Volgende politiebaas is vrouw of allochtoon

Auteur Topic: Volgende politiebaas is vrouw of allochtoon  (gelezen 3776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 12 maart 2009, 00:36:00
De grondwet van NL:

Artikel 1
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."


Artikel 3

"Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar"


 ::) ::) :-X Gaat Guusje nu de grondwet overtreden??  :-X



http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1162545.ece/Volgende_politiebaas_is_vrouw_of_allochtoon

Volgende politiebaas is vrouw of allochtoon

Van onze verslaggever Ron Meerhof
gepubliceerd op 11 maart 2009 22:55, bijgewerkt op 22:57

den haag - Korpsbeheerders en selectiecommissies hebben voortaan iets uit te leggen als ze géén allochtonen of vrouwen benoemen in topfuncties bij de politie, als die wel beschikbaar zijn. Dat is de boodschap die minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft afgegeven met haar handelwijze rond de benoeming van een nieuwe korpschef Zuid-Holland Zuid.

In een toelichting op haar beslissing zei Ter Horst dinsdag dat ‘bijkomende argumenten in de adviezen van de commissaris van de koningin en de procureur-generaal’ haar ertoe hadden gebracht de benoemingsprocedure in Zuid-Holland Zuid stop te zetten.

Volgens betrokkenen hadden die argumenten van doen met het feit dat twee van de drie kandidaten vrouw waren. Er zou zijn opgemerkt dat niet voldoende duidelijk was gemaakt waarom nu juist de mannelijke kandidaat van autochtone afkomst, de 50-jarige Teun Visscher, het geschiktst was.

In een gesprek heeft de verantwoordelijke korpsbeheerder, burgemeester Ronald Bandell van Dordrecht, beargumenteerd waarom Visscher de beste kandidaat was. Ook heeft Ter Horst met voorzitter Jozias van Aartsen van het Korpsbeheerdersberaad ‘aangescherpte afspraken’ gemaakt over de manier waarop gestreefd zal worden naar meer allochtonen en vrouwen in de politietop.

Ter Horst ergert zich er al langer aan dat het maar niet wil lukken dat aan het einde van deze kabinetsperiode een kwart van de politietop vrouw of allochtoon is.

De coalitiepartijen reageerden gereserveerd op de handelwijze van Ter Horst. Kamerlid Coskun Çörüz (CDA) herhaalde dat hij de opstelling van de minister ‘nogal dogmatisch’ had gevonden. Ter Horsts partijgenote Attje Kuiken vond de gang van zaken vooral erg vervelend voor Visscher.

Kamerlid Laetitia Griffith (VVD) reageerde enthousiaster: ‘Dit is een minister van Binnenlandse Zaken zoals ik haar wil zien. Eén met ballen. Príma signaal.’




grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2009, 08:51:18
zal ze dan toch zijn terug gefloten ?

bron: Nu.nl

DEN HAAG - De regiopolitie Zuid-Holland Zuid krijgt toch een witte man als korpschef. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) heeft Teun Visscher voorgedragen als korpschef van de regiopolitie Zuid-Holland Zuid.
 
De minister besloot tot de voordracht na een gesprek met de korpsbeheerder Ronald Bandell en voorzitter Jozias van Aartsen van het korpsbeheerdersberaad.

Daarin zijn aangescherpte afspraken gemaakt over de benoeming van vrouwen en allochtonen in de top en sub-top van de politie. Die moeten er voor zorgen dat het toch nog lukt om in 2011 op 25 procent van die posten een vrouw of allochtoon te krijgen.



 

Vrouwen en allochtonen

Ter Horst verklaarde afgelopen weekeinde dat zij de benoeming van Visscher had aangehouden, omdat het niet opschoot met de benoeming van meer vrouwen en allochtonen aan de top.

De minister suggereerde deze week in de Kamer dat er meer aan de hand was, maar wilde daar niet over uitwijden.


Witte kandidaat

Volgens haar woordvoerder had het aanhouden van de benoeming van Visscher niet met zijn persoon te maken. De minister was echter 'not amused' toen ze weer een witte man als kandidaat op haar bureau kreeg.


Visscher

De 50-jarige Visscher is momenteel plaatsvervangend korpschef van de politie Noord- en Oost-Gelderland.

Daarvoor was hij directeur van het Nederlands Politie Instituut en vervulde hij leidinggevende functies bij andere politiekorpsen.

Visscher begon zijn politiecarrière in 1985 bij de toen nog bestaande Rijkspolitie. De nieuwe korpschef heeft niet alleen de politieacademie afgerond, maar studeerde ook weg- en waterbouwkunde en strafrecht.


Korps

Het korps Zuid-Holland-Zuid is blij met zijn nieuwe korpschef. Het gaf de voorkeur aan Visscher.

''Hij is de beste keuze. Hij is hartstikke welkom'', aldus een woordvoerster woensdagavond.

