Zou jij deze verantwoordelijkheid durven nemen?

Auteur Topic: Zou jij deze verantwoordelijkheid durven nemen?  (gelezen 15857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Julia

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2009, 09:47:11
Voorop gesteld zou ik het risico niet durven maar belang rijker nog, niet willen nemen.
Ik heb het in de praktijk nog nooit mee gemaakt dat de dokter een dergelijk voorstel doet.
Dat de patient liever niet per ambu vervoerd wil worden, begrijp ik wel, dat de dokter dit voorstel doet begrijp ik niet gezien de klachten.
Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt wanneer het op weg naar het ziekenhuis fout gaat met de patient.
Ik vraag me af of de partner dan nog in staat is om de auto op een veilige manier tot stilstand te brengen.

Ik zou de verantwoordelijkheid niet nemen.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2009, 18:26:05
Als ik de arts was geweest dan zou ik het helemaal anders gedaan hebben. Ik zou de patient in de HAP auto zetten, achterin samen met de arts en de vrouw voorin.
Gebeurt er onderweg dan iets, dan kan de arts direct ingrijpen.

Of mag dit niet volgens de wet?


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2009, 20:31:08
Als ik de arts was geweest dan zou ik het helemaal anders gedaan hebben. Ik zou de patient in de HAP auto zetten, achterin samen met de arts en de vrouw voorin.
Gebeurt er onderweg dan iets, dan kan de arts direct ingrijpen.

Of mag dit niet volgens de wet?

Nee dit mag niet volgens de wet, hapauto is dan niet verzekerd.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2009, 10:10:02
En de arts krijgt een groot probleem, nl een tuchtrechtelijke zaak


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2009, 10:54:53
Nee dit mag niet volgens de wet, hapauto is dan niet verzekerd.

Jij zegt dit denk ik niet zo maar, en je schrijft zoiets natuurlijk heel overwogen...
Kan je me vertellen in welke wet en welke wetsartikel, of maatregel van bestuur wij hier met z'n allen terug kan vinden.. Alle wetten staan op internet, en ik kon er geen wetsartikel over vinden, maar ik zoek vast niet goed..

Of iets verzekerd is, bepaald geloof ik de verzekeringsmaatschappij en zegt de betreffende polis.., Maar ik kan er natuurlijk volkomen naast zitten...

En de arts krijgt een groot probleem, nl een tuchtrechtelijke zaak

Ik neem aan dat je de huis-arts in kwestie bedoeld.. En ik neem ook aan je ook iets hier heel overwogen schrijft
Maar kan je me vertellen wie de huisarts voor de tucht rechter wil brengen en wat dan precies de aanklacht is en op basis van welke artikel dan... Kan je de bijbehorende bronnen ook vermelden ?

Twee kanten aan dit verhaal misschien?
1. Was de melding overduidelijk cardiaal? Dan had de HAP misschien sowieso moeten kiezen voor een ambulance ipv zelf rijden, zoals op veel plekken ook de afspraak is. Maar goed, het commentaar van het programma weet dit na de opnames en misschien was het op dat moment nog niet duidelijk (er wordt nog wel eens wat geknipt en geplakt in het programma!). Ik heb het zelf niet gezien, hoor.

2. Een patient mag weigeren met de ambulance te gaan. De enige manier om dit echt te omzeilen zou een IBS zijn, wat uitzonderlijk en moeilijk is bij somatische klachten. Dat, en trouwens ook gewoon gaan eisen dat het moet zonder IBS, levert mogelijk heel wat spanning en opwinding bij de patient op, wat weer niet goed is voor de rikketik. Als arts in zo'n situatie moet je nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt. De arts zat ongetwijfeld niet relaxed in de auto!

Je hebt gelijk.  verder worden dit soort afwegingen elke dag door huisartsen gemaakt..  
Kan iemand zelfstandig naar de HAP komen of moet ik er naar toe.
Kan iemand zelfstandig naar de SEH of niet..

De huisarts en zijn asssitente zal dit soort afwegingen maken op vele factoren, en door ervariing en kennis en een risico analyse., Daarom is hij de professional en de meeste hier niet..


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2009, 12:11:27
Net even op internet gekeken en naar het stukje gegaan waar het over gaat. Hij had een grote vernauwing van de kransslagader en een niet goed werkende hartspier... dit had zo ontzettend fout kunnen gaan! Ik blijf bij wat ik eerder heb geschreven, maar het zet je wel aan het denken!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2009, 15:16:19
voor dat we nu eens allemaal met het beschuldigende vingertje naar de des betreffende huisarts  gaan wijzen...... ;)

er bestaat ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid. ::)
als iemand een advies niet op volgt dan hoeft daar een ander ( in dit geval de huisarts) niet de dupe van te worden
en voor het hekje te verschijnen.
Wat is dat toch tegenwoordig met de mentaliteit van mensen?
durft men niet meer voor zich zelf te beslissen?
ja....proberen van hun probleem jouw probleem te maken

**raakt lichterlijk geïrriteerd**   ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2009, 15:22:41
Wat is dat toch tegenwoordig met de mentaliteit van mensen?
durft men niet meer voor zich zelf te beslissen?

Nee, hier in Nederland hebben wij een overheid die voor ons beslist. Je weet wel, net zulke mensen die beslissen dat je 's nachts op een vierbaansweg maar 100 mag rijden...  ::) :-X ;D ;D

Daar zijn ''wij'' hier een ware ster in. Eigen gezond verstand, eigen ervaring, eigen inzicht wordt hier weggewoven onder het mom van; wij als overheid weten wat goed voor u is. En met deze regeltjes en wetten omtrent het HAP-gebeuren is het net zo. Al heeft die arts gezond verstand, dat verstand komt met meerdere oplossingen voor het probleem....dan moet ie eerst alle regeltjes en eventuele gevolgen uitpluizen, alvorens hij (met z'n gezonde verstand) kan beslissen.

Een probleem oplossen kan vaak op tal van manieren. En soms ''moet'' je gewoon. Dan heb je geen tijd om te denken; ja maar wat als dit, wat als dat, wat als zus, wat als zo.....Maar ja, niemand wil verkeerde beslissingen nemen, waarop evt. sancties kunnen volgen, of iemands leven onnodig in gevaar brengen. Maar ik ben van mening, dat als een arts iets besluit, dat ie dat niet voor niets doet / heeft gedaan. Het leek HEM, op dat moment, het beste.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2009, 18:47:12
Jij zegt dit denk ik niet zo maar, en je schrijft zoiets natuurlijk heel overwogen...
Kan je me vertellen in welke wet en welke wetsartikel, of maatregel van bestuur wij hier met z'n allen terug kan vinden.. Alle wetten staan op internet, en ik kon er geen wetsartikel over vinden, maar ik zoek vast niet goed..

Of iets verzekerd is, bepaald geloof ik de verzekeringsmaatschappij en zegt de betreffende polis.., Maar ik kan er natuurlijk volkomen naast zitten...

Ja dat weet ik ook niet hoor, het enige wat ik weet is, dat ik een keer een waarschuwing kreeg omdat we een patient met een gebroken pols ff snel naar het ziekenhuis brachten. Ziekenhuis was vlakbij en we vonden het ook niet nodig om een ziekenwagen of taxi te bestellen. Misschien zit er geen inzittende verzekering op, alhoewel ik mij dat ook afvraag, want de arts en evt artsen in opleiding die wel eens meegaan zijn eigenlijk ook maar gewoon passagiers.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2009, 20:20:29
@ DF: daar ben ik toch wel héél nieuwsgieirig naar, je mag aan nemen dat er een inzittende verzekering op zit ;)