Eerste Hulp gekte rond evenementen.

Auteur Topic: Eerste Hulp gekte rond evenementen.  (gelezen 14637 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2009, 14:31:54
Misschien is het zinvol een kopie van de vergunning (in ieder geval mbt het geneeskundige deel) bij de organisator op te vragen. Dan weet je waar men aan moet voldoen. Overigens heeft de GHOR een landelijke handreiking en systeem publieksevenementen. Daarnaast kan iedere GHOR regio zelfstandig een Handreiking Evenementenhulpverlening schrijven waarin de taken en verantwoordelijkheden van de GHOR, organisatoren en ketenpartners staat beschreven.
Het is in ieder geval wel zinvol om op regionaal niveau afspraken hierover te maken als hulpverlenende instantie. Je moet er van uit gaan dat je alleen samen een goede manier van werken bij evenementen kunt creeeren. Dit vraagt veel inzet en overleg van betrokkenen. In onze regio kan ik heeft dit zeker een positieve invloed op de hulpevrlening bij evenementen gehad. Je weet wat je van elkaar kan en mag verwachten.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2009, 14:54:46
het lijkt mij als een organisatie van een evenement zijn zaakjes niet geregeld heeft
en jij daar wordt ingehuurd, dat je dit dan meldt bij de des betreffende gemeente?
(concluderende uit Maarten zijn materie)
want zij hebben de vergunning af gegeven en daar zal dan wel iemand hebben zitten slapen?

Dan ben je de klant voor eeuwig kwijt en mis je de kans om in gesprek te zijn, en in vervolg trajecten zaken wel te verbeteren..
Wij kiezen er voor in overleg met de klant de problemen op te lossen en achteraf een evaluatiegesprek/rapport met de klant te hebben, en de klant te laten merken dat het anders en effectiever kan, zonder dat het veel meer geld kost..  
Het helpt wel als je op een evenement een paar pittige incidenten te hebben. Want dan is iedereen weer wakker..

Aan de opdrachtgevers kant
Veel kan je voorkomen natuurlijk in een zeer uitgebreid offerte traject. Waarin je de klant begeleid naar een succesvol evenement.  Klanten en Organisatoren weten vaak niet wat ze eigenlijk vragen, maar soms vragen ze heel bewust alleen maar om veel jasjes, en veel brancards. om mensen van de baan af te slepen.. Aan het kennis en ervarings niveau word niet naar gevraagd, en of hulpmiddelen voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen al helemaal niet.. En naar de ervaring van een wedstrijdarts durft helemaal niemand te vragen, want straks is er geen dokter meer die dit wil doen..

Aan de opdrachtnemers kant of onder in huur
Aan de andere kant heb je eerste hulp dienstverleners die naar een risico vol evenement gaan, zonder goede afspraken vooraf, en die staan er voor bijna niets. En hebben hun alleen hun persoonlijke tasje mee en een stoel en tas met brood en eigen drinken.. En die liggen te dutten, en wachten tot dat ze geroepen worden..  En kunnen dan feitelijk niets doen..   Voorbeelden te over..

De voorbeelden zijn werkelijk gebeurd, en de betrokken mensen doen hun uiterste best, echter zeggen tegen ons vaak, maar dat hebben we niet geleerd of dat mogen we toch niet doen ?
Soms gaan de meest simpele handelingen gaan vaak mis :
  • Een patient met gebroken been spalken en op een brancard dragen naar de EH post. ?
  • Kaaklift vast houden voor een vrijluchtweg
  • Patient met gebroken been, en vermoedelijk gebroken rug in de stabiele zijligging..
  • Druk met de patient bezig zijn en niet letten op hun eigen veiligheid.
  • Niet uitkijken bij het oversteken van circuits, of net na een springbult oversteken..
  • Met een kluitje rond een slachtoffer staan.
  • Helm wel af doen, maar nekbrace niet..
  • Helm niet durven af doen, maar wel bloed uit de mond halen..
  • Vergeten te alarmeren
  • Niet weten waar de brandblussers of andere middelen staan..
  • Veel telefoneren met vriendjes en vriendinnetjes, maar niet opletten wat er om hen heen gebeurd..

