Het is een aantal maanden geleden dat hier het laatste is getikt, toch na het lezen maar een reactie plaatsten.
Als voormalig organisator bij een autoclub (met eigen EHBO-ers en voldoende communictiemiddelen) ben ik van mening dat een goed georganiseerde EHBO de verantwoording is van de organisator, ook wanneer dit wordt uitbesteed, dit wordt (althans in mijn geval) ook aangegeven in het vergunning traject hierbij moet ik wel aangeven dat bij ons het gevaar vooral in de brandveiligheid zat.
Ingredienten...
16000 m2 terrein deel op een camping deels recreatie gebied
450 Volkswagen bussen (2 overnachtingen en de nodige liters brandstof, voor voertuigen en eigenaren)
Zeer diverse nationaliteiten
Een 50 kVA diesel
10 zwerfkasten met 220 Volt gevoed met 380 Volt
4 containers met extra sanitair
ongeveer 100 bussen dagbezoekers
ongeveer 1500 aanwezigen per dag specifiek voor het evenement plus diverse dagjes mensen van een museum en een themapark, reguliere camping bezoekers en overige recreanten.
Om dit in het voorjaar van 2009 neer te zetten is de organisatie in het voorjaar van 2008 begonnen. Het gehele draaiboek laat ik hier achterwege maar de beperkte versie van de veiligheidsplannen wil ik wel delen, dit is overigens voor de huidige organisatoren nog steeds de basis van meetings.
EHBO
Nadat de vergunning aanvraag via de gemeente bij het GHOR terecht is gekomen krijgen we de verplichting om voor elke 750 bezoekers (specifiek voor evenement) 1 EHBO-er aan te stellen, geen probleem voor de vereniging hebben we er minimaal 10 en eigen koffers om die reden hoeven we ook geen beroep te doen op het RK of een lokale vereniging. We hadden geen eigen AED dus de lokaties van omliggende AED's opgevraagd (camping, zwembad, themapark en museum allen binnen een straal van max. 250 over de grootste afstand.
Te verwachten ongevallen:
- ongevallen door te veel drank
- kinderen vallen van springkussen / glijbaan
- vallen vanaf grote hoogte (manschappenbak in een mobiele kraan)
- struikelen over kabels / slangen
- aanrijdingen
De risico's op ongevallen met:
- De kraan beperken door valgordels te verplichten en begeleiding in de bak vanuit de organisatie incl. eigen porto met de machinist.
- Het springkussen / glijbaan constant toezicht van een EHBO-er
- Kabels zoveel mogelijk langs de achterzijde van de voertuigen, paden en bossage's
- Aanrijdingen, geen onnodige voertuig bewegingen.
Brandveiligheid
risico's
- brand door kortsluiting in voertuigen
- openvuur anders dan door gas.
preventie
- Geen openvuur middels hout of kolen (gas bbq is toegestaan) geen olielampen
- geen defecte / te lichte eigen kabels max. 4amp op een voertuig en
- geen electrischekachels.
- Om de +/- 30 meter een brandgang
- ingeval van brand de direct naast de brand staande voertuigen niet verplaatsen (afschermen tov de resterende voertuigen)
- tweede ring voertuigen verplaatsen achter de brand tav aanrijd richting brandweer. Daarna eventueel de eerste ring mits hier tijd voor is.
Ontruiming / calamitieten
Terrein opgedeeld in 8 zones met elk een centrale genummerde paal (opkomstplaats hulpdiensten en bekent bij meldkamer en brandweer) Elke paal 3 talige alarmerings instructie (NL D en UK) , eerst 112 dan organisatie via een eigen 24 uurs mobielnummer
Organisatie allemaal op een plek en nabij elke paal een voertuig van de organistatie (herkenbaar) Organisatie herkenbaar een veiligheidsvesten al of niet met opschrift (EHBO of regionummer)
- organisatie draagt zorg voor gidsen van hulpdiensten te beginnen bij het zwembad (is maar een aanrijdroute mogelijk) vervolgens bij elke hoek tot plaats calamiteit (gidsen gaan dus niet mee rennen met de hulpdiensten) elke gids beschikt over een zaklamp.
- 3 waterwinplaatsen brandweer (vrij houden is soms moeilijk)
- Kleine letsels (lees mobiel slachtoffer) op de centrale post niet mobiel slachtoffer EHBO via porto of 24 uurs mobielenummer
- EHBO-ers lopen rondes centralepost continubemand (porto en mobieletel. hier aanwezig)
Dit plan is in uitgebreide vorm (12 kantjes A4) voor gelegd aan de VRNHN en lokale brandweer, en met complimenten retour gekomen waarna de vergunning pas werd verleend.
Tijdens het evenement zijn we ook gecontroleerd op de uitvoering.
Hiermee denk ik dat het goed mogelijk is om bij evenementen met extra risico's de veiligheid goed af te bakenen middels de vergunning waardoor schriftelijk vaststaat dat de organisator de uit eindelijke verantwoording draagt OOK wanneer de veiligheid wordt uitbesteed.
Mocht je belangstelling hebben voor het gehele veiligheidsplan (dus de 12 kantjes A4) van 15 jaar VWBCN dan kan dat via PM