Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22871 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #60 Gepost op: 5 april 2005, 15:32:57
Normaal gesproken is de bezetting voldoende om met een kleine TS (om het zo maar even te noemen) uit te rukken en daarnaast nog een volledige TS op de kazerne te houden. Indien de inzet van de kleine TS lang gaat duren wordt voor aanvulling gezorgd door de piketgroep.


Kevke

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 5 april 2005, 15:38:36
Maar het nadeel is dan wel dat je voor incidenten waar je een B bij nodig hebt buiten dienst staat.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de verantwoordelijkheid. Ik zou namelijk niet zomaar als HBT met twee brandwachten naar een autobrand rijden als er iets fout gaat ben ik wel het haasje.

Wat bedoel jij met buiten dienst staan bij incidenten waar een B bij nodig is?

Op zich is het systeem bij het korps van Shave nog niet zo verkeerd hoor. Mits je, je dekking in de rest van de stad maar hebt geregeld wanneer er bijvoorbeeld een binnenbrand binnenkomt terwijl er een "kleine ploeg" met een buitenbrandje bezig is.

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat bij het korps daar is geregeld? Shave kan hier misschien antwoord op geven.

Greetzzz,
Kev.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #62 Gepost op: 5 april 2005, 15:48:12
De minimale bezetting bij ons is 6 man op de TS, 2 man op het RV en een reserve chauffeur die achterblijft op de kazerne. Minimaal dus 9 man op de kazerne exclusief de reserves indien er niemand roostervrij is. In totaal kan je dus een bezetting aanwezig hebben variërend tussen 9 en 13 man.

Indien dus 3 man weg zijn voor een klus houdt je nog 6 man over (excl. de reserves die aanwezig zijn).

Mocht in de tijd tussen het beslissen of een klus langer gaat duren en of er aanvulling moet komen door de piketgroep een woningbrand komen of iets dergelijks, dan is het aan de bevelvoerder of de OvD om te beslissen wat de kleine TS moet gaan doen. De volledig bemande TS zal normaal uitrukken vanaf de kazerne en afhankelijk daarvan zal worden besloten of de TS met kleine bemanning terug moet keren naar de kazerne voor bemannen van het redvoertuig of dat hiervoor de piketgroep en vrijwilligers worden opgeroepen. Zoals ik al zeg, is afhankelijk van de melding, maar in zo'n situatie worden hoogstwaarschijnlijk de piketgroep en de vrijwilligers opgeroepen.


Tazzie

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 5 april 2005, 20:42:18
tijdtje niet geweest en toevallig hebben wij het maand geleden gehad overdag.
Uit gerukt met 3 man achterin, chauffeur en BV, het betrof een ongeval met beknelling, wel wist de bevelvoerder dat er altijd nog mensen nakomen, en dit was ook het geval.
paar dagen later een melding autobrand ook overdag, vertrokken met 2 man achterin.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 14 januari 2008, 16:36:09
Wat vinden jullie van dit plan? Goed idee of direct de prullenbak in??  ???

http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/2460706/Brandweer-wil-centrale-regioposten.ece

Brandweer wil centrale regioposten
door Emile Calon

MIDDELBURG - Ambtenaren laten werken op enkele centrale brandweerkazernes in de regio en meer gebruik maken van snelle interventievoertuigen.
 
Met die maatregelen hoopt de Zeeuwse brandweer het probleem van de onderbezette kazernes overdag en te lange aanrijtijden te ondervangen.

Regionaal brandweercommandant Peter van Dijk wijst als voorbeeld naar de gemeente Goes waar enkele ambtenaren van de gemeente, die ook vrijwilliger zijn bij de brandweer, niet op het gemeentehuis werken maar op een brandweerkazerne. Met de moderne communicatiemiddelen is dat voor hun werk geen enkel probleem. Het grote voordeel is echter dat deze vrijwilligers, na alarmering, direct kunnen uitrukken zodat er geen kostbare tijd verloren gaat.

