Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2004, 21:30:29
Peter,

Ik ben benieuwd naar die richtlijn. Als het inderdaad een richtlijn is dan zou je daar dus je korps eigen procedures op los kunnen laten, net zo goed als dat gebeurt met de brancherichtlijn voor optische- en geluidssignalen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2004, 21:36:43
Peter,

Ik ben benieuwd naar die richtlijn. Als het inderdaad een richtlijn is dan zou je daar dus je korps eigen procedures op los kunnen laten, net zo goed als dat gebeurt met de brancherichtlijn voor optische- en geluidssignalen. ;)


ik weet alleen dat er altijd ervan uit wordt gegaan dat een TAS met 6 mensen uitrukt,ik heb er net zoals Ricardo er een beetje moeite mee dat een TAS met maar 3 mensen uitrukt.
Jullie zullen er misschien goede ervaringen mee hebben,en ik geloof best dat jullie alle problemen hebben getackeld.
Maar zijn jullie niet bang om toch een keer achter de feitten aan te lopen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2004, 21:46:01
Ja ik hoor van andere korpsen uit de omgeving hier ook dat ze er moeite mee hebben. Maar dit heeft meer te maken met het feit dat, althans dat speelt hier dan, men bang is om minder mee te kunnen uitrukken.

Zoals alles heeft alles zijn voors en tegens. De voordelen zijn dat je niet voor niks zes keer per nacht weg gaat en in die gevallen dat het eens een wat grotere buitenbrand of inzet is, moet je wellicht eens iets harder werken! :P

Ook komt het regelmatig voor dat er gelijktijdig meerdere meldingen zijn, maar daar kun je geen rekening mee houden. Zo kan het ook gebeuren dat je met een volledige ploeg weg bent en er een duikongeval wordt gemeld?? Het is een keuze van de korpsleiding en ik kan me daar tot op heden goed in vinden.


firemanr

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2004, 22:41:51
Theo, bedankt voor je bericht, dan weet ik iig dat het dus geen waar is. Ik schrok eigenlijk al een beetje. Er schijnen korpsen te zijn die met een paar man achterin vertrekken, beroepsmensen en daar komen dan een TAS met vrijwilligers achteraan. De persoon die mij dit gezegt heeft is een collega van ons korps.
Als je die niet meer mag geloven wie dan wel.
Als het niet zo is, kan ik dat gelukkig rechtbreien. :-\

Hopenlijk ben je niet TE geschokt en ik heb de naam ff weggehaald, was misschien niet zo tactisch.... :-X
Wilde er in ieder geval niemand tekort mee doen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2004, 22:50:24
Ronald,

Citaat
Er schijnen korpsen te zijn die met een paar man achterin vertrekken, beroepsmensen en daar komen dan een TAS met vrijwilligers achteraan.

Ik heb ook dit wel eens gehoord. Kan me zo even niet herinneren waar dit was maar volgens mij waren het ook vrijwilligers korpsen die zo werkten. Als ik me niet vergis heeft Bergen op Zoom in het verleden ook op een soortgelijke manier gewerkt. Een paar beroeps op de kazerne en aanvulling met vrijwilligers die dacht ik wel op de eerste tas meegingen?? (kan het mis hebben voordat we weer commentaar krijgen  :P) Zoals je het nu neerzet krijg ik een totaal ander beeld namelijk ;)

Wat je hiermee gaat krijgen is dat weer een hoop mensen vanuit alle kanten op eigen gelegenheid richting een incident gaan rijden terwijl dat nu juist aan het verdwijnen is, of bedoel je dat niet?? ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2004, 22:54:59
Het schijnt te gebeuren om zo snel mogelijk een eerste klap uit te delen, en dan vrijwilligers erachteraan om te helpen.....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2004, 00:08:41
Theo, is dit vroeger misschien zo geweest en dat ze daar van afgestapt zijn?

Christian


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2004, 00:22:06

Echter in jouw voorbeeld van de buitenbrand (overigens rukken we daar zelfs maar met 3 personen naar uit!) is het heel toevallig en jammer maar helaas dan rijdt vanaf de kazerne netjes de tweede ts en die is dan zoals het anders ook zou zijn binnen de gestelde normen tp. Mochten we daar toevallig met 4 man in de buurt zijn dan rijden we daar ook naar toe en zal er vanaf de kazerne een tweede ts komen.


Shave, kan je meer uitleggen met hoeveel mensen en welk materieel jullie uitrukken naar verschillende incidenten.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2004, 01:42:26
Wij zijn allemaal vrijwilligers, en rijden al meer dan 25 jaar, met voldoende mensen uit, dit kan, omdat er altijd minimaal 2 voertuigen rijden: TAS met HV+MS, of HV en TAS zo kom je al snel aan 1BEV en5 man.
Het is maar waar je voor kiest, wij vangen gelukkig alleen de jaarlijkse vergoeding, waar niemand iets van ziet op zijn bankrekening HA HA.
Mvrgr, Willem.


firemanr

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2004, 07:53:27
Na een uitwisseling van mails met de desbetreffende persoon in kwestie, kon de posting weggehaalt worden, en heb ik dit dus gedaan. Niet omdat ik discussies mijdt, deze discussie mag nog doorgaan ten slotte (!), maar omdat iedereen wel eens reageert vanuit zijn hart i.p.v. iets anders en dan komt het er niet helemaal uit zoals je eigenlijk bedoelt..... ;)

Misschien dat de leden die citaten (quote) van de persoon in kwestie aangehaalt hebben, deze dus graag verwijderen, aub. Uiteraard kan ik dit ook doen, maar het is wel zo fatsoenlijk om te wachtten tot het forumlid de kans krijgt om dit zelf te doen....... ;)

En de discussie gaat dus gewoon verder en ben nu toch benieuwd of er korpsen zijn in den lande die zo op een uitruk gaan.
Let wel: dit is geen commentaar op de manier van uitrukken!