Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992

Auteur Topic: Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992  (gelezen 38984 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:41:15
Weer echt de Telegraaf... de Prive van wakker Nederland.

Het spul wordt heus niet alleen als grondstof voor Sarin gebruikt. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_methylphosphonate .... Een of andere snuggerling heeft dat waarschijnlijk opeens ontdekt en ziet er wel nieuwswaarde in.

De info is niet onjuist, maar precies zo beperkt en gekleurd als je van de Telegraaf mag verwachten.

Okee, Televaag nieuws. Maar alle kranten meldden soortgelijke berichten, toendertijd...Ook dat direct na de crash (hulpverlening moest nog op gang komen) ''leden van de geheime dienst'' met iets zwaars sjouwden, weg van de crash-site, en weg van de HV-ers.  Mij blijft het i.i.g. intrigeren, na al die jaren nog. En ik denk dat er nog veel meer mensen zijn die het nog vaak bezig houdt..



Geheime diensten struinden terrein Bijlmerramp af

AMSTERDAM - Onmiddellijk na het neerstorten van de El Al-Boeing is de Bijlmer het werkterrein geworden voor tal van geheim agenten. Naast de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) en de Israëlische Mossad is onder meer ook de Inlichtingendienst Buitenland (IDB) actief geweest. Onbekende Franse 'hulpverleners' waren vermoedelijk Israëlische militaire agenten.



Dat melden politieagenten, justitie-medewerkers en andere ingewijden. De nauwe betrokkenheid van geheime diensten bij de Bijlmerramp is jarenlang ontkend, maar wordt de laatste tijd door steeds meer bronnen bevestigd.

De reden voor de snelle inzet van de geheime diensten moet vrijwel zeker in de militaire lading van het ramptoestel worden gezocht. Aanvankelijk werd die lading ontkend, maar anderhalf jaar na de ramp gaf het ministerie van verkeer en waterstaat toe dat er 'onderdelen voor geschut' in het vliegtuig hadden gezeten. Later bleken er ook raket-onderdelen aan boord te zijn geweest. Een paar dagen geleden stuurde minister Jorritsma van verkeer (nauwelijks leesbare) vrachtbrieven naar de Tweede Kamer waarop naast zeer veel ongespecificeerd militaire materiaal ook 'geheime torpedo-onderdelen' worden genoemd.

Het militaire karakter van de rampvlucht, die op 4 oktober 1992 aan 43 mensen het leven heeft gekost, wordt bevestigd door uitspraken van een ooggetuige. Die heeft een dag na de ramp twee mannen aangesproken in “een soort witte overalls en voorzien van aluminiumkoffertjes, zoals fotografen die wel hebben”. Op zijn vraag wat zij daar deden, lieten zij hem geïrriteerd in het Engels weten: “Dat is erg moeilijk uit te leggen, omdat het een militair vliegtuig was.” Even later zag de ooggetuige de twee wegrijden in een Peugeot met Frans nummerbord die geparkeerd stond achter politiebureau Ganzenhoef in de Bijlmer.

Woordvoerder K. Wilting van de Amsterdamse politie bevestigt dat de politie al “heel snel na de ramp een bergingsploeg uit Frankrijk heeft begeleid”. Een rapport daarover heeft de politie kort geleden aan de recherche afgegeven. Wat de taak van de Fransen was, weet Wilting niet. De Franse 'hulptroepen' komen gek genoeg niet voor in officiële logboeken over de ramp; dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld twee Engelse Lockerbie-deskundigen (in het Britse dorp stortte in 1988 een Panam-Boeing neer op een rij woonhuizen). Parijs is de zetel van Israëls belangrijkste militaire missie voor West-Europa en ook de Mossad heeft er een grote vestiging.

Dat een andere veiligheidsdienst, de Nederlandse BVD, meteen na de ramp aan het werk is getogen, werd dezer dagen bevestigd door het toenmalig hoofd van de dienst A. Docters van Leeuwen. Tegenover het dagblad De Telegraaf lieten 'justitiële bronnen op Schiphol' bovendien weten dat de BVD daarbij heeft samengewerkt met de Mossad. Een paar dagen eerder was al uitgelekt dat zes buitenlanders die zeiden bij die Israëlische geheime dienst te behoren, op de avond van de ramp toegang tot het rampterrein hebben geëist. Amsterdamse politieagenten hebben daarover verklaringen afgelegd aan de rijksrecherche.

Het ministerie van binnenlandse zaken, waar de BVD onder ressorteert, ontkent ten stelligste dat de BVD en de Mossad hebben samengewerkt. Of de BVD die avond actief is geweest, zoals Docters van Leeuwen stelt, laat het ministerie in het midden.

