. Dit geeft echter uitvoeringstechnische problemen (je gangen moeten breder zijn, ruimteverlies kun je niet verhuren/verkopen) en gebruiksproblemen (het in het gezicht draaien van bezoekers is al genoemd).

Daarnaast lijkt me een deur met de sponning aan de binnenzijde makkelijker inbraakwerend te maken, omdat je niet direct de schoot van het slot kunt bereiken. Wanneer je daarbij kunt en de deur staat niet in het nachtslot heb je hem met een remkabel van een fiets of een beugeltje van platstaal zo open... (ervaringsdeskundig, inderdaad.  8))

wikipedia: Een openbare weg is een weg waar iedereen, altijd gebruik van mag maken.

vrom faq 421: Uitgangspunt van afdeling 2.10 is dat een te bouwen bouwwerk zodanig beweegbare constructieonderdelen heeft dat veilig kan worden gevlucht en dat veilig gebruik kan worden gemaakt van de aan het perceel grenzende openbare ruimte.

Het portiek behoort niet exclusief tot jouw woning, het is m.i. te beschouwen als een verlengde van de stoep/trottair

Denk dus dat je gelijk hebt dat het daar niet kan  8)

Hoewel..... bij de bovenste bewoner, waar dus geen doorloop meer mogelijk is, zou het wellicht wel kunnen  ::)


cu,
Loe
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Ook-preventist

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2009, 12:03:03
;D toch leuk te zien dat over een dergelijk ongenschijnlijk eenvoudig onderwerp toch zoveel verschillende inzichten bestaan. ::)
Overigens ontstond deze vraag doordat in deze specifieke situatie een traplift net achter de voordeur geplaatst was.
Dit was in een bestaande woning en de lift zat er al jaren in.

Tijdens een preventie actie (rookmelders) werd ook deze woning bezocht.
Het bleek nagenoeg onmogelijk om de woning in te komen op het moment dat de lift in de onderste stand stond.
Zo onstond de vraag "kan dit wel met het oog op de (vlucht-)veiligheid van de bewoner"?.
De uiteindelijke oplossing was gewoon de draairichting van de deur wijzigen (naar buiten dus) deze draait dan vervolgens over het pad naar de voordeur wat geheel in de eigen tuin ligt.
Mijns inziens dus ook geen enkel probleem ten aanzien van draaien over de openbare weg of iet dergelijks.

Desondanks mijn welgemeende dank voor jullie bijdragen ten aanzien van dit onderwerp.