En toch heb ik voor deze mensen heb ik veel respect, want ze weten het misschien niet, en ze hebben het niet geleerd in hun basis cursus, en ze willen vaak meer... De meeste mensen willen graag later evalueren, maar als je dan vraag wanneer heb je voor het laatst een herhalingles over een onderwerp gebroken benen gevolgt, dat weten ze dat niet meer..
En dan vraag ik ook wel af, hoe serieus zullen opdrachtgevers je nemen..

Mijn conclusie is ruim 20 jaar evenementen hulpverlening is dat opdrachtgevers nog veel hebben te leren, maar de eerste hulpdienstverleners ook nog erg veel werk te doen hebben.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2009, 15:04:50
Misschien is het zinvol een kopie van de vergunning (in ieder geval mbt het geneeskundige deel) bij de organisator op te vragen. Dan weet je waar men aan moet voldoen.

Dat zou je precies in offerte begeleidings traject moeten doen..

Overigens heeft de GHOR een landelijke handreiking en systeem publieksevenementen. Daarnaast kan iedere GHOR regio zelfstandig een Handreiking Evenementenhulpverlening schrijven waarin de taken en verantwoordelijkheden van de GHOR, organisatoren en ketenpartners staat beschreven.
Het is aan de vergunning verstrekker om daar iets mee te doen.. Als de voorwaarden niet de vergunning of andere reglementen staan, dan hoeft een organisator daar niet aan te voldoen..

Het is in ieder geval wel zinvol om op regionaal niveau afspraken hierover te maken als hulpverlenende instantie. Je moet er van uit gaan dat je alleen samen een goede manier van werken bij evenementen kunt creeeren. Dit vraagt veel inzet en overleg van betrokkenen. In onze regio kan ik heeft dit zeker een positieve invloed op de hulpevrlening bij evenementen gehad. Je weet wat je van elkaar kan en mag verwachten.

Als je uitsluitend op regionaal niveau werkt kan je dat doen..  Wij werken door heel nederland en zijn vaak hoofd aannemer, dan is het relatief eenvoudig.. Een goed offerte en begeleidingstraject doet dan wonderen..

Echter als je slechts een van de ingehuurde partijen bent en er is geen hoofd aannemer, dan is de het al lastig iets te organiseren, dan is het ook lastig om vooraf goede afspraken te maken en dat helder zijn bij alle betrokkenen..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2010, 14:18:14
Dan nog een paar aan de opdrachtnemers kant, waar ik me het afgelopen jaar over hebt verbaasd en waar ik me over me oren zou schamen als het bij ons zou voorkomen..

• Brancards, waar als je een patient oplegt, die er door heen zakt..
  • EHBO tassen met alles over de vervaldatum.
  • Eerste Hulpverleners zonder adequate PBM op een risicovoll evenement waar dat toch echt nodig is..
  • Geen catering voor de vrijwilligers.. (vergeten af te spreken met opdrachtgevers,en zelf niets geregeld..)
  • Eerste Hulpverleners op het ijs, zonder dekens, en brancards zonder EH post, alleen met een tasje..
  • Eerste Hulpverleners zonder communicatie middelen. en zelfs de batterij van iemands persoonlijke mobieltje was leeg..
  • Eerste hulpverleners die zelf hun parkeerkaartje moeten betalen.
  • Eerste Hulpverleners die onderuit gezakt in een stoel hangen, in de buitenbocht van een circuit op een locatie waar een motor direct in hun schoot kan landen.  (en daar zijn toch als wat incidenten bekend gebeurd..)
  • AED met alarmen aan, en elecroden over datum..

En al bovenstaande punten, heb ik meerdere malen gezien in de afgelopen jaren, bij verschillende clubs en evenementen in Nederland...
 :'( :'( :'( :'(

tja, en moet je daar dan foto's en rapportages van maken en dat aan opdrachtgevers, vergunningverstrekkings melden, dan moet je man en paard nomen.. En soms enorm gemotiveerde mensen onder uit halen.. of hier op een forum neer zetten..

In elke organisatie gaat wel eens iets niet geheel direct naar wens of heb je vrijwilligers die soms net de verkeerde keuzen maken.. maar dan hoop je toch dat je zoveel reserves hebt ingebouwd en ervaren krachten hebt, die dat opvangen..