Volgens een ingewijde in de wereld van de Nederlandse veiligheidsdiensten is de ontkenning van die samenwerking formeel gesproken waarschijnlijk juist. De Mossad werkte volgens deze bron in Nederland vrijwel onafgebroken samen met de Inlichtingendienst Buitenland (IDB). Bovendien zou de Mossad meteen na de ramp aan de Militaire Inlichtingedienst (MID) hebben gevraagd ervoor te zorgen dat de BVD de Mossad zijn gang zou laten gaan. Van een officieel rechtstreeks contact tussen BVD en Mossad was dus geen sprake, aldus deze deze bronnen. Het ministerie van defensie ontkent dat de MID betrokken is geweest bij de Bijlmerramp.

De IDB, die in 1994 is opgeheven, was onderdeel van het ministerie van algemene zaken. Onduidelijk is of er nog archiefstukken van de IDB uit de Bijlmerramp-periode zijn, die de connectie met de Mossad kunnen bevestigen. Het hoofd van de IDB, K. Meulmeester, heeft samen met zijn superieur, de secretaris-generaal van Algemene Zaken mr. R. Hoekstra, een groot deel van het IDB-archief op illegale wijze vernietigd.

Hoekstra is tegenwoordig lid van de Raad van State. Minister Jorritsma heeft hem enkele maanden geleden tot voorzitter benoemd van een commissie die moet onderzoeken waarom bij de Bijlmerramp veel informatie niet gebruikt is of verloren is gegaan.

De Tweede Kamer had geëist dat dit onderzoek zou worden verricht door mensen die absoluut geen bemoeienis hebben gehad met de Bijlmerramp. Hoekstra's benoeming werd omstreden toen in december vorig jaar bleek dat de BVD deel had uitgemaakt van crisiscomité's die op de avond van de ramp in Den Haag bijeen zijn gekomen. Als secretaris-generaal van Algemene Zaken was Hoekstra verantwoordelijk voor alle veiligheidsdiensten van Nederland.

Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft in december nog ontkend dat de BVD vanaf het eerste uur bij de ramp was betrokken. Het toenmalig BVD-hoofd Docters van Leeuwen geeft dat laatste nu in ieder geval zelf toe. Volgens Docters van Leeuwen heeft zijn dienst onderzocht of er sprake was geweest van een aanslag op het El Al-vliegtuig. Dat bleek al snel niet het geval.

www.trouw.nl

 Krantenarchief
4 mei 1998


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:46:53
Altijd weer kippevel, als ik het hoor...  :-X

ik had die avond  late dienst in het verpleeghuis waar ik werkte ,maar iedereen(personeel en patienten) zat verbijsterd naar de tv beelden te kijken
je wil het niet geloven dat zoiets in nederland kan gebeuren :(


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:04:24
je wil het niet geloven dat zoiets in nederland kan gebeuren :(

Wat? Een vliegtuig dat neerpletterd of geheime rommel wat neerstort? ::)


Bart S

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 20 december 2009, 05:17:02


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #45 Gepost op: 28 juni 2010, 10:41:03
Interessante docu, wel uit 4 juni "98.


Zembla - Raadsels rond de bijlmerramp 1van4
&feature=related
user:magnaatmetal


Zembla - Raadsels rond de bijlmerramp 2van4
&feature=related
user:magnaatmetal

Zembla - Raadsels rond de bijlmerramp 3van4
&feature=related
user:magnaatmetal

Zembla - Raadsels rond de bijlmerramp 4van4
&feature=related
user:magnaatmetal


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:23:24
exact 19 jaar geleden...

http://www.youtube.com/watch?v=r4dhlQon-08#ws
door Busfotodotnl op 16 sep 2009

Eerste NOS Journaal na de crash van een El-Al toestel in de Bijlmermeer, Amsterdam in 1992.
Samen sterk in de hulpverlening!


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #47 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:27:29
Erg lang aan het zoeken geweest O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:25:06
exact 19 jaar geleden...

Eerste NOS Journaal na de crash van een El-Al toestel in de Bijlmermeer, Amsterdam in 1992.
en het vervolg (deel 2)

http://www.youtube.com/watch?v=Hg-bfgcfTEI#ws
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 5 oktober 2011, 11:21:48
en de volgende dag, vandaag 19 jaar geleden:

http://www.youtube.com/watch?v=Ws2geplboGc#ws
door smerlinbabylon op 11 mrt 2011

The plane crashed a 10 minutes walk away from my home at the time. The following day I recorded this video.
Samen sterk in de hulpverlening!