Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992

Auteur Topic: Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992  (gelezen 38998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2012, 07:11:16
Vandaag 20 jaar geleden.
De Bijlmer herdenkt vanavond de Bijlmerramp.

Ik kan het me nog goed herinneren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #51 Gepost op: 4 oktober 2012, 07:52:25
Stille tocht en minuut stilte om Bijlmerramp

Het is vandaag twintig jaar geleden dat in de Bijlmer de Boeing 747 van El Al neerstortte op twee flatgebouwen.

De beelden staan veel mensen nog in het geheugen gegrift. Nabestaanden en andere belangstellenden herdenken de ramp nog jaarlijks, zo ook donderdagavond rondom 'de boom die alles zag'.

Op 4 oktober 1992 stortte het vrachtvliegtuig neer op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Bijlmermeer. Daarbij kwamen 43 mensen om het leven.

De bijeenkomst begint om 17.00 uur met enkele toespraken van onder anderen burgemeester Eberhard van der Laan. Iets na 18.00 uur lopen de aanwezigen in een stille tocht naar het Groeiend Monument aan het Nellesteinpad, de plek waar de boom staat en waar de twee getroffen flats stonden. Dan volgt om 18.35 uur een minuut stilte, waarna kransen worden gelegd.

Tijdens de herdenking is net als andere jaren een deel van het luchtruim boven de Bijlmermeer tussen 18.00 en 19.00 uur gesloten.
http://www.at5.nl/artikelen/87824/minuut-stilte-en-stille-tocht-om-bijlmerramp


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #53 Gepost op: 4 oktober 2012, 08:08:00
Ivy verloor zoon bij Bijlmerramp; „verdriet slijt, gemis blijft”


LEIDEN – Ivy Davelaar (60) verloor door de Bijlmerramp in één klap haar toen 17-jarige zoon Corson en zijn vriendin Morena (18).

Haar stem stokt af en toe als ze via de telefoon vertelt over de ramp die haar leven stempelde. „Het verdriet slijt, maar het gemis blijft. Een gesprek over het verlies van mijn kinderen maakt nog altijd veel emoties bij me los.”

Op zondagavond 4 oktober 1992 is Davelaar bij een vriendin in Amsterdam. Vanuit de flat horen ze het ramptoestel laag overvliegen, kort voordat het zich in de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg boort. De vrouwen besluiten binnen te blijven. Later die avond rijdt Davelaar terug naar haar woonplaats Haarlem. Op televisie bekijkt ze de beelden van de vuurzee. Over haar zoon Corson en schoondochter Morena, die met hun baby Gerson bij haar in huis wonen en van wie ze weet dat ze die dag ook in Amsterdam zijn, maakt ze zich nog geen zorgen.

„Ik ben gewoon naar bed gegaan, maar de volgende ochtend bleek dat Corson, mijn schoondochter en Gerson nog niet waren teruggekeerd. Dat was niets voor mijn zoon, want hij moest die maandag werken.” Davelaar zet de deur van de kamer van het jonge stel op een kier en vertrekt naar haar werk. Van Corsons werkgever hoort ze dat haar zoon niet op zijn werk is verschenen. „Ik werd hoe langer hoe ongeruster. Vrienden van Corson wisten me te vertellen dat hij de avond ervoor op zijn brommer met Morena een pak melk ging halen in een avondsuper in de Bijlmer. Hun zoontje Gerson was bij vrienden.”

Davelaar rijdt meteen naar het crisiscentrum in de hoofdstad. Ze geeft haar zoon en zijn vriendin op als vermist. ’s Avonds gaat ze naar huis. De deur van de kamer van Corson en Morena staat nog steeds op een kier. „Ik stapte de kamer in en begon te gillen. Op dat moment besefte ik ten volle dat mijn zoon dood was. Ik had er nog geen bewijs voor, maar ik wist het.” Op de donderdag na de ramp wordt Morena geïdentificeerd. Een dag later komt het identificatieteam met haar van Corson, dat hij in een staartje droeg, bij Davelaar. „Ook zijn bril en gouden ring lieten ze me zien. De wereld tolde voor mijn ogen.”

Een week later vertrekt Davelaar met het lichaam van haar zoon naar Curaçao om hem te begraven. Jarenlang praat de rooms-katholieke Davelaar niet over haar verdriet, dat nog groter wordt als in 2008 haar kleinzoon Gerson op Aruba verongelukt. Totdat ze met dominee Ruff, betrokken bij de Stichting Nabestaanden Bijlmerramp, in contact komt en op zijn uitnodiging een bezinningsbijeenkomst bezoekt.

