Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2009, 01:09:01
Volgens mij werkt het piepje van de hartslag onrust verhogend bij de patient zeker als er sprake is van een verhoogde hartslag alsook er sprake is van een onregelmatige pols.
De toegevoegde waarde van een saturatiemeter alleen voor de hartfrequentie is nihil omdat je hieruit niets kunt afleiden over de vulling. Alleen indien je zuurstof mag geven heeft de bewaking van de saturatie zin, zeker als je te maken hebt met een COPD patient. Vergeet niet dat zuurstof een medicijn is en dat teveel ervan giftig kan zijn en schadelijke gevolgen kan hebben.

Ruud


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2009, 07:41:41
Mee eens. Aan de saturatie heb je niets omdat je daar als EHBOer niets mee kan voor het geval hij 87% is. Ik noem maar een zijstraat. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de tensiemeters. Zo een dure uitgave voor enkeld een polsje;), ja vind ik niet echt noodzakelijk in deze setting. Even voelen naar de frequentie en regelmaat is ook zo gepiept toch ? ;l). Op mn werk voel ik nog altijd even voor de zekerheid of het apparaatje wel klopt want het zijn maar 'dingen'.

Nog even reageren over de AED. Er werd gesteld dat dat een tijdje terug ook alleen aan profs was voorbehouden en nu niet meer. Dat is wel iets te kort door de bocht. Profesionals ( IC, SEH, ambu, reanimatie teams ) gebruiken geen AED en zullen die ook niet gaan gebruiken maar defibilators inc. ECG functie die ook ( meestal en als het goed is ) niet op een AED zitten. De mensen die daar in de praktijk mee werken moeten zelf kijken of het een schokbaar ritme betreft ofniet d.m.v. de ECG interpretatie. Dit doet een AED allemaal voor jou. Dus om een lang verhaal kort te maken een AED en een defibilator hebben raakvlakken maar zijn eigenlijk niet niet met elkaar te vergelijken omdat ze heel anders werken.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2009, 10:44:34
Mee eens. Aan de saturatie heb je niets omdat je daar als EHBOer niets mee kan voor het geval hij 87% is. Ik noem maar een zijstraat. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de tensiemeters. Zo een dure uitgave voor enkeld een polsje;), ja vind ik niet echt noodzakelijk in deze setting. Even voelen naar de frequentie en regelmaat is ook zo gepiept toch ? ;l). Op mn werk voel ik nog altijd even voor de zekerheid of het apparaatje wel klopt want het zijn maar 'dingen'.

Nog even reageren over de AED. Er werd gesteld dat dat een tijdje terug ook alleen aan profs was voorbehouden en nu niet meer. Dat is wel iets te kort door de bocht. Profesionals ( IC, SEH, ambu, reanimatie teams ) gebruiken geen AED en zullen die ook niet gaan gebruiken maar defibilators inc. ECG functie die ook ( meestal en als het goed is ) niet op een AED zitten. De mensen die daar in de praktijk mee werken moeten zelf kijken of het een schokbaar ritme betreft ofniet d.m.v. de ECG interpretatie. Dit doet een AED allemaal voor jou. Dus om een lang verhaal kort te maken een AED en een defibilator hebben raakvlakken maar zijn eigenlijk niet niet met elkaar te vergelijken omdat ze heel anders werken.



Hartelijk dank voor je reactie. Ik vind dit is een heel duidelijke uitleg.
Cor
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2009, 11:16:01
Een EHBOer is beperkt in z'n kennis en mogelijkheden.
Maar hij/zij is wel de voorpost van de professionele hulpverlener.
Hij/zij wil daarom ook graag aansluiten bij de zorg van de professionele hulpverlener.
Vanuit die optiek wil ik graag meer weten over de saturatiemeter.
Wat is het, wat kan het, hoe help je door het gebruik een slachtoffer?
En uiteraard, is het ook maar een beetje nuttig?
Want alles wat ook maar een beetje kan helpen is 'meegenomen' voor het slachtoffer.