Het korps is blij dat er eindelijk duidelijkheid is. Het wacht al flinke tijd op een nieuwe korpschef. Ruud Bik verliet Zuid-Holland-Zuid eind 2007. Hij geeft nu leiding aan het Korps landelijke politie diensten (KLPD).


Politiebond

Volgens de politiebond ANPV is de minister tot ''een goede beslissing gekomen'' door terug te komen op haar eerdere veto over de benoeming. ''De ANPV is blij dat de minister inziet dat je zo niet met mensen omgaat'', zegt de bond in een verklaring
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2009, 17:17:23
Toen ik een informatie-aanvraag deed bij politiekorps Amsterdam-Amstelland kreeg ik een brief terug dat ik niet aan het profiel voldeet. Ik was of had namelijk geen

- vrouw
- allochtoon
- havo

Dus ze zochten toen al allochtone vrouwen, met havo, die bij de politie wilde gaan werken ....
Spreek hier over 3 á 4 jaar geleden ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2009, 17:34:37
tja... ik heb als gezonde blond hollandse knul moeten vechten voor een baan... lol

Tja positieve discriminatie zuigt !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2009, 19:10:15
Waneer je zeker inaamerking komt voor de vacature van korpschef is het volgende: Homo of lesbo, gehandicapt en kleurling.
Klinkt raar maar tis zo onderhand wel de denkwijze van de minister.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2009, 02:37:45
Ik vind het belachelijk als ze zo gaan meten, het gaat erom wat voor kwaliteiten iemand heeft en niet of hij vrouw, allochtoon, homo/lesbo of iets anders is.
Nederland is verkeerd bezig vind ik.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2009, 20:42:15

Het korps Zuid-Holland-Zuid is blij met zijn nieuwe korpschef. Het gaf de voorkeur aan Visscher.

''Hij is de beste keuze. Hij is hartstikke welkom'', aldus een woordvoerster woensdagavond.


Twee keer mee eens.
De beste moet het worden, autochtoon, allochtoon, homo, lesbo, christen of islamiet...............
Als je de beste bent ben je dùs hartstikke welkom.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2009, 01:46:42
Toen ik een informatie-aanvraag deed bij politiekorps Amsterdam-Amstelland kreeg ik een brief terug dat ik niet aan het profiel voldeet. Ik was of had namelijk geen

- vrouw
- allochtoon
- havo

Dus ze zochten toen al allochtone vrouwen, met havo, die bij de politie wilde gaan werken ....
Spreek hier over 3 á 4 jaar geleden ::)

Nou volgens mij loop jij ook wel eens rond op de Sloterweg 700, maar volgens mij is 70 procent van de studenten mannelijk en autochtoon.

mvg
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2009, 12:04:56
Nou volgens mij loop jij ook wel eens rond op de Sloterweg 700, maar volgens mij is 70 procent van de studenten mannelijk en autochtoon.

mvg
Mike

Dat klopt, de brief die ik toen van Amsterdam kreeg, daar stond bovenstaand in vermeld (zij het iets uitgebreider).

Echter is er wél een toename van allochtoonse vrouwelijke collega's, vooral bij Amsterdam en Hollands Midden omdat zij het selectiebeleid er dermate op hebben aangepast.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2009, 22:58:38
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3091595/Voordracht_districtschef_blanke_man.html

 vrijdag 20 maart 2009
Voordracht districtschef: blanke man

ROTTERDAM - De politie Rotterdam-Rijnmond draagt als nieuwe districtschef een blanke man voor.
Het lukte het korps een jaar lang niet een allochtoon of een vrouw te vinden die beter was dan Edwin Boer, die al de plaatsvervanger is. Daarom moet hij in de ogen van het korps de baas worden van district Rotterdam-West, waar de Rotterdamse deelgemeenten Delfshaven en Overschie in vielen.

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) moet nu zijn benoeming goedkeuren. Zij blokkeerde vorige week in eerste instantie de aanstelling van een 'blanke man' als de nieuwe korpschef Zuid-Holland-Zuid . Dit omdat zij afspraken had gemaakt over het aanstellen van allochtonen en vrouwen in de politietop. Tussen 1 oktober 2007 tot 1 januari 2011 moet vijftig procent van de nieuwe krachten in de korpsleiding een vrouw en/of allochtoon zijn. Voor districtschefs en hun plaatsvervangers is dit 30 procent.

Bij het korps Rotterdam-Rijnmond is nu bijna eenderde van alle functies in de korpsleiding en in de leiding van de districten vrouw of allochtoon. In de discussie over de nieuwe korpschef voor Zuid-Holland-Zuid stelde de Rotterdamse korpschef Aad Meijboom al dat kwaliteit voorop moet staan bij benoemingen. ,,Het maakt niet uit of iemand homo is, of dik of dun of vrouw. De beste moet het worden.''