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2010, 16:17:56
Tja of zoals wij doen bij event-safe

Eigen Catering
Eigen materiaal
Eigen communicatie middelen
Eigen AED's
etc.

Als je overal zelf voor zorgt kan je alleen je zelf op je donder geven.

Mocht een klant ons bv EHBO ruimtes geven ga ik die eerst van te voren bekijken zo sta je (meestal ) niet voor verrassingen.

En ja helaas gaat er altijd ergens wel eens iets fout.

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2010, 16:41:23
Ben ik als evenementen-organisator nou zo gek bezig als ik zeg 'meneer het EHBO-bedrijf, ik heb een evenement voor 25.000 man, zorg voor jezelf en ik hoor graag wat het kost. Geef even door met hoeveel man je komt, catering kan je bij de CP vinden.'

Na een aantal festivalseizoenen ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat zelfredzaamheid de enige manier is om te overleven. Leg contractueel vast wat de afspraken zijn met de organisator. Als de afgesproken punten niet worden nagekomen, heeft in ieder geval mijn personeel een korte en goedbetaalde werkdag...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2010, 17:09:15
Ben ik als evenementen-organisator nou zo gek bezig als ik zeg 'meneer het EHBO-bedrijf, ik heb een evenement voor 25.000 man, zorg voor jezelf en ik hoor graag wat het kost. Geef even door met hoeveel man je komt, catering kan je bij de CP vinden.'

Na een aantal festivalseizoenen ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat zelfredzaamheid de enige manier is om te overleven. Leg contractueel vast wat de afspraken zijn met de organisator. Als de afgesproken punten niet worden nagekomen, heeft in ieder geval mijn personeel een korte en goedbetaalde werkdag...

Nee hoor... dan ben je niet gek..
Alleen als verantwoord EHBO bedrijf. stel je dan ook nog een paar vragen aan de organisator, zodat je een taak/risico analyse kan maken, en je kijkt welke aanvullende uitrusting en middelen je nodig hebt om je taak verantwoord te doen.. En je maakt daarvoor een offerte, opdracht. en de klant betaald een fatsoenlijk tarief..

Echter er zijn nog genoeg "EHBO bedrijven, NRK verenigingen en EHBO-clubjes, die niet verder komen dan ik er een x-tal ehbo-ers te sturen zonder fatsoenlijke middelen, tegen een prijs, waarvoor je ook niets mag verwachten.. en dan krijg je bovenstaande prestaties..
Ik moet ook zeggen dat de verschillen in tarieven en geleverde prestaties en presentaties enorm verschillen..

De 5 euro per uur, voor een iemand met een jasje, en tasje, die alleen bij de hamburger stand te vinden is, of lamlendig op een bankje zit vind ik goed betaald..

De 15 euro per uur voor iemand met uitrusting, die zich zelf red en berekend is op z'n taak, er representatief uitziet  een handje toe steekt als dat nodig is, er professioneel uitziet, en als team ook zorgt, dat er bij calamiteiten ook daadwerkelijk word opgetreden, zonder dat het evenement direct stil gelegd hoeft te worden.. vind ik erg goedkoop..

Kwaliteit van dienstverlening is nog al verschillend..  De ene NRK club heeft alles perfect voor elkaar, en de andere NRK club is werkelijk te beschamend, en is zeker geen reclame voor het Rode Kruis.. en dat zie je ook bij EHBO verenigingen, of EHBO Stichtingen...

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2011, 20:14:20
Kwaliteit van dienstverlening is nog al verschillend..  De ene NRK club heeft alles perfect voor elkaar, en de andere NRK club is werkelijk te beschamend, en is zeker geen reclame voor het Rode Kruis.. en dat zie je ook bij EHBO verenigingen, of EHBO Stichtingen...

Bedenk wel dat dit alleen maar uit vrijwilligers bestaan.

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #18 Gepost op: 5 juni 2011, 21:55:13
Bedenk wel dat dit alleen maar uit vrijwilligers bestaan.
Bedenk wel dat je reageert op een posting van 10 januari 2010  :-X  98uiye

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2011, 22:32:53
Ik zag het maar toen had ik het al gepost! :P