Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 3 april 2005, 13:19:13
Euh maar niet als je van twee kazernes aanrijdt in de kleinere plaatsen.

Greetzzz,
Kev.
niet alleen kleinere plaatsen hebben voordeel, grotere ook, als je dan meerdere kleine kazernes hebt. Dan ben je eerder ter plaatste. Een voordeel is dat je dan een incident sneller kan inschatten op de ernstig, eerder hulp kan verlenen en ook eerder met een reanimatie kan beginnen (wat de levensverwachting weer vergroot).
Daarnaast houd je een grotere paraatheid in de rest van het gebied als er maar 1 kleine TS is ingezet.
Voordeel is voor (vrijwillige) kazernes/bezettingen dat door de kleinere bezetting de uitruktijd sneller wordt omdat er niet gewacht hoef te worden op de laatste 2 mensne.

Voordat dit ingevoerd kan worden zullen er wel procedures gemaakt moeten worden, opgeleid en niet vergeten op geoefend worden.


knarf

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 3 april 2005, 15:55:55
Het met minder dan met 6 pers op een TS wordt alleen maar gedaan om te bezuinigen. Als je niet genoeg vrijwilligers binnen de tijd krijgt gaan je maar op veiligheid bezuinigen. Ik ben van mening dat als we naar een bezetting van 4 man gaan we geen binnenaanval meer moeten doen, dus lekker uit laten branden.


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #52 Gepost op: 3 april 2005, 16:18:39
Het met minder dan met 6 pers op een TS wordt alleen maar gedaan om te bezuinigen. Als je niet genoeg vrijwilligers binnen de tijd krijgt gaan je maar op veiligheid bezuinigen. Ik ben van mening dat als we naar een bezetting van 4 man gaan we geen binnenaanval meer moeten doen, dus lekker uit laten branden.
Als je met 2 keer TS (4 man) uitrukt kost het toch meer. Niet alleen personeel, maar ook materieel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 3 april 2005, 16:23:44
ik heb het stuk nog niet gelezen maar in Rotterdam rukken ze bij brand altijd met 2 TS uit. Dus de wagens heb je al. Het is dan dus een bezuiniging want je kan dan met 4 man minder....... Als je dus het aantal posten houd maar altijd gaat uitrukken van 2 posten levert het dus een besparing op....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 3 april 2005, 16:36:17
Het met minder dan met 6 pers op een TS wordt alleen maar gedaan om te bezuinigen. Als je niet genoeg vrijwilligers binnen de tijd krijgt gaan je maar op veiligheid bezuinigen. Ik ben van mening dat als we naar een bezetting van 4 man gaan we geen binnenaanval meer moeten doen, dus lekker uit laten branden.

die mening deel ik met jou mee,bij een woningbrand heb je iets meer te doen dan alleen een binnenaanval.je zult je waterwinning ook op moeten bouwen,je hebt niet altijd mazzel dat de brandkraan op een meter afstand van je voertuig zit,en je pompbediender heeft ook wel wat anders te doen.

maar als je kijkt waar dit hele verhaal op gebaseert is,is dat het voertuig uitgerust is met het one-sevensysteem zoals in Delft.Kortom daar moet je als korps al op investeren,dus is je voordeel met 4 man uitrukken al pleitte.Want zo,n TAS met one-sevensysteem,kost ook rustig ergens tussen de 3en de 5 ton  :-X :-X


Nolke

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 3 april 2005, 21:56:58
Zo is het niet bedoeld in de lesstof Nol.
In dat zelfde hoofdstuk staat zeker ook dat de bevelvoerder altijd de leiding (verantwoordelijkheid) over de brandbestrijding zal hebben. Een buitenbrand is daarbij ook gewoon brandbestrijding.

Die leidinggevende rol van de Hoofdbrandwacht is nog een overblijfsel uit de vorige eeuw  ;) ;D
Op basis van alle relevante richtlijnen en vooral de Arbowet is het duidelijk dat een opgeleide bevelvoerder noodzakelijk is voor het leiden van een repressieve inzet.

En over de geoefendheid van die bevelvoerder hebben we het dan maar even niet....  :-X :-X

groeten,
René de Caluwé
Wat jij schrijft bedoelde ik ook.
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn met de formulering, je kunt het op 2 manieren lezen.


