BHV oefeningen

Auteur Topic: BHV oefeningen  (gelezen 30648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:01:00

hebben we al eens gehad..

Zwangere klant op de afdeling opbergen, moesten we laten liggen van de meldkamer op de locatie. gangpad was nie breder dan 1,5 meter..

Collega uit stelling gevallen, schouder uit de kom.. dus we zijn wel wat gewend bij ikea.. plus het feit dat we al diverse reanimatie's hebben gehad. Klant met afgescheurd onderbeen na val van trap...

Daarom zoek ik echt een zware oefening..

Een zware oefening ??
Maak er een brandmelding van. Plaats een paar rook machines in een kast, gooi het licht uit en je hebt zo een hoop herrie.
Wat betreft de letsels, houd deze heel simpel, je zult zien dat de BHV'ers op zoek gaan naar meer letsels. (is mijn ervaring)
Wat dacht je van een snijwond in de vingers, of bij een val een pols verstuikt. BHV gaat vinger of pols behandelen, maar nu komt ook nog die benauwdheid naar boven. Hyperventilatie? of toch een hart probleem.

Zo zijn er toch wel vele mogelijkheden te bedenken.

Maar een zware oefening, ik zou het simpel houden, dan zul je zien dat dit al zwaar genoeg gaat worden, want dit verwachten zij niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2012, 02:03:51
Op mijn werk zijn we sinds een paar maanden weer bezig met maandelijks intern BHV oefeningen te houden om mensen hun kennis op pijl te houden. Naast de verplichte herhalingscursus iedere 2 jaar.

De maandelijkse interne oefening is in groepjes van 10 man, 1,5 uur. Meestal is het gebouwenkennis, protocollen kennis en portofoon gebruik.

Ons hoofd TD is vrijwillige brandweerman en meestal neemt hij die trainingen voor zijn rekening. Hij kent het gebouw natuurlijk op zijn duimpje en is met de protocollen natuurlijk ook bekend.

1 keer per jaar is er ook een onverwachte ontruimingsoefening en het plan is om ook onverwacht kleinere oefeningen te doen.

Eerste hulp was altijd een beetje het vergeten kindje, mede doordat er veel vaker (valse) brandalarmpjes zijn dan EHBO zaken. Plus de interne protocollen zeggen dat de manager on duty / hoofd BHV in dat soort situaties zelf ter plaatsen gaat en de situatie oplost. De meeste BHV'ers zelf hebben dus 0 ervaring

Nu wil ons hoofd TD echter toch dat we ook dat gedeelte gaan oefenen, en joepie! daar heeft hij mij voor gevraagd.(als vrijwilliger bij het NRK met dus meeste kennis/ervaring op dat gebied)
Nu mag ik 2 middagen, 4 sessies van 1,5 uur doen om onze 40 bhv'ers hun EHBO kennis wat op pijl te houden. Natuurlijk is dat erg weinig tijd maar ik heb er wel iets leuks van kunnen maken volgens mij.

Mijn eerste plan was om een korte inleiding te doen en vervolgens 2 casussen welke we uitgebreid gingen nabespreken.
Nadruk zou liggen op informatie verzamelen, correct alarmeren en risico's inschatten.
Casus 1: beroerte op toilet, de melding zou heel slecht zijn "hij zei zich niet goed te voelen, is naar de wc gegaan en komt er al een hele tijd niet af, reageert niet." S.O. zou nog net de deur open kunnen maken als ze er aan denken dat te vragen, daarna zou hij van de pot glijden, zo goed mogelijk de symptomen na spelend. Taak van de BHVérs zou simpel zijn, goede diagnose stellen, doorgeven en S.O. uit dat kleine hokje halen en halfzittende houding in afwachting van ambu.

Casus 2: val van hoogte, wervelletsel en schedelbasis fractuur. Helaas is deze gebaseerd op een echt gebeurde situatie, waarbij iemand 4 etage's omlaag gevallen is in een trapgat. Hij heeft op 3 etages de trapleuning zo hard geraakt dat deze uit de muur losgekomen is. (hij viel tussen trap en muur waar ongeveer 40cm ruimte is.) S.O. was toen bij kennis en zat rechtop, ze hebben hem toen door vrienden naar de SEH laten brengen. Ik had nu in de training willen zien dat ze het S.O. immobiliseerde en correct alarmeerde. (Handgreep van Zach en schedelbasis fractuur zit niet in BHV cursus, maar had willen zien dat ze de bloedingen uit oor en neus opmerkte, doorgaven aan CPA en zorgen dat hij gewoon stil bleef liggen.