Naast dat uitplaatsen onderzoekt de regionale brandweer of het mogelijk is om meer snelle interventievoertuigen in te zetten. De brandweerkorpsen van Terneuzen en Borssele hebben elk zo'n voertuig. Die zijn met name aangeschaft als verkenningsvoertuigen om bij een calamiteit in de Westerscheldetunnel snel ter plaatse te zijn en daar de eerste hulp te bieden. Deze voertuigen worden echter ook ingezet bij 'normale' incidenten waarbij brandweerhulp nodig is. De vier inzittenden van dat voertuig kunnen er namelijk voor zorgen dat er bij een brand toch voldoende brandweerlieden aanwezig zijn om adequaat op te treden.

Heel wat korpsen in het Zeeuwse zijn overdag namelijk zwaar onderbezet omdat veel vrijwilligers elders werken. Als een brandweercommandant echter weet dat hij ondersteuning krijgt van een interventievoertuig kan hij uitrukken, ook als zijn bemanning voor de eerste tankautospuit nog niet compleet is.

Als de bovengenoemde maatregelen werken, kan de brandweer ook wat gaan bezuinigen op het aantal vrijwilligers. Nu hebben veel korpsen nog een vrijwilligersbestand dat een veelvoud is van het aantal mensen dat daadwerkelijk nodig is bij een uitruk. Dat bestand is echter zo hoog om toch maar verzekerd te zijn van voldoende mensen bij alarmering.

Als brandweerkorpsen echter weten dat ze ondersteuning krijgen van beroepsmatig personeel en snelle interventievoertuigen kunnen ze toe met minder vrijwilligers, waardoor de kosten niet hoeven te stijgen.


ACKevin

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2008, 17:20:07
Maar dan moeten er dus 4 vrijwilligers bij elkaar werken om alsnog een uitrukvoertuig aan te vullen lijkt me.. anders moet je voor elke vrijwilliger een interventievoertuig neerzetten.. of snap ik het nu niet zo goed? :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 14 januari 2008, 17:44:10
Ik ben hier persoonlijk helemaal vóór.

Ik had zelf een nog iets ander (drastischer) concept in gedachten voor de brandweerzorg, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 14 januari 2008, 19:44:26
Tja,wat we hier van moeten denken weet ik niet.Dat je grotere posten laat bemensen door beschikbare ambtenaren,die ook nog eens brandwacht zijn lijkt me een goed plan.

Maar uitrukken met een onvolledige bemanning op de TS,en als back-up zo,n snel inteventievoertuig.Volgens mij is dat zoeken naar moeilijkheden,ook zo,n voertuig kan komen vast te staan in het verkeer.En hoe gaan ze dat doen in een opschaling?
Waar ik al een hele vreemde rotsmaak in m,n mond van krijg is dat laatste zinnetje

Citaat
Als brandweerkorpsen echter weten dat ze ondersteuning krijgen van beroepsmatig personeel en snelle interventievoertuigen kunnen ze toe met minder vrijwilligers, waardoor de kosten niet hoeven te stijgen.
Dit klinkt simpelweg naar een ordinaire bezuinigingsmaatregel,en een vreemde manier van financieel beleidt voeren :-X


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #68 Gepost op: 14 januari 2008, 20:29:58
In de provincie Utrecht gaat hier binnenkort ook een pilot plaats vinden met 4 man op de 1e TS, en een 2e (volledig bemande TS) er achteraan ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #69 Gepost op: 16 januari 2008, 14:19:20
Tja,wat we hier van moeten denken weet ik niet.Dat je grotere posten laat bemensen door beschikbare ambtenaren,die ook nog eens brandwacht zijn lijkt me een goed plan.

Maar uitrukken met een onvolledige bemanning op de TS,en als back-up zo,n snel inteventievoertuig.Volgens mij is dat zoeken naar moeilijkheden,ook zo,n voertuig kan komen vast te staan in het verkeer.En hoe gaan ze dat doen in een opschaling?
Waar ik al een hele vreemde rotsmaak in m,n mond van krijg is dat laatste zinnetje
Dit klinkt simpelweg naar een ordinaire bezuinigingsmaatregel,en een vreemde manier van financieel beleidt voeren :-X

ik denk dat het voor de vrijwilliger een betere oplossing is dan dat er strategisch beroepsposten neergezet gaan worden om de uitruk te kunnen garanderen ;)