Procedure oud & nieuw

Auteur Topic: Procedure oud & nieuw  (gelezen 3763 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 29 december 2003, 11:06:30
Zijn er korpsen in Nederland die vanwege het plattrekken van de telefooncentrale, net als vorige jaar, standby moeten gaan zitten op de kazerne ??? ???




Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2003, 11:22:50
Volgens mij lag de telefoon- (en 112) storing vorig jaar alleen in Zeeland. Maar een algehele overbelasting is natuurlijk al eens meer voorgekomen. Ik heb begrepen dat ze in de gemeente Sluis in elke kern een post bezet hebben voor aanzeggingen. Tsja...... wat zullen we er eens van zeggen :-)

Gr
Erik


Lukas074

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2003, 12:02:58
Ik denk dat het goed is dat elk korps op de kazerne een telefonische melding krijgen en dat als er uitgerukt gaat worden even doorgeven aan de AC. Ik weet van vorig jaar dat het personeel opgeroepen werd als er wat was, maar een uur of 10 zijn ze met 20 man op de karze gaan zitten tot een uur of 7 's avonds. Het was voor het personeel niet aan te rijden. Zo waren ze thuis en zo gingen ze weer naar de kazerne. Ik denk ook dat het een lasten verlichting is voor de AC, en voor dringende zaken kan de AC ook meer aandacht geven. Want zeg nou eerlijk, een comntainer brandje is toch niet dringend en hoeft eigenlijk niet op zo'n drukke dag door een AC behandeld te worden?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2003, 13:07:25
wij hadden vorig jaar geen problemen met de alarmering,dus we kunnen lekker thuis blijven en we merken het vanzelf wel als de pieper gaat ;D


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2003, 13:53:00
Ronald bedoelt in dit geval specifiek korpsen die (vanwege ervaringen met telefoonstoringen tijdens de jaarwisseling) aanzegpunten bemannen. En dan niet alleen de kazerne's in de kernen waar een kazerne is, maar ook bijvoorbeeld dorpshuizen in kernen waar geen brandweerkazerne is. De gemeente Sluis (Zeeuws-Vlaanderen) hanteert komende jaarwisseling namelijk deze werkwijze omdat tijdens de jaarwisseling 2002/2003 in Zeeland het telefoonnet (inclusief 112) plat ging. Daarmee is Sluis volgens mij de enige gemeente in Zeeland die dat doet. Voor de rest gaat men er gewoon vanuit dat het telefoonnet in de lucht blijft en dat 112 het blijft doen.  
Op 1 januari 2003 werden veel Zeeuwse korpsen opgepiept om de kazerne te bemannen toen bleek dat het alarmnummer niet bereikbaar was.

Als ik naar mijn eigen korps kijk nemen wij geen specifieke maatregelen. We staan iig stand-by bij een aangekondigd en georganiseerd groot vreugdevuur en verder zullen er ongetwijfeld wat kleine brandjes te blussen zijn, maar daarvoor wordt 'gewoon gepiept'.

Mocht het erg druk worden met brandjes of mochten zich grotere branden/inzetten voordoen dan is het gewoon 'handelen naar de situatie van dat moment'. Afgelopen jaarwisseling werd dat dus zelfs een compagnie-inzet!

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2003, 15:52:17
Dankje wel, Erik voor de duidelijke uitleg. ! ;) Ik had het zelf niet beter gekund. ;D ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 28 december 2008, 12:19:41
Met nog enkele dagen te gaan komen de oudjaarsuitrukken er weer aan.

De media staan bol van artikelen over agressie tegen hulpverleners en de aanpak hiervan.

Maar..........hoe gaat het nu in de praktijk? Welke maatregelen neemt jullie korps of afspraken zijn er gemaakt om veilig het nieuwe jaar in te gaan?


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2008, 17:26:01
gelukkig krijg je hier op het platte land  nog koffie  van buurtbewoners  tijdens een lange inzet O0

hier dus niet zoveel last gelukkig.

ook zijn de uitrukken met oud en nieuw  de afgelopen 10 jaar  op 1 hand te tellen.

ik kan me wel voorstellen dat onze collega's in de stad  het een stuk zwaarder hebben.

ik ben wel beniewd hoe jullie  je wapenen tegen dit soort gevaren?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2008, 22:45:17
Brandweer filmt vandalen rondom de jaarwisseling

ROTTERDAM - De brandweer in en om Rotterdam krijgt bij de jaarwisseling camera's mee om vandalen te filmen.
De opnamen kunnen als bewijs dienen tegen raddraaiers.

