Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992

Auteur Topic: Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992  (gelezen 38986 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2009, 23:58:12
Bijlmerramp 1992

Mayday.. Mayday... Mayday
(radiocontact Schiphol en El Al vliegtuig)

&hl=nl

De eerste 2 minuten... radioverkeer van hulpdiensten.

&hl=nl

Een documentaire (engels). Met droevige en schokkende beelden en verhalen.
&hl=nl

De reconstructie.

&hl=nl
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 27 augustus 2009, 16:37:07
Mysterie witte pakken Bijlmerramp ontrafeld

AMSTERDAM - Het mysterie van de mannen in witte pakken die werden gesignaleerd op de plek des onheils na de Bijlmerramp, lijkt na ruim zestien jaar te zijn opgelost.
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om medewerkers van de dienst Milieu- en Bouwtoezicht (dMB) van de gemeente Amsterdam, die in 'gewone witte wegwerpoveralls' metingen verrichten. Dat laat de gemeente Amsterdam donderdag weten.
Bij de ramp op 4 oktober 1992, waarbij een Israëlische El-Al Boeing zich in enkele flats in de Bijlmer boorde, kwamen officieel 43 mensen om het leven. Het merendeel betrof bewoners.

Geruchten
Direct na de ramp werd melding gemaakt van 'mannen in witte pakken' die rondliepen op de rampplek. Wie het waren, is echter nooit helemaal opgehelderd; sluitende verklaringen voor de verhalen en geruchten werden ook niet gevonden tijdens de parlementaire enquête die later werd gehouden.

Metingen
Het gemeentebestuur laat nu weten dat zich begin april van dit jaar een medewerker van de dMB bij zijn directeur heeft gemeld met het verhaal dat hij en een collega op 4 en 5 oktober 1992 op de rampplek aanwezig waren om metingen te verrichten en hierbij witte pakken droegen.
Hij heeft hiervan destijds geen rapport gemaakt, omdat zijn dienst in het toenmalige Rampenplan geen officiële rol had. De monsters die hij heeft genomen, zijn vernietigd.

Onderzoeken
De melding was voor het gemeentebestuur aanmelding om contact op te nemen met het Openbaar Ministerie, dat de Rijksrecherche opdracht gaf het verhaal te onderzoeken. Hieruit blijkt dat de toenmalige Milieudienst destijds melding heeft gemaakt van de aanwezigheid van medewerkers op de plek van de ramp.
Het OM onderschrijft dat hiervan geen melding hoefde te worden gemaakt. Ook is geen sprake van strafbare feiten.

Wegwerpoveralls
Uit de verhoren blijkt dat de medewerkers op 4 oktober geen witte pakken hebben gedragen. Volgens het OM kan niet met honderd procent zekerheid worden gezegd of de medewerkers een dag later beschermende witte kleding droegen. Als dat wel het geval was, moeten het gewone witte wegwerpoveralls zijn geweest.
De GGD heeft verder onderzoek verricht naar de meetresultaten van de bewuste medewerker. Hieruit is 'geen nieuwe informatie' naar voren gekomen over 'eventuele volksgezondheidsrisico's als gevolg van de Bijlmerramp', aldus de gemeente.
Het gemeentebestuur neemt genoegen met het onderzoek en beschouwt de melding als 'zorgvuldig afgehandeld'.

Bron: Nu.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 27 augustus 2009, 16:57:39
Mysterie witte pakken Bijlmerramp ontrafeld


Oh, nu ben ik er helemaal gerust op. Had men dat niet eerder kunnen melden? ........... ::)


Google verklapt nog veel meer getuigenverklaringen en krantenberichten. Ook van diverse HV-ers die echt het verschil wel weten tussen een ''astronauten gelijkend pak'' en een witte overal ( die div. diensten dragen) , dunkt mij...

Citaat
,Na jarenlange onduidelijkheid kregen de mannen in witte pakken vanaf 1997 politieke aandacht. Er werden in oktober van dat jaar Eerste Kamervragen gesteld door Theo Meijer (CDA). Minister Els Borst kwam een half jaar later met het antwoord dat uit niets bleek dat er een relatie was tussen de geheimzinnige mannen in witte pakken en de gezondheidsklachten. Inmiddels was de Rijksrecherche met een onderzoek naar deze mannen begonnen. In de media werd daarop verder gespeculeerd: volgens het Algemeen Dagblad waren ze met een helikopter aan komen vliegen. Trouw meldde dat de mannen uit auto's met een Frans kenteken waren gestapt. Ook verschenen berichten dat er in de dagen na de ramp in het geheim extra vluchten naar Israël waren geweest. De speculaties dat de El Al-Boeing een geheime militaire lading had die na de ramp door Mossad-agenten in veiligheid was gebracht werden steeds groter.