Kevke

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 4 april 2005, 19:51:55
die mening deel ik met jou mee,bij een woningbrand heb je iets meer te doen dan alleen een binnenaanval.je zult je waterwinning ook op moeten bouwen,je hebt niet altijd mazzel dat de brandkraan op een meter afstand van je voertuig zit,en je pompbediender heeft ook wel wat anders te doen.

maar als je kijkt waar dit hele verhaal op gebaseert is,is dat het voertuig uitgerust is met het one-sevensysteem zoals in Delft.Kortom daar moet je als korps al op investeren,dus is je voordeel met 4 man uitrukken al pleitte.Want zo,n TAS met one-sevensysteem,kost ook rustig ergens tussen de 3en de 5 ton  :-X :-X

Mijn verhaal was dus ook niet gebasseerd op bezuiniging maar op het steeds moeilijker krijgen van vrijwilligers. Sommige posten kunnen overdag moeilijk nog aan een bezetting van zes personen komen. Wanneer zei met vier personen kunnen en mogen uitrukken is een groot gedeelte van de uitrukken alweer gewaarborgd (buitenbranden / oms / oliesporen). Voor bijvoorbeeld binnenbranden zou je dan een tweede "kleine TS" mee kunnen alarmeren zodat je daarvoor wel gelijk voldoende personeel ter plaatse of onderweg hebt (backup ploeg bij een binnenaanval!)

Greetzzz,
Kev.


brw_sluis

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 4 april 2005, 21:25:25
bij het korps sluis is het een keer gebeurt dat er maar 1 man was.... en toen was toevallig omroep zeeland aan het mee/afluisteren via de scanner en toen moest de hoofd van de brandweer van gemeente sluis dat helemaal uitleggen, hierbij heeft de ac ook een 2e TS gealarmeerd, het was een AM dat gelukkig loos was


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #58 Gepost op: 4 april 2005, 22:45:59
Het gaat om een aantal zaken in verschillende artikelen. Ook de bezetting van de kleine autospuit in Delft wordt toegelicht en daar rukken ze voor bijvoorbeeld een woningbrand ook nog uit met een TS met 6 man. Dus als je alles bij elkaar optelt kom je dan nog op 4+6+2 en een OvD uit.

Wat er ook staat is dat voor 90% van de inzetten je met de kleine bezetting aan kan en de "normale" autospuit dan weer inzetbaar is voor andere incidenten. Al met al is dat allemaal wel logisch en kan ik me er wel in vinden. Wat al vaker gezegd is zijn alle procedures toen aan een vernieuwing in mijn ogen en moet je je idd afvragen of je nog wel met 6 man bij een containerbrand moet staan?

Wij gaag voorlopig nog wel met 3 of 4 man kijken hahaha en als ik het zo lees zal dat wel blijven ook ;)


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #59 Gepost op: 5 april 2005, 10:07:26
INCIDENT TYPE:
   
                                                                 VOERTUIG:      MINIMALE BEZETTING:


Woningbrand en schoorsteenbrand      TS (1e lijns) + RV      8   

Schuurbrand            TS (1e lijns)         6

Fabrieksbrand en brandgerucht      TS (1e lijns) + RV      8

O.M.S. tijdens kantooruren      TS (1e lijns)         6 (bij speciale objecten altijd RV mee)

O.M.S. buiten kantooruren      TS (1e lijns)  + RV      8

Autobrand            TS (+ HV-set)         P, 1, 2, 3

Kleine buitenbrand         TS (2e lijns)         P, 1, 2

Hulpverlening met slachtoffer      HV II + TS (+ HV-set)      8 (+OvD)

Hulpverlening met gevaarlijke stoffen   HV II + TS (1e lijns)      8

Kleine hulpverlening         TS (2e lijns) of AS      P, 1, 2 (keuze B)

Waterongeval met slachtoffer(s)  WO/boot + HV II         WO 6 / HV 2

Meten gevaarlijke stoffen         TS (1e lijns)         B, P, 1, 2

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo?? ???

Maar het nadeel is dan wel dat je voor incidenten waar je een B bij nodig hebt buiten dienst staat.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de verantwoordelijkheid. Ik zou namelijk niet zomaar als HBT met twee brandwachten naar een autobrand rijden als er iets fout gaat ben ik wel het haasje.