De unieke proef is een van de maatregelen om nieuwjaarsgeweld tegen te gaan. Vorig jaar kwamen hulpverleners in dit gebied in problemen door agressieve vandalen.

,,De politie kan meteen de boosdoeners uit een meute halen of achteraf opsporen,'' zegt Sjaak Seen van de Rotterdamse brandweer. De filmende brandweermannen krijgen een 'vrije rol' die nacht, zodat er spuitgasten genoeg zijn.

www.ad.nl

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2876901/Brandweer_vreest_oud_en_nieuwgeweld.html

maandag 29 december 2008
Brandweer vreest oud en nieuwgeweld
Door ADRIANNE DE KONING en GERT ONNINK

ROTTERDAM - Brandweermensen in Rotterdam kijken ‘met angst en beven’ uit naar de nieuwjaarsnacht. De medewerkers van het korps Rotterdam-Rijnmond vrezen het geweld en de agressie.

Bij het blussen van containerbrandjes zijn de eerste spuitgasten al weer bekogeld. ,,Bij brandjes zonder gevaar willen we dat de politie eerst de omgeving schoonveegt en dat wij daarna komen.’’
Het wordt de laatste jaren steeds erger, mopperen de brandweerlieden, die niet met hun naam in de krant willen. ,,Mensen bellen de brandweer over een brandje. Maar in werkelijkheid is er niets aan de hand en staat een hele straat met tweehonderd man ons op te wachten om ons te bekogelen.’’ Eerder zijn banden lekgestoken en spuitgasten bedreigd.

Vertrouwen in de aangekondigde maatregelen, die zij in deze krant moesten lezen, hebben de mannen niet. Zij wijzen het plan dat ook de brandweerlieden raddraaiers filmen resoluut af. ,,Op die manier worden we een soort dartbord,’’ zeggen de brandweerlieden. ,,Wij zijn hulpverleners, geen agenten.’’
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, waaronder de brandweer valt, zegt de signalen van de werkvloer niet te kennen. ,,We gaan de mensen de komende dagen ::) ::) nog informeren over onze inzet. Wel hebben we veel gedaan in het voortraject, overleg gevoerd met de politie. Op hotspots in de stad wordt er zoveel mogelijk samen met de politie opgetreden.’’

Voor het personeel is dit niet voldoende. ,,Onze leiding wekt de indruk dat alles veilig is, maar dat is het niet. Dit gevoel leeft bij ons allemaal. Met alleen maar afspraken op papier los je dit echt niet op. We weten dat veel mensen nerveus en gespannen zijn. Het is ook ιcht gevaarlijk. Vroeger kreeg je nog een oliebol als je kwam blussen, nu krijg je een steen naar je hoofd.’’ Ongeveer zeventig procent van de uitrukgevallen in Rotterdam betreft containerbrandjes, schatten de brandweerlieden.

Reinigingsdienst Roteb sluit - tot woede van de brandweermensen - als proef slechts enkele tientallen van de duizenden ondergrondse containers en prullenbakken af. ,,Het is onmogelijk preventief alle ondergrondse containers te sluiten. Dat kost te veel tijd en geld. Mensen moeten ook hun huisvuil nog kwijt kunnen.’’
Enkele brandweerlieden overwegen nu niet meer uit te rukken voor containerbrandjes. ,,Het is slechts een lokaas voor ons, als brandweerlieden. Kijk, een woningbrand blijft onze prioriteit. Daarbij staan mensenlevens op het spel. Maar als een containerbrandje ons alleen maar ellende oplevert, zeggen we: laat eerst de politie maar langs gaan om de boel schoon te vegen. Oud en nieuw moet een groot feest zijn, maar op deze manier wordt het dat voor ons zeker niet.’’

De Rotterdamse brandweer zet morgen circa honderdzestig mensen in, onder wie ook tientallen vrijwilligers uit randgemeenten. Zij moeten met circa twintig wagens de veiligheid in de stad in de gaten houden. De politie is morgen in de hele regio met duizend agenten in touw.