„Ik zat naast een moeder die haar beide kinderen verloor. Ik was al die jaren boos geweest op God, maar toen besefte ik plotseling dat ik niet alleen op de wereld was. Dat er mensen waren die hetzelfde verdriet kenden als ik. Ik ben God dankbaar dat hij me dominee Ruff liet ontmoeten. God heeft me een hand gegeven en me uit de diepe put van verdriet getrokken.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ivy_verloor_zoon_bij_bijlmerramp_verdriet_slijt_gemis_blijft_1_679700


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #54 Gepost op: 4 oktober 2012, 08:09:41
20 jaar Bijlmerramp; vlucht 1862 duurde maar 13 minuten

AMSTERDAM – Vlucht 1862 van de Boeing 747 van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al duurde niet meer dan dertien minuten, toen het toestel zich na de start vanaf Schiphol in twee flats in de Amsterdamse Bijlmer boorde.

Het vrachtvliegtuig is op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakt een tussenlanding op Schiphol. Het toestel wordt volgeladen, volgetankt en vertrekt om 18.22 uur vanaf de Zwanenburgbaan. De weersomstandigheden zijn guur met een krachtige wind uit het noordoosten. De Boeing maakt een draai naar rechts om de route Muiden-Nijkerk-Dortmund te volgen.

Boven het Gooimeer klinken er enkele harde knallen. Gezagvoerder Yitzhak Fuchs geeft een noodbericht door aan de verkeersleiding en zegt terug te willen keren naar Schiphol. Intussen breken twee van de vier motoren af en storten in het Gooimeer. De oorzaak is –zo blijkt achteraf– metaalmoeheid van de slagpennen die de motor op zijn plek houden. De piloot verzoekt de luchtverkeersleiding een noodlanding te mogen maken op de Buitenveldertbaan.

Om goed uit te komen voor de landingsbaan en om kerosine te lozen boven het IJsselmeer vliegt het beschadigde toestel eerst nog een rondje boven Amsterdam. Op het moment dat het vliegtuig verder daalt, raakt het onbestuurbaar en schiet het in een scherpe bocht naar rechts. Om 18:35 uur boort het vliegtuig zich vrijwel verticaal vliegend door twee hoogbouwcomplexen in de Bijlmermeer, precies op het punt waar de galerijflat Groeneveen overgaat in Klein-Kruitberg. De gebouwen vliegen direct in brand en storten gedeeltelijk in. In de getroffen flats heerst paniek door de klap en een verwoestende vuurzee. Sommige bewoners springen in doodsangst vanaf de zevende verdieping naar beneden. De ramp kost in totaal 43 mensen het leven, onder wie de driekoppige bemanning en de enige passagier van het vliegtuig.

Bewoners en hulpverleners melden zich in de jaren na de ramp bij artsen met lichamelijke klachten. Ook doen geruchten de ronde over mannen in witte pakken die op de rampplek zouden zijn gezien als bewijs voor een mogelijke geheime of schadelijke lading die het toestel vervoerde. In 1998 start een parlementaire enquête. De conclusies zijn vernietigend over onder meer de informatievoorziening van premier Kok en vicepremiers Jorritsma en Borst aan de Tweede Kamer.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/20_jaar_bijlmerramp_vlucht_1862_duurde_maar_13_minuten_1_679698


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #55 Gepost op: 4 oktober 2012, 08:15:05
Mijn jongste zoon zit op het Veiligheidscollege bij Bijlmer ArenA. Zij hebben ook of moeten naar een herdenkingsceremonie. Ik weet het niet exact, omdat ik nog (toevallig) in Israel ben.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #56 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:30:41
Indrukwekkende ramp voor veel partijen.

Hoeveel hulpverleners hebben gezondheidsklachten gekregen? En hoeveel mensen hebben daar nu nog last van?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #57 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:44:48
Hetgeen mij het meest is bijgebleven zijn nog wel de plunderingen, welke diezelfde avond plaatsvonden.
Heel apart dat je als jongetje van 8 dat juist in je opneemt, terwijl de ramp toch een behoorlijke impact heeft gehad. Ik ben er echter wel over verbaasd dat er toendertijd (gelukkig) "maar" 43 mensen zijn omgekomen.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #58 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:12:05
Interessante docu, wel uit 4 juni "98.


Zembla - Raadsels rond de bijlmerramp 1van4
http://www.youtube.com/watch?v=b81q15W33rY&feature=related
user:magnaatmetal

Vanaf 2.25  O0
Indrukwekkende ramp voor veel partijen.

Hoeveel hulpverleners hebben gezondheidsklachten gekregen? En hoeveel mensen hebben daar nu nog last van?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:38:40
Aangepast vliegverkeer wegens herdenking Bijlmerramp
Published on Oct 4, 2012 by schiphol
Schiphol TV - De informatiezender van Schiphol op YouTube: met de nieuwste video items ben je altijd up-to-date van gebeurtenissen en activiteiten op en rond Schiphol. ‪http://www.schiphol.nl

---

Donderdag 4 oktober is het 20 jaar geleden dat de Bijlmerramp plaatsvond.
Samen sterk in de hulpverlening!