De gestelde vragen zijn:

Met welk doel gebruikt een professional (met zijn kennis) een saturatiemeter?
En wat heb je als EHBOer aan zo'n saturatiemeter, als je daarvoor een opleiding zou hebben gehad?


Mijns inziens heeft het geen meerwaarde als je niet naar die gemeten waarde kunt handelen.
En zolang de EHBO-er niet bevoegd is zuurstof te geven, kun je dus niet naar die gemeten waarde handelen.

Conclusie:
Het heeft met zuurstof te maken.


..............
Het voordeel lijkt mij vooral de nauwkeurige hartslag. Die zal beter zijn dan wanneer men die handmatig moet meten.
In het artikel wordt gesteld dat het gaat over "de hoeveelheid zuurstof die in het circulerend bloed zit".
Dat is een ernstig misverstand. Koolmonoxide slachtoffers hebben namelijk een goede saturatie, maar slachtoffers zijn "niet in goede doen."
Bovendien ben ik benieuwd naar het prijsverschil. Wat is de prijs-kwaliteit-verhouding?


Conclusie:
Het apparaat meet de hartslag nauwkeurig.
Qua zuurstof in het bloed zijn er uitzonderingen.

Vraag: geeft het apparaat ook aan hoe krachtig de pols is?

Mijns inziens heeft het geen meerwaarde als je niet naar die gemeten waarde kunt handelen. En zolang de EHBO-er niet bevoegd is zuurstof te geven, kun je dus niet naar die gemeten waarde handelen.

Conclusie:
Je moet wel wat met de gemeten waarden kunnen doen.
Vraag:
Moet je dat zelf kunnen doen en a la minute of heeft 112 er iets aan om een beeld van de situatie van het slachtoffer te krijgen?
En kan deze waarde doorslaggevend zijn om wel of niet een ambu te sturen.

Volgens mij werkt het piepje van de hartslag onrust verhogend bij de patient zeker als er sprake is van een verhoogde hartslag alsook er sprake is van een onregelmatige pols.
De toegevoegde waarde van een saturatiemeter alleen voor de hartfrequentie is nihil omdat je hieruit niets kunt afleiden over de vulling. Alleen indien je zuurstof mag geven heeft de bewaking van de saturatie zin, zeker als je te maken hebt met een COPD patient. Vergeet niet dat zuurstof een medicijn is en dat teveel ervan giftig kan zijn en schadelijke gevolgen kan hebben.


Conclusie:
Een saturatiemeter piept. Dat kan onrust bij het slachtoffer geven.
Je kunt geen conclusies trekken over de vulling.

Reactie:
Vulling van wat?
Hoe trekt een professional conclusies over 'de vulling'?


Samenvattend (de conclusies):
Het apparaat heeft met zuurstof te maken en meet de hartslag.

Qua zuurstof in het bloed zijn er uitzonderingen waardoor je met de kennis van een 'leek' verkeerde conclusies
zou kunnen trekken.

Qua meting van het hartritme:
Het is nauwkeurig.
Je moet even oppassen omdat het apparaat piept en mogelijk het slachtoffer onrustig maakt.



Vragen die ik nog heb:

Waarom gebruikt een professional een saturatiemeter?

Welke vulling wordt gemeten en hoe trekt een professional conclusies over die vulling?

Als je zelf niets met de gemeten waarden kunt, heeft 112 er dan wel iets aan?

En uiteraard, is het gebruik door een leek ook maar een BEETJE nuttig?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2009, 11:23:30
hoi hoi

ik heb heb blad waar het artikel uitkomt ook om een reactie gevraagd

greetz

ben


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2009, 11:29:59
even wat uitleg ;)

er zijn 2 manieren om de zuurstof saturatie te meten:
1. bloedgas analyse (liefst viade arterie)
2. de pulseoxymeter

wat doet de pulse oxymeter?
De satruratie meter stuurt infra rode golven door de huid en vangt het terug gekaatste licht op.
Uit het verschil in kleur tussen uitgezonden en teruggekaatst licht kan men de saturatie - het gehalte aan hemoglobine dat aan zuurstof gebonden is - bepalen.
Voor het O2 transport in het lichaam zorgt de hemoglobine (Hb)
Als het hemoglobine O2 aan het transporteren is, is het roder dan hemoglobine zonder O2
hier kijkt de pulse oximeter naar.

protocol saturatie meten:Zuurstofsaturatie meten
          
          
Definitie
          Niet bloedig (transcutaan) meten van het zuurstofpercentage op weefselniveau.
          
