Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 15 januari 2004, 23:01:07
Naar aanleiding van een discussie tussen een brandweercollega en mij had ik de volgende vraag: Zijn er korpsen in den lande, die vertrekken met een 1e TAS met bijvoorbeeld maar 2 man achterin of zelfs maar 1? En dat deze TAS dan opgevolgd wordt door een TAS met vrijwilligers? Of is het zo dat overal en iedereen volledig bepakt naar een brand vertrekt, dus met 4 of 6 man achterin? ;)

Ben benieuwd naar de antwoorden..... ;D




Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2004, 00:28:17
Bij ons korps (een totaal vrijwilligerskorps) is het zo dat het een enkele keer gebeurt dat de TS uitrukt met een chauffeur, bevelvoerder en 2 man achterin, dan wordt overigens wel gelijk de RAC geinformeerd en het verzoek gedaan om een 2e TS te alarmeren.

Dit komt sporadisch voor en die keren dat het gebeurde was het voor een OMS-melding, waar geluk niets aan de hand was.

Ruk je uit zonder bevelvoerder wordt onmiddelijk de OvD gealarmeerd, zodat deze kan komen (of meeluistert, zodat 'tie bij daadwerkelijke inzet als nog komt).

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


nico5

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2004, 12:19:41
Bij ons wordt er NIET uitgerukt bij een alarm onder de zes personen.Zes personen dus een blusploeg en maximaal acht peronen in het voertuig.
Er wordt NIET uitgerukt zonder bevelvoerder.
Na gelang de melding kan de bevelvoerder zijn eigen verantwoording nemen om met minder personen er uit te gaan . Bijv.een kleine buitenbrand of een oms melding.Geeft de alarmering aan dat het daadwerkelijk iets aan de hand is en er zijn niet genoeg mensen dan wordt er NIET uitgerukt. NB onderbezetting
Nico


Denker

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2004, 13:07:47
Bij ons wordt er ook wel eens zonder bevelvoerder uitgerukt, maar dan komt deze met een dienstauto na en wordt aan de AC meegedeeld.
Ik heb het nog (voor zover ik weet) meegemaakt dat er met een halve ploeg werd uitgerukt. Als mensen te laat komen, ruk je ook te laat uit, maar dan wel compleet. Is mijn mening.


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2004, 13:32:14
Zouden jullie "ons" ff willen toelichten waar dat "ons" is? ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2004, 16:23:46
wij rukken alleen uit met volledige bemaning.Dus 4 man achterin,en bevelvoerder en chauffeur,eerder gaat de TAS niet de straat op




firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2004, 18:05:18
Ja Peter, dat had ik verwacht......Maar niet iedereen die ergens woont hoeft ook aldaar bij de brandweer te zitten...... ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2004, 18:05:48
Maar toch bedankt voor het meedenken.... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2004, 19:08:23
Bij ons wordt er NIET uitgerukt bij een alarm onder de zes personen.Zes personen dus een blusploeg en maximaal acht peronen in het voertuig.
Er wordt NIET uitgerukt zonder bevelvoerder.
Na gelang de melding kan de bevelvoerder zijn eigen verantwoording nemen om met minder personen er uit te gaan . Bijv.een kleine buitenbrand of een oms melding.Geeft de alarmering aan dat het daadwerkelijk iets aan de hand is en er zijn niet genoeg mensen dan wordt er NIET uitgerukt. NB onderbezetting
Nico
ik denk dat je sowieso niet kunt uitrukken als je maar 3 man bv achterin hebt,voor een klein buitenbrandje zou het kunnen.Maar stel dat je een 2e alarmering krijgt voor een ongeval beknelling of een woningbrand,dan sta je daar met een paar man te weinig :-\