GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Ho ho, dat is juist de reden waarom hij aangeeft als leek een vraag t stellen . Nergens voor nodig op die"sarcastische"manier te antwoorden. vragen stellen we om van mekaar te leren O0

Ik denk juist dat hij het zo uitlegt dat we er iets van kunnen leren... nl het optuigen van zo'n auto duurt lang !!  O0


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Ik zou heeeeel graag willen dat het een goede optie zou zijn.
De reden waarop ik het gesteld heb heeft niet te maken met sarcasme naar iemand die het niet weet maar vanwege het feit dat het te lang duurt om zo'n voertuig bij een onvoorziene callamiteit in te zetten.
Teruglezend zie ik dat het wel zo opgevat kan worden. Jammer. Ik wordt er niet beter van om iemand te kleineren ( in tegendeel) en zo bedoel ik het niet.
De vraag was en is goed en is hier al eens eerder gesteld en beantwoord maar ik kan me voorstellen dat iemand die achterin het topic valt niet het hele topic eerst doorleest als het een lang topic is.

Ik denk juist dat hij het zo uitlegt dat we er iets van kunnen leren... nl het optuigen van zo'n auto duurt lang !!  O0
Thnx rvoo
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Zeg het maar. Is dit humor, kan dit door de beugel, is dit een kunstuiting of heel erg flauw en laag-bij-de-gronds? Reageer.

Humor is ook een emotie. Humor is zelfs vaak een ''onzichtbare'' emotie. Ook zwarte humor. Ik kan het plaatje van de blommekes dus best waarderen. 't Is maar net wat voor betekenis je er zelf aan geeft. :)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Ja

Was absoluut een uitkomst geweest.
Hadden ze de crash alleen wel ruim op tijd in moeten plannen.
Enig idee hoe lang het duurt zo'n voertuig operationeel te krijgen?

Ik heb geen idee hoe lang het duurt om zo`n voertuig operationeel te krijgen. (Zou het wel graag willen weten) :P Ik stelde de vraag ook als leek zijnde op dat gebied. ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.burgemeesters.nl/node/2339

21/10 Een bestuurlijke les uit de Poldercrash

Op 14 oktober was het NGB samen met 500 anderen aanwezig op het congres ‘Lessen uit de Poldercrash’. Het NGB sprak al eens met Michel Bezuijen en Theo Weterings, respectievelijk loco-burgemeester en burgemeester van Haarlemmermeer over de ervaringen van deze a-typische ramp. Want net als bij de Cellenbrand op Schiphol was ook bij de Poldercrash geen van de inwoners van Haarlemmermeer getroffen.

Het NGB was aanwezig bij de leersessie “Ervaringen en dilemma’s uit het Beleidsteam”. Een van de lessen is de ondersteunende rol van de regio bij het incident. Hoewel de gemeente het incident als een GRIP3-incident heeft afgehandeld, heeft de regio bij dit ongeval toch een belangrijke rol gespeeld. De burgemeerste van Haarlem, Bernt Schneiders, is als coördinerend burgemeester van de Veiligheidsregio Kennemerland naar Schiphol gekomen om de loco-burgemeester zijn ondersteuning aan te bieden. Loco-burgemeester Bezuijen vertelt in het NGB-interview over dit bestuurlijke aanbod het volgende:

‘Dat was een voortreffelijke zet, omdat het mij ontlastte van alle bestuurlijke zaken die op dat moment ook geregeld moeten worden. Hij heeft namens mij de contacten onderhouden met de provincie, de Commissaris van de Koningin, de Turkse ambassadeur en de buurgemeenten. Daarmee nam hij niet de verantwoordelijkheid over, maar het zorgde er wel voor dat ik de tijd kreeg om strategische keuzes voor te bereiden en momenten van reflectie in te bouwen. Dat is een manier van werken die voor herhaling vatbaar is. Het is een illusie om te denken dat je alles in je eentje kunt, omdat jij toevallig het opperbevel hebt gekregen.’

Ook in de leersessie blijkt dit een les te zijn die de burgemeester en de loco-burgemeester wilden meegeven aan collega-bestuurders van andere regio’s. Want zo melden Weterings en Bezuijen een burgemeester kan bij zo'n crisis niet aan alle rollen - burgervader, boegbeeld, beslisser en bestuurder - die hij heeft evenveel aandacht geven. De voorzitter van de veiligheidsregio kan in zo'n geval een liaison zijn voor de (loco-)burgemeester naar bijvoorbeeld regionale, landelijke en internationale bestuurlijke contacten; zelfs als het geen bovenregionale ramp is.

21 oktober 2009
NGB/Roy Johannink


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Schipholcrash voor de rechter in VS

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/444920/2009/11/18/Rechter-VS-buigt-zich-over-Schipholcrash.dhtml
18/11/09 09u43
 
AMSTERDAM/CHICAGO - Een groep Amerikaanse advocaten legt deze en volgende week bij de rechter in de staat Illinois de dossiers voor van veertien slachtoffers van de vliegramp bij Schiphol in februari van dit jaar.

De slachtoffers willen vliegtuigbouwer Boeing aanklagen, omdat deze al voor de crash op de hoogte zou zijn geweest van problemen met de hoogtemeters. Dat zei advocaat Frans Vreede naar aanleiding van berichtgeving in dagblag Trouw.

Dinsdag legden de advocaten de eerste zaak aan de rechter in Chicago voor. Hierbij gaat het om een Amerikaanse vrouw die bij de crash gewond raakte. Ook de andere bij de zaak betrokken slachtoffers raakten bij de crash gewond.

Een haperende hoogtemeter was waarschijnlijk de oorzaak van het ongeluk, waarbij negen doden vielen en meer dan tachtig mensen gewond raakten. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Boeing wist al lang van ontwerpfout

Vliegtuigbouwer waarschuwde voor probleem met hoogtemeter, maar deed er niets aan

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2917558.ece/Boeing_wist_al_lang_van_ontwerpfout_.html
18 november 2009 Perdiep Ramesar

Een ontwerpfout van Boeing leidde tot de vliegtuigcrash bij Schiphol, zeggen experts. Het proces tegen de vliegtuigbouwer is begonnen.

Het vliegtuigongeluk bij Schiphol met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines was te voorkomen geweest. Het probleem van de haperende linker radiohoogtemeter dat de aanleiding was van de crash op 25 februari dit jaar, komt vaker voor. Vliegtuigbouwer Boeing is al jaren van deze ontwerpfout op de hoogte.

Dat zegt advocaat Marc Moller van het New Yorkse advocatenkantoor Kreindler & Kreindler. Hij behartigt de belangen van de grootste groep slachtoffers van de Schipholcrash, samen met een aantal Nederlandse advocatenkantoren.

In september 2007 en november 2008 hadden twee Boeings 737-800 hetzelfde probleem, zonder dramatische gevolgen. De luchtvaartautoriteiten gaven aan dat dit lag aan de linker radiohoogtemeter die verkeerde informatie doorgaf aan het automatische gashendelsysteem, waarna de automatische piloot de landing inzette. Datzelfde gebeurde bij de fatale vlucht van Turkish Airlines. Ook na de Schipholcrash is het mankement niet opgelost. Op 7 april van dit jaar gebeurde in Australië hetzelfde, evenmin met gevolgen. Ook daar ging het om een Boeing 737-800 en herkenden de piloten de systeemfout niet. De drie piloten van Turkish Airlines constateerden het probleem eveneens te laat.

Gisteren legden de advocaten de zaak voor aan de rechtbank in Illinois, de Amerikaanse staat waar het hoofdkantoor van Boeing is gevestigd. Ze stellen Boeing aansprakelijk, omdat de bouwer op de hoogte was van het mankement en er niets aan heeft gedaan.

Twee weken voor het ongeluk bij Schiphol schreef Boeing al een memo aan alle luchtvaartmaatschappijen waarin stond dat de radiohoogtemeters vaker falen. De bouwer schrijft dat het defect waarschijnlijk bij de hele vloot voorkomt. Om het probleem tegen te gaan, adviseerde Boeing de antennes van de hoogtemeters regelmatig te controleren op vocht en roestvorming, want dat is volgens het bedrijf de vermoedelijke oorzaak van de hapering.

Amerikaanse piloten en vliegtuigbouwkundigen die door de advocaten zijn ingeschakeld, bevestigen dat de falende radiohoogtemeter een ontwerpfout is. Elke Boeing heeft twee radiohoogtemeters, maar alleen de linker communiceert met het gashendelsysteem. Als die linker meter hapert, krijgen de andere systemen verkeerde informatie, zoals bij de Schipholcrash gebeurde. De deskundigen zeggen dat dit mankement ’eenvoudig en relatief goedkoop’ is te repareren.
Samen sterk in de hulpverlening!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Ik heb geen idee hoe lang het duurt om zo`n voertuig operationeel te krijgen. (Zou het wel graag willen weten) :P Ik stelde de vraag ook als leek zijnde op dat gebied. ;)

Het probleem zit hem niet zozeer in het ter plaatse krijgen van het voertuig.

citaat van tankje op 12 September 2009, 23:47:31
Maar het probleem is dat deze aangesloten moet worden op het netwerk ( isdn verbinding mininaal)  dus er moet eerst een monteur komen om ergens uit de grond een isdn lijn op te graven en dan een aftakking moet maken. Aansluiting via bestaande isdn (bedrijf/woning) is niet mogelijk, waarom kan ik je niet vertellen.  Gemiddelde inzettijd van een steunpunt operationeel tussen de 3 en 6 uur.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Tazzie112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Schiphol Amsterdam Airport
Ik vermoed een vrachttoestel, want met eerdere vos incidenten werden direct ambu's uit Kennemerland en aangrenzende regio's opgeroepen.

Een crash met een vracht toestel kan `slechts`ten hoogste een vos 5 worden (van 1-50 personen) omdat er maar 2 / 3 mensen inzitten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hoofddorpse brandweerman op bezoek bij de koningin

http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Hoofddorpse-brandweerman-op-bezoek-bij-d.475756.news
Door: Jos van Rooijen | woensdag 6 januari 2010 11:02

HOOFDDORP - Een hele eer. Bijzonder. Positief gespannen. Blij met zoveel waardering. Marc van der Zwaard zoekt nog steeds naar woorden om zijn gevoelens te omschrijven. Als bevelvoerder district Zuid van de veiligheidsregio Kennemerland, post Hoofddorp, was hij één van de genodigden voor de nieuwjaarsbijeenkomst van koningin Beatrix in het Paleis op de Dam.

Dat juist hij die uitnodiging kreeg om dinsdag naar Amsterdam te komen heeft meerdere redenen. De hoofddorper was namelijk de eerste bevelvoerder die op 25 februari van dit jaar op de rampplek arriveerde waar het vliegtuig van Turkish Airlines verongelukte. Samen met zijn team startte hij daar de hulpverlening. Een tweede reden heeft met de koningin zelf te maken. Zij wilde dit jaar bewust hulpverleners uitnodigen om haar waardering uit te spreken voor wat zij voor de samenleving betekenen.

Die waardering bleek vervolgens niet alleen uit haar toespraak (“we werden echt in het zonnetje gezet") maar ook uit de persoonlijke gesprekken die zij voerde met de hulpverleners. “Echt heel bijzonder om de koningin zo te ontmoeten. We hebben wel een kwartier met haar gesproken over het vliegtuigongeluk en wat er daarna allemaal is gebeurd." Een soortgelijk gesprek had hij daarna ook nog eens met prins Willem-Alexander en prinses Máxima. “Dit was echt allemaal nieuw voor me. En eerlijk gezegd was ik ook wel gespannen. Of beter gezegd: positief gespannen. Maar als je daar dan eenmaal staat, is het een fantastische ervaring. Het is goed om te horen dat er zoveel waardering is voor ons werk."

Naast hulpverleners die betrokken zijn geweest bij de ramp met het vliegtuig (zoals brandweer, ambulancepersoneel en nazorg), waren er hulpverleners aanwezig die betrokken zijn geweest bij de branden bij Schoorl en Bergen, de rellen in Hoek van Holland en bij de aanslag op Koninginnedag Apeldoorn.
Samen sterk in de hulpverlening!