          
Doel
          Meten en bewaken van de zuurstofsaturatie.
          
          
Indicatie
• Mechanische ventilatoire ondersteuning.
• Ontwennen van de beademing.
• Respiratoire insufficiëntie.
• Per- en postoperatieve bewaking.
• Fysiologisch onderzoek.
          
          
Contra-indicatie
          Onbekend.
          
          
Aandachtspunten
 • Saturatiemeting kan verstoord worden in de volgende omstandigheden:
• dislocatie van de sensor,
• afnemende of slechte perifere circulatie, bij perfusie-indicator pfi < 0,3. (pfi > 1 is normaal)
• koolmonoxide-intoxicatie,
• rillen, onrust of overmatige beweeglijkheid,
• blootstelling van de sensor aan fel licht,
• interferentie met lichtabsorptie, bv. bij hoog bilirubine,
• saturatie overschat in aanwezigheid van carboxyhemoglobine,
• saturatie onderschat in aanwezigheid van methemoglobine.
          • Saturatiedaling kan veroorzaakt worden door:
               • onvoldoende zuurstoftoediening,
• hypoventilatie,
• bronchiaal toilet,
• ventilatie-perfusiestoornissen.
          • Maak de kunststof vingerprobe schoon met alcohol 70 %.
• Verwissel minstens dagelijks de (geplakte) vingerprobe of sensor van plaats om drukplekken te voorkomen.
• Gebruik in geval van koude of slecht doorbloede extremiteiten de oorlel, neusvleugel of lip, kortom goed doorbloede extremiteiten om de saturatie te meten.
• Gebruik een plaksensor bij onrustige patiënten.
• Vervang een disposable sensor ieder 24 uur.
• Verplaats een niet-disposable sensor minstens iedere 4 uur.
          
Benodigdheden
          • Module voor zuurstofsaturatiemeting of pulse-oxymeter
• Sensor (type afhankelijk van de plaats)
• Zo nodig schoonmaakmiddel
• Gaasjes
• Zo nodig fixatiemateriaal
          
          
Werkwijze
          • Bepaal een geschikte plaats voor bevestiging van de sensor, maak deze zo nodig schoon en bevestig de sensor.
• Controleer de curve (=plethusmogram).
• Stel de alarmgrenzen in en zet het alarm aan.
          
          
Complicaties
          Druk- en/ of brandplekken bij langdurige meting op dezelfde plaats.

bron:Landelijke Protocollering Intensive Care

vooral het onbekende....google eens  ;)

Maar hoeveel waarde haal je uit de hartfrequentie die van zo'n meter te halen is? Je wilt toch weten of de hartslag voelbaar is aan de pols en of die pols goed gevuld is... of je er nu een paar slagen naast zit in je snelle berekening is toch niet heel erg belangrijk? Je voelt snel genoeg of er een te snelle of te trage pols is.
Voelen blijft toch mijn voorkeur houden. :-\
helemaal mee eens,
je maakt contact met je patiënt en kan daar al door te voelen en te kijken zoveel info uit halen  ;)
voor de instanties als redders denk ik ook dat zij wel kunnen zien......dat iemand 02 nodig heeft
persoonlijk vind ik het wat onnodige kosten ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2009, 11:35:42
ter aanvulling dat het apperaat piept   ;D er zit vast ook een knop op om het geluid uit te doen.

waarvoor gebruiken profs het?
Ik heb het protocol net bijgevoegd, daar staan ook gelijk de valkuilen bij
Door dat je als prof. een bepaalde medische achtergrond hebt, kun je bepaalde uitslagen en metingen combineren
en daar vanuit je conclusies (werkdiagnose) halen.





