Zou jij deze verantwoordelijkheid durven nemen?

Auteur Topic: Zou jij deze verantwoordelijkheid durven nemen?  (gelezen 15768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Gepost op: 12 maart 2009, 13:00:02
Fragment uit AVRO centrale huisartsenpost:

http://player.omroep.nl/?aflID=9058794    

(Vanaf 13:00 min, 17:14 min en 21:10 min)

De visitearts is onderweg naar een man van 40jr, bekend met cardiale arrhythmias.
De man heeft een drukkend gevoel op de borst, uitstralend naar zowel linker als rechter arm als ook een uitstralend gevoel naar de kaak. De hele week heeft de man al deze klacht, nu is het een half uur bezig. De man heeft bewust geen inspanning geleverd. De visitearts is bij de man en constateerd dat het zweet op zijn voorhoofd parelt en de man voelt zich klammig.  

Lichamelijk onderzoek:
-R/R = 160/105 terwijl deze voorheen normaal is volgens man.
-Saturatie = 98%
-Sinusritme is regulair
De arts geeft de man nitroglycerine s.l. Het effect daarvan wordt niet mede gedeeld.

Arts besluit de man in te sturen naar cardiologie. De man heeft liever niet dat de ambulance komt. De arts heeft nu bedacht dat de vrouw van patient hem naar de SEH rijdt, achter de HA aan, en dat ze met haar lichten knippert als er iets mis gaat. De arts durft deze verantwoordelijkheid wel aan.

Als er daadwerkelijk iets mis ging, dan denk ik dat die arts een grote fout te verwijten valt. Aangezien deze man een haast klassieke presentatie heeft van een acuut myocard infarct, kun je toch niet deze beslissing nemen, zonder de patient ervan te overtuigen dat zijn hart acuut behandeld moet worden.

Ik zou de verantwoordelijkheid iig niet durven nemen!

Groet,
HapAmbu




Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2009, 14:19:00
Bij ons worden alle cardiale klachten met de ambu ingestuurd.
Als de arts al twijfelt over vervoer met ambu, vertel ik heel fijntjes  ::) dat dit een indicatie en vaste procedure voor een ambu is.
Als de patiënt het persé niet wilt, wordt toch medegedeeld dat dit een standaard procedure is en dat de ambu toch komt.
In zo'n geval als wat je hier beschrijft, vindt ik een behoorlijke risico.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2009, 16:07:05
Ik zou die verantwoording niet durven en willen nemen, maar volgens mij heb je ook niet de bevoegdheid om dit te weigeren als chauffeur indien de arts deze beslissing neemt.

Wat als die vrouw in paniek niet meer weet wat te doen wanneer meneer onderweg een infarct krijgt. En gewoon rustig achter de dokter aan sukkelt?

pffff.

Ruud


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2009, 17:07:19
Volgens mij heeft de arts ook nog te maken met de wens van zijn client, en nog vele andere factoren die hij in overweging moet nemen. Echter de wens van klant is zeer zwaarwegende factor..

Als een client/patient geen ambu wil. dan mag de arts die niet zo maar bestellen...  En soms is het ook voor de arts van belang om te onderhandelen zelfs over opname in ziekenhuis..

Ik denk dat de arts ook twee andere dingen zou kunnen overwegen..

Hoe snel zijn we op deze manier in het ziekenhuis , ten opzichte van ambulancevervoer, versus de kans dat iemand tijdens die rit onderuit gaat ?..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2009, 17:34:17
Hmm, nee, zo werkt het niet echt. Deze patient zou mogen weigeren om behandeld te worden, maar de arts mag (en als ik het zo lees: zou moeten) weigeren om de patient zo naar het ziekenhuis te laten gaan, omdat het een te groot risico is.
En ja, als het er op aan komt: ik ga of zelf naar hete ziekenhuis, of niet, dan heb je als arts een probleem. Maar artsen hebben over het algemeen toch voldoende aanzien om de patient tóch de ambulance in te krijgen. Kwestie van het op de juiste manier brengen... En bij een infarct zijn je kansen te slecht om het er op te wagen.
Arts  www.alphalog.nl


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2009, 21:35:26
Wat ik al ontzettend dom vindt is dat er bij dit soort thuis situaties niet meteen 112 gebeld wordt maar naar een HAP wordt gebeld..

Jammer voor de HAP maar als ik in een situatie kom waar bv. mijn vader/moeder/partner in zo'n staat is komt er toch echt een ambu en geen HAP hoor..!

Ik gaat niet zitten wachten op een HAP om vervolgens erachter te komen dat de dienstdoende HAP terplaatse alsnog een ambulance laat komen..

Nee,
Dan meteen 112 met de melding van persoon onwel/hartaanval..!!
Groetjes, Marco


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2009, 23:58:07
Wat ik al ontzettend dom vindt is dat er bij dit soort thuis situaties niet meteen 112 gebeld wordt maar naar een HAP wordt gebeld..


@MarcoIF

Snap je reactie wel, maar als de patient niet met een ambulance vervoerd wilt worden, belt hij ook geen 112.
Want als je 112 belt met deze klachten, dan komt er een ..... ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2009, 00:13:29
Ik denk dat deze arts alles afwegend een redelijke tussen oplossing heeft gekozen.,.  Misschien niet ideaal, maar gezien de afstand tot het ziekenhuis, (ik begreep 10 minuten rijden). Zou misschien toch het een acceptabele oplossing zijn..,, Anders had hij die 10 minuten op de ambu moeten wachten..
De huisarts heeft ook voldoende mensen kennis om in te schatten of dit kan..  Natuurlijk neemt hij een risico.. Echter dat is de straat over steken ook.  Dus komt het neer, op individuele beoordelingsvermogen..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2009, 00:44:21
Dus komt het neer, op individuele beoordelingsvermogen..


Mee eens, Rescue. Daarbij komt dat het ''bakkeleien'' met de beste man in kwestie, ook (te) veel tijd zou hebben gekost. Meneer wil geen heisa voor z'n deur (lees: ambu) en het lijkt mij zo mooi opgelost.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2009, 08:45:17
Twee kanten aan dit verhaal misschien?
1. Was de melding overduidelijk cardiaal? Dan had de HAP misschien sowieso moeten kiezen voor een ambulance ipv zelf rijden, zoals op veel plekken ook de afspraak is. Maar goed, het commentaar van het programma weet dit na de opnames en misschien was het op dat moment nog niet duidelijk (er wordt nog wel eens wat geknipt en geplakt in het programma!). Ik heb het zelf niet gezien, hoor.

2. Een patient mag weigeren met de ambulance te gaan. De enige manier om dit echt te omzeilen zou een IBS zijn, wat uitzonderlijk en moeilijk is bij somatische klachten. Dat, en trouwens ook gewoon gaan eisen dat het moet zonder IBS, levert mogelijk heel wat spanning en opwinding bij de patient op, wat weer niet goed is voor de rikketik. Als arts in zo'n situatie moet je nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt. De arts zat ongetwijfeld niet relaxed in de auto!