Helaas wil ons hoofd TD dat ik iedereen voor de eerste herhalingscursus gewoon in het trainingslokaal houd.
Ik heb daarom een presentatie gemaakt met wat herhaling van wat ze zouden moeten weten.
-correct alarmeren
-5 punten
- ABC methode
- buik/rug draaien, stabiele zijligging, rautek (ook oefenen in de groep)
- wat te doen bij verslikking (ook oefenen in de groep)
- gebruik van AED en reanimatie protocol (helaas niet oefenen wegens geen pop)
- herkennen van een paar ziektebeelden (Flauwte, hypo, beroerte, shock) (al deze zaken zijn al voorgekomen binnen het bedrijf waar ik de laatste 2 voor mijn kiezen kreeg tijdens nachtdiensten)

Omdat theorie saai is gaat ons hoofd TD achter in de zaal zitten mee luisteren en een paar minicasusjes doen op onverwachte momenten tijdens de presentatie.
Dit zijn de instructies die ik hem gegeven heb:
1.   Bewustzijn verliezen: op de buik liggen, buiten bewustzijn, met ademhaling.
Doel: buik naar rug draaien, ademhaling controleren, stabiele zijligging

2.   Flauwte: van stoel af vallen, (vooruit glijden), jezelf nog net opvangen, versuft op de grond zitten.
Doel: BHV er moet je op de grond leggen en laten liggen, verlies bewustzijn als ze dit niet doen.


3.   Rautek: Op de rug liggen, buiten bewustzijn. Ik schets een situatie waardoor ze moeten beslissen rautek uit te voeren.

4.   Vuiltje in oog: Spreek BHVer aan en geef aan een vuiltje in het oog te hebben.
Doel: ik zal ze vragen hoe ze dit gaan oplossen.

5.   Beroerte: Ik zal 2 deelnemers verzoeken zich om jou te bekommeren omdat volgens mij niet goed gaat.
a.   Reageer afwezig, versuft traag.
b.   Praat verward
c.   Ontspan zo veel mogelijk, ga onderuit hangen, zak van stoel naar grond.
d.   Gebruik maar 1 helft van je lichaam, laat de andere kant er bij hangen. (vraag eventueel iets te drinken en laat dit uit de verlamde hand vallen)
Doel: ze moeten de beroerte benoemen en correct alarmeren.
6.   Vergiftiging/overdosis:  Spreek 1 deelnemer aan (ga staan en loop naar hem/haar toe), deel hem/haar mee dat je zojuist 7 paracetamol hebt ingenomen.
Doel: Correct melden, vitale functies bewaken, bij voorkeur in half zittende houding, als ze je op een stoel zetten, er af zakken en bewustzijn verliezen op de grond.

7.   Val van hoogte Ga op je rug liggen, je bent bij bewustzijn, ik wijs 2 BHV’ers aan en zal ze vertellen dat je van het dak (2 hoog) gevallen bent. Als ze vragen of je pijn hebt zeg je dat je voeten tintellen.
Doel: correcte melding, geruststellen, bonuspunten voor immobiliseren.

Als we tijd over hebben splitsen we de groep in 2, met de ene helft ga ik het hebben over bloedingen, wat wonddrukverbandjes oefenen en plijstertjes plakken. De andere helft gaat met het hoofd TD het hebben over brandwonden en hoe daar mee om te gaan. (gezien zijn kennis als brandweerman)

De grotere casussen bewaren we, wellicht voor een onverwachte oefening, wellicht mag ik dan ook wel een lotus inhuren.

Ik heb er in ieder geval wel zin in, ik werk daar gewoon als student (bijbaan) als nachtreceptionist en vind het super tof dat ik een actieve rol mag bekleden in dit geheel en volgende week mijn eigen bazen dus wat mag gaan proberen te leren.
Natuurlijk is het niveau niet zoals bij een echte herhaling, ik ben immers niet zo heel ervaren als EHBO'er en ben al helemaal geen instructeur. Toevallig heb ik wat meer kennis en vaardigheden dan mijn collega's en ik vind het leuk die te mogen delen. Wel vind ik het fijn dat mijn baas toch waarde hecht aan het BHV verhaal en ons maandelijks er iets mee laat doen om de kennis actueel te houden en zich niet beperkt tot de wettelijk verplichte 2 jaarlijkse herhaling.