Welke vulling wordt gemeten en hoe trekt een professional conclusies over die vulling?
wat betreft de vulling (ik neem aan dat je hier de pols/hart slag bedoeld?)
zegt iets.
een pols kan krachtig aanvoelen of juist zwak
een gelijk matig ritme of juist onregelmatig
door dit soort interpretaties te combineren kom je tot een bepaalde conclusie ;)
bijv. zwak...iemand kan in Shock zijn
snel, onregelmatig..iemand kan een ritmestoornis hebben


Als je zelf niets met de gemeten waarden kunt, heeft 112 er dan wel iets aan?
Maar hoe betrouwbaar is dat dan?

En uiteraard, is het gebruik door een leek ook maar een BEETJE nuttig?
iedereen kan de was ophangen, dus ook zo'n pulseoxymeter plaatsen ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2009, 11:45:22
hoi hoi

ik heb heb blad waar het artikel uitkomt ook om een reactie gevraagd

greetz

ben

Laat ons even weten wat hun reactie is... ;)


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2009, 12:16:45
Dank voor je uitgebreide reactie.

Welke vulling wordt gemeten en hoe trekt een professional conclusies over die vulling?
wat betreft de vulling (ik neem aan dat je hier de pols/hart slag bedoeld?)

Ja, dat wist ik ook niet, dat was de vraag.... (zie voorgaande reacties)

Als je zelf niets met de gemeten waarden kunt, heeft 112 er dan wel iets aan?
Maar hoe betrouwbaar is dat dan?

Er van uitgaande, dat de meter betrouwbaar is kun je m.i. niet meer dan de waarden van de display aan 112 doorgeven, met een verhaal erbij van de bevindingen / toestand van het slachtoffer. Mogelijk heeft 112 er wat aan.
Daarnaast kan 112 natuurlijk de nodige vragen stellen waarop een EHBOer mogelijk het antwoord, al dan niet na extra onderzoek op aanwijzing van 112, kan geven. Let wel, dit alles voordat de ambu gestuurd wordt / aanwezig is. En in mijn beleving wordt van belang zijnde info direct weer doorgegeven aan de ambubemanning.

En uiteraard, is het gebruik door een leek ook maar een BEETJE nuttig?
iedereen kan de was ophangen, dus ook zo'n pulseoxymeter plaatsen ;)

Ja, dat had ik ook wel zo ingeschat.
Maar is het ook nuttig,.. het hoeft maar een klein beetje te zijn.
Alles wat je als EHBOer doet is gericht op het welzijn van het slachtoffer.
We kunnen vaak niet meer dan 112 bellen.
Maar als 112 er wat mee kan is het m.i. al nuttig.
Als een A2 rit een A1 rit wordt heb je als EHBOer er mede voor gezorgd, dat er eerder professionele hulp aanweizg is....
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2009, 12:40:58


Er van uitgaande, dat de meter betrouwbaar is kun je m.i. niet meer dan de waarden van de display aan 112 doorgeven, met een verhaal erbij van de bevindingen / toestand van het slachtoffer. Mogelijk heeft 112 er wat aan.
Daarnaast kan 112 natuurlijk de nodige vragen stellen waarop een EHBOer mogelijk het antwoord, al dan niet na extra onderzoek op aanwijzing van 112, kan geven. Let wel, dit alles voordat de ambu gestuurd wordt / aanwezig is. En in mijn beleving wordt van belang zijnde info direct weer doorgegeven aan de ambubemanning.


Ook al zou het zo zijn, dat de informatie van een saturatiemeter via de meldkamer bij de aanrijdende ambulance terecht komt, dan nóg verandert dat niets aan het protocol dat de ambulancebemanning doorloopt. En geloof me... die hebben meestal al een beeld van die saturatie bij het zien van de patiënt. Wat mij betreft dus: zeker geen toegevoegde waarde!