Opleidingseisen en taken Weginspecteur Rijkswaterstaat

Auteur Topic: Opleidingseisen en taken Weginspecteur Rijkswaterstaat  (gelezen 54341 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #40 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:04:12
Hier is dan toch 1 vacature, na lang wachten.. (of niet goed opletten..  98uiye )

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54120.0

@KJS; Inderdaad het kost even tijd, maar dan heb je ook (bijna) wat! Zaterdag j.l. is de sollicitatie de deur uit gegaan. Vacature was nog geen dag oud, ik was er dus als de kippen bij  ;) ! Nu maar afwachten.......


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #41 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:51:49
@KJS; Inderdaad het kost even tijd, maar dan heb je ook (bijna) wat! Zaterdag j.l. is de sollicitatie de deur uit gegaan. Vacature was nog geen dag oud, ik was er dus als de kippen bij  ;) ! Nu maar afwachten.......

Beste occasion,

Ik wens je veel succes bij je sollicitatie,laat effe weten hoe het afloopt.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #42 Gepost op: 2 augustus 2011, 22:59:02
Beste occasion,

Ik wens je veel succes bij je sollicitatie,laat effe weten hoe het afloopt.

gr.rené

Hallo René (Blusdebrand)

Bedankt voor je reactie, leuk! Als het concreter wordt, zal ik het melden.


Groet, occasion.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #43 Gepost op: 6 februari 2013, 18:52:19
Ik heb een paar vragen wat betreft een weginspecteur.

Zijn er specifieke opleidingseisen voor het beroep weginspecteur? (MAVO, HAVO, MBO niv. 2, 3, HBO etc.) Zoja, welke richting moet je dan kiezen op het mbo of hbo. Ik kijk vast wat rond voor een vervolgopleiding. Er zijn niet speciale opleidingen voor WIS zover ik heb kunnen vinden. Wel zou (in mijn logica) de richting van beveiliging handig zijn (daaronder valt ook politie). Ik zit nu in de 3e van MAVO (sector: zorg en welzijn + economie).

Ook zou ik graag willen weten wat de preciese taken zijn van een weginspecteur en hoe een dag eruit ziet. Ook bij welke incidenten ze wel en niet worden opgeroepen op de wegen die onder het beheer vallen. (ongevallen, onderhoud, onderhoud van de berm, ...)
Zijn er ook nog verschillende functie's binnen de weginspecteur? Ik kijk namenlijk ook wel eens naar Helden van de weg. Hierin was dan een cameraploeg die meeliep met WIS Kimberley. Daarin reed ze bijna in een pijlwagen, maar soms ook in een gewone. Ook herinner ik me een aflevering waarin een vrachtauto met een pijl kwam. Volgens mij heette dat een botsauto ofzo. Ik weet niet of al deze auto's worden ''beheerd'' door een weginspecteur.

Ook zou ik willen weten of het een zwaar beroep is. Niet omdat ik bang ben om moe te worden o.i.d., maar er is gisteren (di 05-02-13) door de huisarts scoliose ontdekt. We weten nog niet hoe erg het is en of het me erg beperkt / gaat beperken. Wel is het zo dat ze me aanraad om op te passen met veel en zwaar tillen (vandaar ook mijn vraag). Ik hoop dat ik er snel meer informatie over krijg te weten. Moet morgen in elk geval alvast naar het ziekenhuis voor rontgenfoto's.
Het kan dus zo zijn dat het meevalt maar dat is niet zeker.



NB:
Volgens mij heette dat een botsauto.

Hier heb ik een foto van wat ik bedoel. Helaas is het niet een van de beste foto's, het is van een ongeval met zo'n auto...:




hans69

  • chauffeur/pompbediender brandwacht 2de klasse
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #44 Gepost op: 9 maart 2013, 18:44:59
wie kan mij info geven omtrent werken als weginspecteur per motor?


WIS_Christiaan

  • WIS /BOA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #45 Gepost op: 16 maart 2013, 14:56:08
Tussen de regels door wat antwoorden op je vraag.

