Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2004, 19:14:42
Beter een paar man te weinig dan te wachten op een buurtkorps. Met een paar man te weinig kun je meer dan je denkt ;)

Met een ernstig ongeval rijden we gewoon, te weinig of niet..........


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2004, 19:59:22
Ja Peter, dat had ik verwacht......Maar niet iedereen die ergens woont hoeft ook aldaar bij de brandweer te zitten...... ;)

Bij 3 van de 4 staat het betreffende korps erbij...

Groeten, Peter.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2004, 20:37:37
Ronald,

Wij rukken voor kleine inzetten altijd uit met een kleine bezetting. Het gaat hierbij dan om liftinsluitingen, buitenbranden, containers, auto's afval, kleine hulpverleningen en noem maar op. Afhankelijk van de melding gaat het dan om een chauffeur en 2 of drie manschappen.

De bevelvoerder blijft hierbij dan achter op de kazerne met de rest van de ploeg.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2004, 20:47:12
tjah het kan aan mij liggen maar ik vindt het erg raar dat er korpsen zijn die uitrukken zonder volledige bemanning voor wat voor een melding dan ook en zonder bevelvoerder kan ik het me al helemaal niet voorstellen omdat ie toch het team moet sturen.

Als je met een onvolledige bemanning vertrekt is het zoals eerder al werd gezegd noodzakelijk dat er een tweede tas komt, rukt ie dan bijvoorbeeld met twee man uit of dan wel met een volledige bemanning.  Het is dan zo dat er eigenlijk voor niks een tweede wagen op straat zit wat ook weer geld kost.

Ik weet niet hoe het in de andere regio´s geregeld is maar hier in Haaglanden rijdt men met prio 1 altijd van twee kanten aan. Ik denk dat het vrijwillig korps dan best even kan wachten tot de autospuit volledig bemand is en dan op pad gaan. Hier komt het vaak voor dat de andere autospuit (van een beroeps of half beroeps, half vrijwillig) eerder ter plaatse is omdat die niet van huis hoeven te komen.

Het laatste wat ik nog wil vragen aan diegene die uitukken zonder volledige bemanning is of jullie commandant hier ook achter staat, of dat dit gewoon op eigen houtje gebeurt ?

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2004, 20:59:47
Ricardo,

Wij zijn een beroepskorps met een ploegbezetting van 14 man. Het is zelfs zo dat deze procedures vastgelegd moet zijn. Daarom staat ook voor de meest voorkomende incidenten omschreven met welke voertuigen en hoeveel personeel er uitgerukt moet worden.

Verder is het zo dat ieder manschap minimaal opgeleid is tot en met hoofdbrandwacht en daardoor dus in staat is om als leidingevende op te treden bij kleine incidenten.

Voordeel is en blijft dat je altijd nog voldoende personeel over heb op de kazerne voor de serieuze meldingen, en dat je niet met 6 man bij een autobrand staat of met net zoveel naar een buitenbrand staat te kijken!

Kortom: we moeten het allemaal niet spannender maken dan dat het is en gewoon ons gezond boeren verstand blijven gebruiken. Op het moment dat het wel serieus is of wordt, rukken we natuurlijk ook met een standaard bezetting uit. ;)


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2004, 21:10:18
Shave,

Als we ons volle verstand zouden gebruiken ben ik nog steeds van mening dat een autospuit met 6 of meer man moet uitrukken bij wat voor melding dan ook.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld met 4 man uitrukt naar een buitenbrand, normaal gesproken prio 2 (althans hier omdat wij geen prio 3 hebben). Als jullie bijna ter plaatse zijn worden jullie door de ac opgeroepen en die geven de mededeling dat er brand in een woning is een paar straten van waar jullie rijden, wat doen jullie dan rijden jullie dan gewoon door naar die buitenbrand of gaan jullie met die 4 man naar dat woningbrandje. Dan sta je daar toch echt met te weinig mensen omdat je twee man voor de waterwinning nodig hebt en je met twee man naar binnen moet gaan.

Als je gewoon een volledig bemande autospuit hebt kan iedereen gewoon zijn taak doen waar hij op ingedeeld en niet dat men dubbele taken heeft. Met een beroepsploegbezetting van 14 man kan je dus gewoon twee autospuiten en een hoogwerker of hulpverleningswagen bezetting dus ik snap dan niet waarom er met minder uitgerukt wordt maar dan kan aan mij liggen natuurlijk  ???

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2004, 21:16:28
maar als je alle reacties zo leest,zijn er nogal wat verschillen met bemanning met een uitruk :-\


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2004, 21:18:56
Dat is inderdaad zo Peter, zijn daar geen richtlijnen voor of staat er niets over in de wet. Want ik blijf het raar vinden
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2004, 21:21:57
Dat is inderdaad zo Peter, zijn daar geen richtlijnen voor of staat er niets over in de wet. Want ik blijf het raar vinden
de enige richtlijn die er is,is de gene die zegt dat een TAS met minimaal  6 mensen moet uitrukken.Of ik moet er volledig naast zitten


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2004, 21:26:48
Ricardo,

Ik snap niet precies waar het probleem ligt?? Ik weet dat sommige beroepskorpsen wel met een volledige ploeg uitrukken omdat zij anders idd geen andere ernstigere inzetten meer kunnen afhandelen wanneer deze tijdens bijvoorbeeld een buitenbrand binnen komen.

Echter in jouw voorbeeld van de buitenbrand (overigens rukken we daar zelfs maar met 3 personen naar uit!) is het heel toevallig en jammer maar helaas dan rijdt vanaf de kazerne netjes de tweede ts en die is dan zoals het anders ook zou zijn binnen de gestelde normen tp. Mochten we daar toevallig met 4 man in de buurt zijn dan rijden we daar ook naar toe en zal er vanaf de kazerne een tweede ts komen.

Nogmaals, misschien moet het systeem in nederland eens nader worden bezien. Ik ken korpsen in amerika die standaard zelfs maar met 4 personen uitrukken voor welk incident dan ook.