Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22873 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #70 Gepost op: 16 januari 2008, 18:16:51
Amersfoort Noord draait mee in de pilot voor de 4 man op een TS, dat wil niet zeggen dat er dus altijd alleen maar 4 man op die auto gaan zitten, zijn er 6 man op tijd gaan er 6 of 7 man in.
Wel is het de bedoeling dat er een 2e auto voledig gevuld op standby moet staan bij of eventueel direct  er achteraan uitrukt, de exacte detais weet ik verder niet maar wel is zeker dat er niet alleen maar 4 man staan bij die binnenbrand, het is dan gewoon onmogelijk om de veiligheid van 1-2 + BEV te kunnen waarborgen.

Ook wordt er gekeken naar de optie voor een Rapid Intervention Vehicle(RIV), wat zijn de pluspunten en wat zijn de min punten, wel zou dit voertuig voor Amersfoort Centrum een meerwaarde hebben voor de binnenstad(2x TS + RV procedure) die voor een normale TS alleen bereikbaar is via de hoofdwegen, terwijl een personen wagen(RIV) de kazerne uitrijdt en rechtdoor over het fietspad door de tunnel heen kan en zich dan direct in de binnenstad begeeft.

Volgens mij zijn er al korpsen die deze methode gebruiken ik zal wel even rondkijken of ik die nog kan vinden.


Target77

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 16 januari 2008, 19:48:09
Ondertussen draaien we binnen de gemeente Borsele ook op deze wijze. De resulaten zijn tot heden ook heel positief. In ons geval rukt er een snel interventie voertuig uit (ter aanvulling) met een brandwacht en een bevelvoerder (beroepsondersteunig welke gekazerneerd zijn). Zo kan een TAS uitrukken met 4 man. En in geval er in de TAS geen bevelvoerder is wordt de bemanning aangestuurd door de bevelvoerder van het snel interventievoertuig. Deze constructie heeft ondertussen zijn nut goed bewezen. De opkomst is hierdoor goed gewaarborgd. De burger is er immers niet bij gebaat als een TAS niet kan uitrukken vanwege personele problemen. Mijns inzien kan deze constructie voor meerdere gemeenten een uitkomst zijn.

Wat betreft het volgende:
Citaat
Als brandweerkorpsen echter weten dat ze ondersteuning krijgen van beroepsmatig personeel en snelle interventievoertuigen kunnen ze toe met minder vrijwilligers, waardoor de kosten niet hoeven te stijgen.
Denk dat deze citaat van Peter van Dijk (regionaal commandant brandweer) verkeerd geïnterpreteerd wordt. In de huidige tijd bestaat een vrijwilligerspost van de brandweer uit 14 a 15 man (=250% personeel) om een TAS met 6 man (=100% personeel)  inzet te kunnen garanderen. In gevallen waar de opkomst niet geregeld zou kunnen worden, met een snel interventievoertuig ter aanvulling, zou bijvoorbeeld een post 30 man branweerpersoneel (=500%) moeten hebben om te kunnen garanderen dat de TAS kan uitrukken met 6 man. Dus dit kan voor een gemeente enorme kosten met zich meebrengen (opleiding, oefenuren, etc.) Met andere woorden wordt hiermee bedoeld dat er niet in het aantal vrijwilligers gesnoeid gaat worden. Deze zijn immers nog steeds heel hard nodig. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #72 Gepost op: 19 januari 2008, 22:09:42
Voorop gesteld dat ik geen tegenstander ben van een gedegen onderzoek of het mogelijk is en onderwelke voorwaarde om een andere bezetting voor een blusvoertuig te normeren.
De reden dat in Zeeland en in andere delen van Nederland toch weer het wiel opnieuw wordt uitgevonden heeft allemaal te maken met centen.
De brandweer heeft te weinig budget om zijn talen goed uit te voeren, heeft te weinig inspraak in de infrastructuur en gaat dat weer naar goed brandweer gebruik met handige houtje-touwtjes constructies oplossen.
Om het geheugen op te frissen: Brandweer Rotterdam werkt in de jaren 70 met de zgn. spits-voertuigen. In eerste instantie DAf personenwagens later Landrovers die met een kleine bezetting uitrukte om sneller ter plaatse te zijn. Brandweer Den Haag heeft in diezelfde periode 3 TS'n klein vermogen gehad, die ook met 4 man bezet waren.
Ik denk niet de eerste de beste korpsen die zeker in die jaren genoeg uitruk ervaring met die constructie hebben gehad. Toch is het concept losgelaten, dus zo efficïent was het blijkbaar niet.
Buitenlandse korpsen in grote Metropolen rukken ook vaak uit met minder personen op een blusvoertuig. Maar daar blijken de uitrukposten veel dichter bij elkaar te liggen en rukken er meer van deze "kleine TS'n uit bij een melding. Ook zij hebben dus ondervonden dat je bij een echte klus niet met vier man veel kan beginnen en je dus heel snel moet opschalen.
Vraagje, ala er 1 Ts met 3 man uitrukt, en 2 komen van een ander plaats met een snel voertuig, wie garandeert mij dan dat de volgende opschaling(andere brandweerkorps) wel een compleet voertuig kan leveren.

