Lichtgewicht AED voor inzet bij hardloopevenementen

Auteur Topic: Lichtgewicht AED voor inzet bij hardloopevenementen  (gelezen 2718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 28 november 2012, 13:37:24
Lichtgewicht AED moet renner redden
Drie mensen kwamen dit jaar om bij hardloopevenementen. Lopers uitgerust met een lichte AED kunnen redding brengen.

Lichtgewicht reanimatieapparatuur kan de redding zijn voor mensen die tijdens hardloopevenementen onwel worden. Dat meent Cees Thijssen, everancier van AED-apparatuur. Hij liep vorige week met de ‘kleinste AED ter wereld’ op zak de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. “Gelukkig heb ik de AED niet hoeven gebruiken.” Eerder liep Thijssen mee met de Leiden Marathon waar een loper overleed. “Daardoor kwam het ineens heel dichtbij dat iemand zomaar voor je voeten in elkaar kan zakken.”
Bij officiële hardloopevenementen kwamen dit jaar drie lopers om door hartproblemen. Cardiologen houden het erop dat jaarlijks drie- tot vierhonderd mensen overlijden tijdens of kort na het hardlopen. Hoeveel het er precies zijn, is nog altijd niet exact bekend, omdat het niet wordt bijgehouden. Vast staat dat bij de marathon van Rotterdam in april een 14-jarige jongen omkwam, bij de Leiden Marathon in mei een 41-jarige man en bij de in de Noordoostpolder gehouden Fish Potato Run in september overleed een 22-jarige man.

“Een op de vijftienduizend goedgetrainde atleten heeft kans op een hartprobleem”, blijkt uit recent Nederlands onderzoek, zo meldt sportarts Jaap Stomphorst van Isala Klinieken in Zwolle. “Aangezien er echter steeds meer mensen gaan hardlopen, ook op oudere leeftijd, en met al bepaalde gezondheidsproblemen, is het wel te verwachten dat de aantallen zullen stijgen.”

Wat Cees Thijssen betreft lopen er met iedere wedstrijd lopers mee met lichtgewicht (490 gram) reanimatieapparatuur. “Ik weet dat inmiddels overal AED’s hangen en ook dat er bij hardloopevenementen veel EHBO’ers zijn die tegenwoordig vrijwel allemaal zijn uitgerust met een AED. Maar toch kan de dichtstbijzijnde EHBO-post meer dan een kilometer verwijderd zijn.” En iedere seconde telt, benadrukt Thijssen.

Na ieder dodelijk geval wordt gepleit voor verplichte sportkeuringen. Volgens sportarts Stomphorst moet het effect daarvan niet worden overschat. “Om een plotse dode te voorkomen, moet je honderdduizend mensen screenen.” Hij stipt wel aan dat in Italië, waar de keuringen verplicht zijn voor sporters tot 35 jaar, het aantal ‘plotse doden’ is gedaald.
Honderdduizenden Nederlanders van alle leeftijden lopen hard.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/lichtgewicht-aed-moet-renner-redden/SrZlkB!pJcwjTlE3uVo/




RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2012, 13:45:17
Leuk idee maar voegt bij de evenementen die ik ken (Marathon Amsterdam, Damloop) naar mijn mening weinig toe. Volgens mij is er bij die evenementen globaal iedere kilometer een EHBO post met een AED. De post zou dan dus maximaal 500 meter weg zijn.

Hoeveel van de 40.000 deelnemers wil je dan een AED mee geven om een redelijke kans te creeren dat die (veel) eerder bij een slachtoffer is. Ook zie ik iemand na 30 km hardlopen nog niet heel effectief hulp verlenen.

Prima dat er lichtere AED's komen. Is soms best handig als je als hulpverlener te maken hebt met een bewegend inzetveld (vierdaagse, wandeltocht etc). Of bijvoorbeel als trainer als je met eeng roep een heuvel-/cross training gaat doen in het bos/duinen.

Maar om nu lopers er mee uit te rusten bij een Marathon, Damloop, etc... Ik zie er het nut niet van in.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2012, 14:11:26
Mijn ervaring uit hardloop evenementen waar ik zelf ben geweest is inderdaad dat er erg veel AED's zijn en ook erg veel eerste hulp posten. De dichtstbijzijnde EHBO post meer dan een kilometer is geen beeld dat ik herken ik niet. Dan moet je ook niet vergeten dat juist op plekken waar de posten wat verder uit elkaar zitten ze vaak wel in staat zijn zich sneller te verplaatsen en er ook regelmatig een grote ALS inzet aan vast zit met ambulances langs het parcours, motoren die mee rijden.

Het is jammer dat hij in zijn voorbeelden niet aangeeft hoe snel er in die gevallen een BLS of ALS team met AED aanwezig was. Ik heb namelijk het vermoeden dat dit steeds binnen enkele minuten geweest is, maar helaas toch niet heeft mogen baten. Om die tijden substantieel te verbeteren moet je wel erg veel lichtgewicht AED's laten meelopen en inderdaad, of iemand die halverwege de marathon is nog in staat is om goed te reanimeren. Helaas ben je er nog niet met alleen een AED.

Leuk dat hij er de zevenheuvellenloop mee heeft gelopen, ik doe het hem zelfs zonder AED niet na.... maar misschien was het nuttiger geweest als hij achter de schermen bij de hulpverlening mee gekeken had om te kijken of er inderdaad gaten in de dekking zitten. (wat ik sterk betwijfel, maar mijn beeld als RK vrijwilliger kan natuurlijk wat vertekend zijn.)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2012, 14:18:21
Bij de grote marathons, R'Dam, A'Dam en utrecht, om de hoeveel meter staan daar posten?
Ik vraag het omdat wij wellicht een hulpverlening gaan optuigen voor een Marathon en een advies/offerte moeten geven.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2012, 14:40:46
Bij de grote marathons, R'Dam, A'Dam en utrecht, om de hoeveel meter staan daar posten?
Ik vraag het omdat wij wellicht een hulpverlening gaan optuigen voor een Marathon en een advies/offerte moeten geven.

Ik ga hier geen draaiboeken online zetten, maar via de CN in je regio moet je daar zeker aan kunnen komen. In Amsterdam wordt de hulpverlening in ieder geval door het Rode Kruis gedaan en de coordinator Eerste Hulp kan je daar vast meer over vertellen.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !