Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992

Auteur Topic: Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992  (gelezen 38999 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Gepost op: 5 oktober 2006, 18:57:25
Morgenavond (vrijdag 05 Okt. '06) te zien op National Geographic Channel.
Seconds from Disaster  :)

van 21:00 - 22:00 Eerst over de space shuttle Colombia
http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=5798021

van 22:00 - 23:00 Over de Bijlmerramp.
http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=5798023


Ik ga beide weer digitaal opnemen, want ik ben er zelf niet  :-[


Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2006, 23:30:49
Ik weet niet wie het heeft gekeken. Ik vond het zelf heel interresant, dit was meer een documentaire over het technische gedeelte dan over de hulpverlening (hopelijk komt die ook ooit nog eens). Ik vond wel jammer dat ze niet de echte geluidsmateriaal hebben gebruikt en dan ze iets nauwkeuriger waren over welke plaatsen het toestel heeft gevlogen en waar wat heeft verloren...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2006, 07:58:50
Ik las ergens dat het 6 delen waren , nou weet ik niet of die allemaal over de bijlmerramp gaan


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2006, 11:36:16
Volgens mij wel. Vanavond, morgenavond, maandagavond zijn ook Seconds from disaster: Amsterdam Air Crash, dus ik denk verschillende...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2006, 12:01:07
Ik laat ze door me vader op DVD zetten


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2006, 12:08:03
IK heb ook gekeken was daar ook als brandweer en vond het wel interresant om deze docu te zien maar voor mij melden ze niks nieuws
Ik weet niet wie het heeft gekeken. Ik vond het zelf heel interresant, dit was meer een documentaire over het technische gedeelte dan over de hulpverlening (hopelijk komt die ook ooit nog eens). Ik vond wel jammer dat ze niet de echte geluidsmateriaal hebben gebruikt en dan ze iets nauwkeuriger waren over welke plaatsen het toestel heeft gevlogen en waar wat heeft verloren...


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2006, 10:29:25
Heb de uitzending van gister helaas moeten missen. :-\
Waar ging die over... ???

(Kon hem ook niet opnemen  :'( )
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2009, 00:48:00
Ik heb de Bijlmerramp niet bewust meegemaakt, maar het verhaal van mannen in witten pakken ken ik dan weer wel. Die heb ik op deze beelden niet gezien... Welke functie hadden de mannen in witten pakken toen (is dat bekend?) en waar zijn ze in dit geval?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


guest4965

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2009, 08:54:09
Ik heb de Bijlmerramp niet bewust meegemaakt, maar het verhaal van mannen in witten pakken ken ik dan weer wel. Die heb ik op deze beelden niet gezien... Welke functie hadden de mannen in witten pakken toen (is dat bekend?) en waar zijn ze in dit geval?

Als je deze man in wit pak bedoeld ;). Er staat nog een foto maar ik denk dat eentje wel genoeg is.


(Foto: www.brandweerhoofddorp.web-log.nl / Jeffrey Koper)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2009, 08:54:58
Ik heb de Bijlmerramp niet bewust meegemaakt, maar het verhaal van mannen in witten pakken ken ik dan weer wel. Die heb ik op deze beelden niet gezien... Welke functie hadden de mannen in witten pakken toen (is dat bekend?) en waar zijn ze in dit geval?

ff offtopic reageren:

In juni 1993 maakte Trouw bekend dat op maandagochtend 5 oktober op de rampplek een twintigtal mannen in witte pakken was gezien. Deze mannen werden al snel onderwerp van speculaties, omdat nooit duidelijk is geworden wie deze mannen waren en wat zij op de rampplek deden. Volgens sommige getuigen spraken de mannen in witte pakken geen Nederlands en namen zij bewijsmateriaal mee van de plaats van de ramp onder een wit laken. De mannen werden al snel in verband gebracht met de gezondheidsklachten die na de ramp optraden.

Na jarenlange onduidelijkheid kregen de mannen in witte pakken vanaf 1997 politieke aandacht. Er werden in oktober van dat jaar Eerste Kamervragen gesteld door Theo Meijer (CDA). Minister Els Borst kwam een half jaar later met het antwoord dat uit niets bleek dat er een relatie was tussen de geheimzinnige mannen in witte pakken en de gezondheidsklachten. Inmiddels was de Rijksrecherche met een onderzoek naar deze mannen begonnen. In de media werd daarop verder gespeculeerd: volgens het Algemeen Dagblad waren ze met een helikopter aan komen vliegen. Trouw meldde dat de mannen uit auto's met een Frans kenteken waren gestapt. Ook verschenen berichten dat er in de dagen na de ramp in het geheim extra vluchten naar Israël waren geweest. De speculaties dat de El Al-Boeing een geheime militaire lading had die na de ramp door Mossad-agenten in veiligheid was gebracht werden steeds groter.

De Rijksrecherche concludeerde dat de mannen in witte pakken gezondheidsmedewerkers van de GG&GD waren. Wel waren er Israëliërs op de rampplek geweest na de crash. Naar aanleiding van deze bevindingen en een kamerdebat dat plaatsvond nadat de resultaten bekend waren gemaakt, kreeg de Rijksrecherche opdracht om het onderzoek te vervolgen. Verschillende vervolgonderzoeken vonden plaats, maar de onduidelijkheid kon niet weggenomen worden. De "mannen in witte pakken" kregen veel aandacht in de parlementaire enquête. De commissie concludeerde uiteindelijk dat een groot deel van de getuigenverklaringen terug te voeren waren op reddingswerkers met lichte kleding. De commissie kon echter niet alle waarnemingen verklaren. Ook concludeerde de commissie, dat het waarschijnlijk was dat er bewijsmateriaal was verdwenen.