Jammer, weer een kruideniersmentaliteit van de Nederlandse bestuurders. De commandenten van de korpsen durven niet met de vuist op tafel durfen te slaan en er gewoon geld bij te vragen om de zaak goed te organiseren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 19 januari 2008, 22:26:29
Jammer, weer een kruideniersmentaliteit van de Nederlandse bestuurders. De commandenten van de korpsen durven niet met de vuist op tafel durfen te slaan en er gewoon geld bij te vragen om de zaak goed te organiseren.
Het is gewoon jammer dat er door geldgebrek in zaken wordt gesneden,waardoor je nu misschien wel een positief resultaat kunt bereiken.
Maar ik denk dat jeje eigen in een wel heel erg onzekere positie gaat brengen door de TS met 4 man de straat op te sturen,en vanuit een andere gemeente een snel interventievoertuig mee te sturen.Ik zie zelfs een voorbeeld dat er een TS de weg opgaat als er geen bevelvoerder aan boord is, dan laten ze de bevelvoerder van dat snelle interventievoertuig de hele handel aansturen.

Dan denk ik van "waar zijn ze in vredesnaam mee bezig?"Dan kun je toch niet anders concluderen dat de zaken niet goed voor elkaar zijn?En dat de brandweer gedwongen wordt om met lapmiddelen de uitruk toch te garanderen,ik kan het simpelweg niet anders zien.Dan wordt het toch tijd om bij de gemeenteraad keiharde eisen neer te leggen zoals meer geld voor meer vrijwilligers.Dat is nog altijd goedkoper dan een beroepsbezetting neer te zetten.
Ik had al meerdere berichten gelezen dat in Zeeland de burger lang moet wachten voordat er een brandweerwagen bij hem op de stoep staat.Maar met deze lapmiddelen is de burger ook niet geholpen. :-X


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #74 Gepost op: 29 januari 2008, 08:54:11
In de provincie Utrecht gaat hier binnenkort ook een pilot plaats vinden met 4 man op de 1e TS, en een 2e (volledig bemande TS) er achteraan ;)

Dus i.p.v. 6 man heb je dan 10 man nodig??  :D
Met vriendelijke groet, Arlé  


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #75 Gepost op: 31 januari 2008, 00:12:37
Dus i.p.v. 6 man heb je dan 10 man nodig??  :D

Ik denk dat men bedoeld dat op een buitenbrand, dienstverlening etc wordt uitgerukt met een TS-4, maar op het moment van een melding binnenbrand of A1/A2 bezwaard object wordt uitgerukt met een TS-4 en TS-6. Dit is in ieder geval het geval tijdens de proefperiode die momenteel loopt binnen eenheid Brunssum van de brandweer Parkstad-Limburg
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


firemanr

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 6 februari 2008, 05:19:55
Hier in Terneuzen wordt er in de week al zo gereden. Dan gaat voor elke melding in de kernen de SIV (Snelle Interventie Voertuig) rijden naar die kleinere kernen toe. Mocht onderweg blijken dat ze toch een auto gevuld hebben keren ze terug.
De SIV wordt bemand door 4 brandweermensen die op de kazerne werken ipv op het gemeentehuis.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #77 Gepost op: 6 februari 2008, 10:23:01
Hier in Terneuzen wordt er in de week al zo gereden. Dan gaat voor elke melding in de kernen de SIV (Snelle Interventie Voertuig) rijden naar die kleinere kernen toe. Mocht onderweg blijken dat ze toch een auto gevuld hebben keren ze terug.
De SIV wordt bemand door 4 brandweermensen die op de kazerne werken ipv op het gemeentehuis.

Maar da's natuurlijk helemaal raar. Stel er is een autobrand, en het SIV is bijna ter plaatse. Op 500 meter van de brand horen ze dat een TAS, 'gevuld' met 6 brandweerlieden, zojuist is uitgerukt. Gaat het SIV dan meteen keren, en niet naar de autobrand? Of gaan ze wel naar de autobrand en gaan ze daar rustig met de armpjes over elkaar staan wachten tot de TAS ter plaatse is? Wat is nu belangrijker; het uitmaken van de brand of vage procedures?


Target77

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 9 februari 2008, 09:16:44
Maar da's natuurlijk helemaal raar. Stel er is een autobrand, en het SIV is bijna ter plaatse. Op 500 meter van de brand horen ze dat een TAS, 'gevuld' met 6 brandweerlieden, zojuist is uitgerukt. Gaat het SIV dan meteen keren, en niet naar de autobrand? Of gaan ze wel naar de autobrand en gaan ze daar rustig met de armpjes over elkaar staan wachten tot de TAS ter plaatse is? Wat is nu belangrijker; het uitmaken van de brand of vage procedures?

Weet niet hoe het in Terneuzen geregeld is maar bij ons in Borsele is het de afspraak dat in alle gevallen de TAS als eerste dient aan te komen en niet het SIV ter ondersteuning.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 9 februari 2008, 10:26:53
Weet niet hoe het in Terneuzen geregeld is maar bij ons in Borsele is het de afspraak dat in alle gevallen de TAS als eerste dient aan te komen en niet het SIV ter ondersteuning.  ;)
Wat is dit nu voor vaag beleidt? :-X

Eerst wordt erg geschreeuwt dat die eerste TS niet op tijd vol te krijgen is,en dus wordt dat SIV-voertuig bedacht.Maar de TS moet wel als eerste terplaatse zijn.Dat betekend dus erg simpel gesteld dat jullie nooit op tijd terplaatse zijn.Volgens mij is het in Zeeland hoogtijd om de boel eens flink te reorganiseren,en desnoods maar meer beroepsposten neer te zetten.