Snuffelstage op de HAP

Auteur Topic: Snuffelstage op de HAP  (gelezen 4676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Saskia1990

  • Gast
Gepost op: 9 maart 2009, 14:11:49
Deze week ga ik een dienst mee lopen op de HAP.
Ik hoop dat er veel patienten met verschillende ziektebeelden bezocht moeten worden, zodat het een leerzame dienst voor me wordt.
Zijn er huisartsen chauffeurs onder jullie die me iets kunnen vertellen mbt het medisch assisterende deel van je werk?
En hoe verloopt de samenwerking met de ambulancedienst bij bijv. een reanimatie?


Saskia




EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2009, 16:06:10
hoi Saskia,

Als chauffeur moet je de spoedkoffer beheren ( en meenemen, wat best zwaar kan zijn  O0). De spullen die daarin zitten zoals adempufjes, voorzetkamers, bloeddrukmeter, stethoscoop, moet je aangeven, injectiespuiten prepareren, infuusset en venflons klaar maken en aangeven, de saturatiemeter gebruiken, bloed-glucose meten, urine monster dmv dip-stick onderzoeken, temperatuur opnemen etc. etc.

Daarnaast moet je: Zuurstoftherapie mbv zuustofflessen geven, vernevelen, het bedienen van de AED, assisteren met hechten, assisteren met catheteriseren.
Je hebt bovendien een telefoon op zak, waarop je door assistent van de HAP wordt gebeld over te maken visites, je belt de CPA hiermee of ziekenhuizen oid.

Over reanimaties: Op de HAP komen die niet veel voor, maar mocht het zo zijn dat de HAP wordt gebeld over een patient die niet meer ademt en niet meer aanspreekbaar is, en de HAP besluit dat er een arts naar toe moet, dan vraagt de chauffeur een ritnummer aan bij de CPA, omdat het een levensbedreigende situatie betreft. De chauffeur rijdt met zwaailichten en sirenes naar het woonadres en zal onder leiding van de arts een reanimatie starten. Via de assistente of de chauffeur wordt ook de CPA ingelicht. Deze sturen op hun beurt ook 2 ambulances. De chauffeur en arts zijn opgeleid volgens de BLS richtlijnen van de Nederlandse reanimatieraad. Waarbij er 30 borstcompressies worden gegeven, en vervolgens 2 beademingen. Deze combinatie wordt 5 maal door 1 persoon gedaan, met een freq van 100 per min, waarbij de bostkas ong 5 cm wordt ingedrukt. Daarna wordt in het ideale geval afgewisseld.

Dit is het vak in een notendop. Het omvat veel meer, maar als jij je ogen goed de kost geeft op de snuffeldienst krijg je weliswaar een goede indruk. Vraag veel aan arts, chauffeur en assistente en vertel op het forum hoe jou dag was

Groeten, HapAmbu


Julia

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2009, 11:41:50
Saskia,

Geniet van je snuffelstage en vraag de chauffeur en de dokter het hemd van het lijf ;-)



@ HapAmbu, perfecte omschrijving!


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2009, 00:20:06
@Saskia,

Succes met je stage en laat ons weten wat er van vond.


Saskia1990

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2009, 14:17:42
Hallo,

Ik heb mijn snuffelstage achter de rug en het was een leuke en zeer leerzame dag. Ik was met een enthousiaste chauffeur en huisarts mee.
Voor de dienst begon hebben we de auto gecontroleerd en werd me de inhoud van de spoedtas uitgelegd.
Vooraf werd me wel gezegd dat ik niet mee mocht wanneer er onder spoed gereden moest worden.
Ik mocht bij mezelf een bloed glucose prikken, saturatie meten en met oefenmateriaal een infuus klaar maken en en een injectiespuit klaar maken.
Tijdens een visite mocht ik (onder toeziend oog van de chauffeur) de benodigdheden voor een waaknaald klaar leggen voor een patient die naar het ziekenhuis vervoerd zou worden.
Ik heb een catheterisatie gezien en een patient met COPD.
Maar het meest indrukwekkende vond ik toen we naar een patient moesten met een hypo, onderweg kregen we de melding dat de patient niet meer aanspreekbaar was en we met spoed de rit moesten vervolgen. En dus heb ik toch een spoedrit mogen ervaren. Wat een herrie maakt dat in de auto, ik voelde de adrenaline door mijn lijf gieren.
Wat een concentratie vraagt dat van een chauffeur.
De patient was erg agressief en moeilijk in bedwang te houden maar kwam gelukkig snel weer bij na het toedienen van glucose.

Het was een indrukwekkende ervaring, ik heb veel mogen oefenen en de visites vond ik zeer leerzaam en wat ik vooral geleerd heb van mezelf is dat ik rustig bleef ook bij de patient met de hypo, misschien komt dat ook doordat ik wist wat er aan de hand was?

Een stagedag op de ambulance zal er nog niet voor me in zitten maar ook daar kijk ik erg naar uit, nog even een jaar (of 2 wachten?)

Saskia


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2009, 00:02:21
Interessante dienst!

Ben je een beetje geprikkeld geraakt om verder te gaan met de opleiding tot HAP chauffeur?

Groet,

HapAmbu


Julia

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2009, 10:22:44
Saskia,

Goed om te lezen dat je een leerzame dienst hebt mee gedraaid en dat je het leuk hebt gevonden.
Je bent wel met je neus in de boter gevallen qua visites.

Ik heb gelezen dat je nogal wat ambities hebt en van plan bent om na je VWO HBO-V te gaan studeren, ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het werken op de HAP erg leuk en leerzaam is tijdens de studie.
Succes met je ambities!

Julia