Wat denken jullie van mijn plan?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2012, 17:30:53
Ontruiming na omgevallen acetyleenfles.
Temp. van de fles loopt op, helaas is dit direct naast een stoomketel waarin een collega aan het werk is (waterzijdig) collega wil er snel uit maar is vast komen zitten tussen ketelwand en vlampijpen.... e050
Ook ligt de fles op een dusdanige plek dat deze met behulp van de aanwezige slanghaspels niet op een afgeschermdewijze is te koelen.
Om de grootste uitgang te blokkeren wordt er toevallig net een grote stoomketel met de halkraan van een vrachtwagen gelost (we hebben nu alleen de gangbare vluchtdeuren nog beschikbaar)
Er wordt volop gelast in de fabriek dus her en der laswagens met bijbehorende kabels en schermgassen en natuurlijk lasschermen.
Om de vluchtroutes nog wat lastiger bereikbaar te maken zijn we ook nog een plaat aan het walsen voor een tank van 3600mm doorsnede (uitgeslagen lengte is dan +/- 11,5 mtr) waardoor de vluchtdeur achter de wals slecht bereikbaar is geworden.


leuk scenario voor alle collega's (wel en geen bhv-ers)
- wie alarmeren
- wat is er gebeurd
- waar in de fabriek gebeurd (wij reviseren stoomketels en hebben er dus meerdere staan in diverse afmetingen)
- andere gevaarlijke stoffen (die zuurstoffles naast de acetyleen)
- wat doet de ketel(mangat)wacht
- hoe snel de toko leeg
- overdracht aan brandweer en ambudienst ivm langdurig beknelling van de persoon in de ketel en natuurlijk de steeds warmer wordende acetyleenfles
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 2 maart 2012, 19:42:06
Ontruiming na omgevallen acetyleenfles.
Temp. van de fles loopt op, helaas is dit direct naast een stoomketel waarin een collega aan het werk is (waterzijdig) collega wil er snel uit maar is vast komen zitten tussen ketelwand en vlampijpen.... e050
Ook ligt de fles op een dusdanige plek dat deze met behulp van de aanwezige slanghaspels niet op een afgeschermdewijze is te koelen.
Om de grootste uitgang te blokkeren wordt er toevallig net een grote stoomketel met de halkraan van een vrachtwagen gelost (we hebben nu alleen de gangbare vluchtdeuren nog beschikbaar)
Er wordt volop gelast in de fabriek dus her en der laswagens met bijbehorende kabels en schermgassen en natuurlijk lasschermen.
Om de vluchtroutes nog wat lastiger bereikbaar te maken zijn we ook nog een plaat aan het walsen voor een tank van 3600mm doorsnede (uitgeslagen lengte is dan +/- 11,5 mtr) waardoor de vluchtdeur achter de wals slecht bereikbaar is geworden.


leuk scenario voor alle collega's (wel en geen bhv-ers)
- wie alarmeren
- wat is er gebeurd
- waar in de fabriek gebeurd (wij reviseren stoomketels en hebben er dus meerdere staan in diverse afmetingen)
- andere gevaarlijke stoffen (die zuurstoffles naast de acetyleen)
- wat doet de ketel(mangat)wacht
- hoe snel de toko leeg
- overdracht aan brandweer en ambudienst ivm langdurig beknelling van de persoon in de ketel en natuurlijk de steeds warmer wordende acetyleenfles
Tja, de prioriteit zal in eerste instantie toch bij de acetyleenfles liggen. Deze warmt zichzelf op, dus zijn gevaar zal steeds groter worden. Geen koelmogelijkheden. zaken om aan de brandweer mee te gaan geven bij de alarmering.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #24 Gepost op: 2 maart 2012, 20:52:10
Niet geheel met je eens Peter,

Prio 1 is voor mij toch de tent leeg en daarna pas brw en dergelijke alarmeren
Daarna voorkomen dat mijn collega's opnieuw het pand betreden, hoe zwaar die beslissing ook zal zijn vanwege de collega welke vast zit in de stoomketel (hoewel hij daar verhoudingsgewijs behoorlijk bescherm is voor het geval de acetyleenfles ploft)

In de alarmering meegeven aan de meldkamer:
- opwarmende acetyleenfles
- slechte mogelijk om met aanwezige middelen te koelen, en niet gedekt bereikbaar
- beknelt persoon in een ketel nagenoeg direct naast de fles
- zeer beperkte mogelijkheden pand te betreden

Laten uitvoeren door collega's
- hulpdiensten "opvangen" aan de doorgaande weg en vanuit daar gidsen naar hoofdpoort
- bedrijfsvoertuigen waarvan de sleutels bij de chauffeurs zijn laten verwijderen
- indien verantwoord (en mogelijk ivm de halkraan) de vrachtwagen uit de fabriek rijden

Overige collega's naar de kantine van de overburen (laten) begeleiden
Bij aankomst HV met de bev. een overzicht schetsen op de straat omtrent de actuele situatie van de opstelling van ketels in de fabriek en daarbij aangeven waar de fles zich bevind alsmede het SO en waar men eventueel kabels over de grond kan verwachten van lasapparaten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend