Uniformiteit ambulances (VZA/GGD Amsterdam)

Auteur Topic: Uniformiteit ambulances (VZA/GGD Amsterdam)  (gelezen 56562 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 17 maart 2009, 14:15:33
Persoonlijk vind ik de lijn van de geel-oranje strepen te laag.

Persoonlijk vind ik het nog steeds erg raar dat de VZA, ook voor post Hoofddorp, blijft volhouden met de oude kleuren, terwijl de rest van Kennemerland (zoals inmiddels 95% van Nederland?) wel de standaard gele kleur gebruikt...
Terwijl de kranten volstaan met de standaardisatie van zwaailampen en sirene's, snap ik niet dat de VZA blijft vasthouden hieraan.

(ps. off-topic, misschien meer iets voor een eigen topic)


Samen sterk in de hulpverlening!


Bart S

  • Gast
Persoonlijk vind ik het nog steeds erg raar dat de VZA, ook voor post Hoofddorp, blijft volhouden met de oude kleuren, terwijl de rest van Kennemerland (zoals inmiddels 95% van Nederland?) wel de standaard gele kleur gebruikt...
Terwijl de kranten volstaan met de standaardisatie van zwaailampen en sirene's, snap ik niet dat de VZA blijft vasthouden hieraan.

(ps. off-topic, misschien meer iets voor een eigen topic)

Je kan er in ieder geval een hoop over zeggen en het zal altijd wel tot discussie blijven leiden. Over de Hoofddorpse auto's: het blijft VZA, of ze nou in Kennemerland rijden of niet. En de huisstijl van VZA is nou eenmaal het wit/oranje/geel en ik blijf erbij dat het meer en beter opvalt dan de BiZa streepjes.

Maar.... wat ik me afvraag.... is het vanaf 1 maart niet verplicht geworden om naast de 2-toon, ook de standaard NL striping te gaan gebruiken? Want dan kunnen dit wel eens de laatste witte voertuigen zijn voor VZA...


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Je kan er in ieder geval een hoop over zeggen en het zal altijd wel tot discussie blijven leiden. Over de Hoofddorpse auto's: het blijft VZA, of ze nou in Kennemerland rijden of niet. En de huisstijl van VZA is nou eenmaal het wit/oranje/geel en ik blijf erbij dat het meer en beter opvalt dan de BiZa streepjes.

Maar.... wat ik me afvraag.... is het vanaf 1 maart niet verplicht geworden om naast de 2-toon, ook de standaard NL striping te gaan gebruiken? Want dan kunnen dit wel eens de laatste witte voertuigen zijn voor VZA...
Ik had ook iets opgevangen van gele busjes voor vza... maar goed, wat mij betreft blijven ze ook gewoon wit met oranje ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Tsja, de Amsterdamse striping :)

Blijft een terugkerend discussiepunt op het forum.

Ik ben het helemaal eens met het feit dat die Amsterdamse kleurstelling goed opvalt. Zo'n daglichtrode neus zie je als van ver aankomen bijvoorbeeld.
Maar wat mij betreft weegt het argument van uniformiteit (eenheidsworst zo u wilt ;)) zwaarder.


Ik denk wel dat de striping op sommige punten herzien kan worden. Bijvoorbeeld bij de ambulancestriping de kleur rood vervangen door daglichtrood (zijn de Amsterdammers ook weer blij :P).
En bij de brandweer de kleur wit vervangen voor citroengeel.

Volgens mij heeft dat een veel hogere attentiewaarde. Daglichtrood en citroengeel geven immers al bijna spontaan licht in het donker 8) En wat ook belangrijk is, het contrast met de achtergrondkleur blijft gehandhaafd.

Daarbij zou ik de meest opvallende kleur altijd bovenaan willen doen, omdat dit eerder zichtbaar is voor achteropkomend en naderend verkeer. De striping zou daarmee dus niet meer a-symetrisch zijn.


Ik denk dat we in Nederland allang blij mogen zijn dat er zoveel uniformiteit is op dit vlak. Weinig landen die het zo consequent hebben doorgevoerd.
En misschien rijden we over een paar jaar wel in de zgn. Battenburg striping, op last van de EU.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bart S

  • Gast
wellicht een idee om even af te splitsen...? Ik wil nog even reageren op de uniformiteit van Maarten. Persoonlijk verkies ik veiligheid boven een uniform kleurtje. Herkenbaarheid voor het grote pubek? Ik heb meegemaakt dat ik in onze regio bij de slagboom van het ziekenhuis kwam met een 'gewone' gele ambulance. De slagboom ging niet open omdat die ingang volgens de portier alleen voor ambulances was...


Glenn2

  • Gast
wellicht een idee om even af te splitsen...? Ik wil nog even reageren op de uniformiteit van Maarten. Persoonlijk verkies ik veiligheid boven een uniform kleurtje. Herkenbaarheid voor het grote pubek? Ik heb meegemaakt dat ik in onze regio bij de slagboom van het ziekenhuis kwam met een 'gewone' gele ambulance. De slagboom ging niet open omdat die ingang volgens de portier alleen voor ambulances was...
Grappig ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
wellicht een idee om even af te splitsen...? Ik wil nog even reageren op de uniformiteit van Maarten. Persoonlijk verkies ik veiligheid boven een uniform kleurtje. Herkenbaarheid voor het grote publiek? Ik heb meegemaakt dat ik in onze regio bij de slagboom van het ziekenhuis kwam met een 'gewone' gele ambulance. De slagboom ging niet open omdat die ingang volgens de portier alleen voor ambulances was...

Uiteraard, iedere gek zal zien dat het een ambulance is. Het gaat mij erom dat wanneer er afspraken of richtlijnen richtlijnen zijn, je mijns inziens niet een eigen koers moet gaan varen.
Ik verkies dan dus uniformiteit boven identiteit.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat veiligheid daarintegen zwaarder weegt dan uniformiteit. Vandaar dat ik ook van mening men dat dan misschien de striping herzien moet worden, omdat je dan mogelijk zowel uniformiteit als veiligheid kan bereiken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Uiteraard, iedere gek zal zien dat het een ambulance is. Het gaat mij erom dat wanneer er afspraken of richtlijnen richtlijnen zijn, je mijns inziens niet een eigen koers moet gaan varen.
Ik verkies dan dus uniformiteit boven identiteit.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat veiligheid daarintegen zwaarder weegt dan uniformiteit. Vandaar dat ik ook van mening men dat dan misschien de striping herzien moet worden, omdat je dan mogelijk zowel uniformiteit als veiligheid kan bereiken.

Bart bedoelt volgens mij dat bij een amsterdams ziekenhuis men niet verwacht dat een ambulance geel is ;)

Ik ben het op zich met Bart eens, ik vind de zichtbaarheid van de Amsterdamse busjes zeker in stadsverkeer een stuk beter dan de gele variant... Of dat wel of niet te rijmen is met afspraken vind ik niet zo spannend, heel nederland hoeft wat mij betreft niet aan de oranje busjes, maar het is best een idee om eens te kijken of de striping nog wel up to date is....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Bart bedoelt volgens mij dat bij een amsterdams ziekenhuis men niet verwacht dat een ambulance geel is ;)

Ohja, verkeerd (lees: te snel) gelezen :-[ ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Over de Hoofddorpse auto's: het blijft VZA, of ze nou in Kennemerland rijden of niet. En de huisstijl van VZA is nou eenmaal het wit/oranje/geel en ik blijf erbij dat het meer en beter opvalt dan de BiZa streepjes.

tsja, ik denk dat voor allebei wat te zeggen is; feit is dat de motorrijders bij de politie juist vanwege die zichtbaarheid verplicht zijn overgestapt op de gele pakken en helm (en nog wel geheel tegen de 'huisstijl' van de politie in, oftwel veiligheid boven uniformiteit!) :)


Ik ben het op zich met Bart eens, ik vind de zichtbaarheid van de Amsterdamse busjes zeker in stadsverkeer een stuk beter dan de gele variant...

In het Amsterdamse stadsverkeer kan ik me daar iets bij voorstellen, echter op de Haarlemmermeerse polderwegen is dat weer een heel ander verhaal, en vallen de gele ambulances wellicht juist weer iets beter op dan de TPG/TNT oranje-rode?  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!