De Rijksrecherche concludeerde dat de mannen in witte pakken gezondheidsmedewerkers van de GG&GD waren. Wel waren er Israëliërs op de rampplek geweest na de crash. Naar aanleiding van deze bevindingen en een kamerdebat dat plaatsvond nadat de resultaten bekend waren gemaakt, kreeg de Rijksrecherche opdracht om het onderzoek te vervolgen. Verschillende vervolgonderzoeken vonden plaats, maar de onduidelijkheid kon niet weggenomen worden. De "mannen in witte pakken" kregen veel aandacht in de parlementaire enquête. De commissie concludeerde uiteindelijk dat een groot deel van de getuigenverklaringen terug te voeren waren op reddingswerkers met lichte kleding. De commissie kon echter niet alle waarnemingen verklaren. Ook concludeerde de commissie dat het waarschijnlijk was dat er bewijsmateriaal was verdwenen.


In juni 1993 maakte Trouw bekend dat op maandagochtend 5 oktober op de rampplek een twintigtal mannen in witte pakken was gezien.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 27 augustus 2009, 17:26:32
Meer getuigen gehoord over 'mannen in witte pakken'

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De recherche gaat alsnog Bijlmerbewoners en brandweerlieden horen in het onderzoek naar de mannen in witte pakken bij de Bijlmerramp.



“Er hebben zich spontaan ooggetuigen gemeld en hun uitspraken kun je niet laten liggen”, verklaart het openbaar ministerie.

De uitbreiding komt na kritiek van onder meer brandweerzijde op het in principe al afgesloten onderzoek. Dinsdag zei hoofdofficier van justitie Vrakking dat voorlopige onderzoeksresultaten uitwijzen dat de mannen in witte pakken hulpverleners waren.

Brandweerlieden ontstaken daarop in woede omdat zij het gevoel hadden opnieuw niet serieus te worden genomen. De brandweerlieden hebben al snel na de ramp, die op 4 oktober 1992 minstens 43 slachtoffers eiste, gemeld dat zij onbekenden in witte pakken hadden gesignaleerd. Die hebben de rampplek doorzocht en met materiaal lopen sjouwen. “Onze mensen weten wel hoe medewerkers van het Rode Kruis en de GG & GD er uit zien en die waren het dus niet”, liet vice-voorzitter C. Ronner van de ondernemingsraad van de brandweer weten. Sommige ooggetuigen melden dat de onbekenden Engels spraken en twee van hen zijn op de dag na de ramp in een auto met Frans kenteken vertrokken.

Een paar weken geleden eiste de Tweede Kamer opheldering over de identiteit van de 'mannen in witte pakken'. De rijksrecherche benaderde daarvoor de gepensioneerd Volkskrant-journalist P. Heijboer die inmiddels twintig omwonenden en hulpverleners heeft gevonden die hun getuigenis onder ede willen herhalen. Heijboer gaf de recherche de raad om toch vooral brandweerlieden te bevragen, maar kreeg daarop te horen dat 'zij daartoe niet bevoegd waren.' Het openbaar ministerie wilde vervolgens niet zeggen wie men naast de journalist nog meer had gesproken.

De afgelopen dagen is het recherche-onderzoek zwaar onder vuur gekomen, toen bleek dat onder meer geen enkele brandweerman was gehoord. Ondertussen lag er al wel een rapport met conclusies in Den Haag, waarin aan werd gegeven welke Nederlandse hulpdienst de oorzaak van het mysterie zou zijn geweest. Dat rapport is nu kennelijk weer ingetrokken en de opdracht van de recherche is uitgebreid tot het ondervragen van brandweerlieden en andere ooggetuigen.

Burgemeester Patijn van Amsterdam zal maandag tijdens een bezoek van de Israëlische minister van transport aandacht vragen voor de Bijlmerramp en aandringen op helderheid over de lading van het toestel. Minister Jorritsma kondigde eerder al aan dat ze het bezoek van de minister, S. Yahalom, zal aangrijpen om de vliegramp met de El Al-Boeing aan de orde te stellen.

www.trouw.nl


Krantenarchief
18 april 1998


Zijn op dit forum eigenlijk brandweerlieden actief, uit die tijd?  ::)


Respect

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #34 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:31:40
De telegraaf dacht ook dit nieuws te kunnen melden, helaas was dit denk ik een stagiar van 16 die het bericht heeft geschreven.

zie hier het bericht (is inmiddels geheel verwijderd van de telegraaf...

voor degene die niet het gehele bericht willen lezen, zie 3e alinea: Direct na de ramp op 4 oktober 1992, waarbij twee vliegtuigen zich in enkele flats in de Bijlmer boorde...



Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2009, 05:33:55
Wij zijn vanmiddag gebeld dat het bericht niet juist was. Burgemeester Cohen heeft de gemeenteraad gisteren een brief gestuurd, waarin staat dat de rijksrecherche na nieuw onderzoek GEEN nieuwe informatie heeft gevonden rondom de Bijlmerramp van 4 oktober 1992.  Dat is de reden dat we het bericht weer hebben ingetrokken.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Redactie Telegraaf.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #37 Gepost op: 28 augustus 2009, 09:39:46
http://www.pj-design.nl/bijlmerramp/getuige1.htm


Om de nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen die deze ramp nauwelijks kennen, hieronder enkele citaten uit geplaatste link;

''Zes geheime agenten hebben direct na de Bijlmerramp rondgesnuffeld op het rampterrein. Deze agenten zeiden van de Israëlische geheime dienst te zijn, spraken Engels en "legitimeerden" zich door met pasjes te zwaaien. Ook probeerden ze met geweld de centrale commandowagen van de politie binnen te dringen, nadat de commandant hun de toegang had geweigerd. (…) Dat hebben politiefunctionarissen deze maand (vijfeneenhalf jaar na de ramp) verklaard tegenover de Rijksrecherche''

Citaat van een brandweerman;

''Wij van de brandweer kenden die mensen niet. Ze waren niet van de politie, niet van de GG en GD en ook niet van het SIGMA-team. De outfit van die diensten was ons namelijk bekend. Het konden ook geen Amsterdamse brandweermensen zijn, want de Amsterdamse brandweer had indertijd geen afdeling die in een dergelijke uitrusting werkte. We hebben later nog aan de politie en aan andere brandweermensen gevraagd wie deze mensen waren, maar niemand kon ons uitsluitsel geven. Ik ben bereid dit onder ede te herhalen.'


''Wij, brandweerlieden, moesten ons terugtrekken in het tunneltje van Klein Kruitberg, zo'n meter of vijftien van de plek van de inslag. We hadden van daaruit een redelijk uitzicht op de puinhoop aan de metrokant van de rampplek. Maar we konden niet alles zien. Er verschenen een man of zes in speciale kledij. Het leken een soort ruimtepakken. Dat idee werd versterkt doordat ze zich nogal traag bewogen, als mannen die op de maan lopen''.


''Ik bleef me, toen ik daar op mijn balkon stond, verwonderen over het feit dat die mannen zo "op de vlammen" konden werken. Daar waar ze bezig waren lag onder meer het staartstuk. Ze liepen er rond en raapten af en toe iets op. Dat brachten ze dan weg, waarna ze weer terugkwamen. Ik heb ze op dat moment aangezien voor reddingswerkers. Maar later heb ik bedacht: ze waren er zo ontzettend snel bij; die lui moeten al in hun pakken klaar gezeten hebben voordat het toestel neerstortte''.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 28 augustus 2009, 11:58:42


www.telegraaf.nl

Verbijstering om gifgas in El Al-Boeing

AMSTERDAM - Aan boord van de El Al-Boeing die zich in oktober 1992 in een Bijlmerflat boorde, blijkt zich 240 kilo grondstof voor het levensgevaarlijke zenuwgas Sarin te hebben bevonden.

In vrachtbrieven, die om onverklaarbare redenen nooit eerder zijn geanalyseerd, staat dat het toestel tien vaten van 18,9 liter DMMP aan boord had, waaruit maximaal 270 kilo Sarin te bereiden is.

Daarnaast vervoerde de LY 1862 nog andere grondstoffen voor Sarin, waarvan enkele grammen werden gebruikt bij de gifgasaanslag op de metro in Tokio in maart 1995. Hierbij vielen twaalf doden en 5500 gewonden.

Militaire deskundigen noemen de hoeveelheid Sarin 'excessief veel'. Israël ontkent het vervoer.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat begrijpt de ophef rond de vrachtbrief niet. "Wij hebben deze vrachtbrief al in 1996 aan de Tweede Kamer ter beschikking gesteld."



www.ad.nl


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:16:34
Weer echt de Telegraaf... de Prive van wakker Nederland.

Het spul wordt heus niet alleen als grondstof voor Sarin gebruikt. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_methylphosphonate .... Een of andere snuggerling heeft dat waarschijnlijk opeens ontdekt en ziet er wel nieuwswaarde in.

De info is niet onjuist, maar precies zo beperkt en gekleurd als je van de Telegraaf mag verwachten.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"