Ik heb een paar vragen wat betreft een weginspecteur.

Zijn er specifieke opleidingseisen voor het beroep weginspecteur? (MAVO, HAVO, MBO niv. 2, 3, HBO etc.) Zoja, welke richting moet je dan kiezen op het mbo of hbo. Ik kijk vast wat rond voor een vervolgopleiding. Er zijn niet speciale opleidingen voor WIS zover ik heb kunnen vinden. Wel zou (in mijn logica) de richting van beveiliging handig zijn (daaronder valt ook politie). Ik zit nu in de 3e van MAVO (sector: zorg en welzijn + economie).

Moet de functie van weginspecteur moet je minimaal MBO werk- en denkniveau hebben. Verder moet je in het bezit zijn van een rijbewijs B, rijervaring hebben en het hebben van de E is een pre. Als je aangenomen wordt als weginspecteur krijg je eerst een intern opleidingstraject.

Ook zou ik graag willen weten wat de preciese taken zijn van een weginspecteur en hoe een dag eruit ziet. Ook bij welke incidenten ze wel en niet worden opgeroepen op de wegen die onder het beheer vallen. (ongevallen, onderhoud, onderhoud van de berm, ...)
Zijn er ook nog verschillende functie's binnen de weginspecteur? Ik kijk namenlijk ook wel eens naar Helden van de weg. Hierin was dan een cameraploeg die meeliep met WIS Kimberley. Daarin reed ze bijna in een pijlwagen, maar soms ook in een gewone. Ook herinner ik me een aflevering waarin een vrachtauto met een pijl kwam. Volgens mij heette dat een botsauto ofzo. Ik weet niet of al deze auto's worden ''beheerd'' door een weginspecteur.

De taken van de weginspecteur zijn gericht op het verkeer. We houden ons bezig met alles wat het verkeer hindert om het zo maar kort uit te drukken. Als wegbeheerder hebben we bepaalde verantwoordelijkheden zoals schouwen en zorg dragen voor een goede weg.

We komen bij alle incidenten die op een weg gebeuren waar wij als Rijkswaterstaat wegbeheerder zijn. Of op andere wegen die toegewezen zijn voor incident management. Dit kan zijn van een balkje hout op de weg, pech geval, gat in de weg tot ernstige aanrijdingen. Wij zorgen voor de veiligheid van hulpverlener en betrokkenen, doorstroming en afhandeling van het incident.

De bots waar je aan refereert wordt niet gereden door een weginspecteur. Wij hebben calamiteitenaannemers die in geval van incidenten opgeroepen worden om een incident af te beveiligen.

Ook zou ik willen weten of het een zwaar beroep is. Niet omdat ik bang ben om moe te worden o.i.d., maar er is gisteren (di 05-02-13) door de huisarts scoliose ontdekt. We weten nog niet hoe erg het is en of het me erg beperkt / gaat beperken. Wel is het zo dat ze me aanraad om op te passen met veel en zwaar tillen (vandaar ook mijn vraag). Ik hoop dat ik er snel meer informatie over krijg te weten. Moet morgen in elk geval alvast naar het ziekenhuis voor rontgenfoto's.
Het kan dus zo zijn dat het meevalt maar dat is niet zeker.
Het werk is fysiek niet heel zwaar. Je hoeft niet de hele dag te sjouwen met van alles. Toch heb je wel een goede lichamelijke conditie nodig.


WIS_Christiaan

  • WIS /BOA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #46 Gepost op: 16 maart 2013, 14:59:19
wie kan mij info geven omtrent werken als weginspecteur per motor?

Hier kan: mfrankena het best antwoord opgeven. Hij is weginspecteur op de motor bij ons in de regio.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #47 Gepost op: 16 maart 2013, 15:00:00
Tussen de regels door wat antwoorden op je vraag.

Bedankt, dit is nuttige informatie  O0 O0


guest14264

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2013, 18:59:56
Hier kan: mfrankena het best antwoord opgeven. Hij is weginspecteur op de motor bij ons in de regio.

Leuk dat je toch een poging waagt na mijn vraag op het forum!