Uniformiteit ambulances (VZA/GGD Amsterdam)

Auteur Topic: Uniformiteit ambulances (VZA/GGD Amsterdam)  (gelezen 56519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
tsja, ik denk dat voor allebei wat te zeggen is; feit is dat de motorrijders bij de politie juist vanwege die zichtbaarheid verplicht zijn overgestapt op de gele pakken en helm (en nog wel geheel tegen de 'huisstijl' van de politie in, oftwel veiligheid boven uniformiteit!) :)
Geel en geel is 2, de politie heeft een fluorgeel, de ambulances zijn "gewoon" geel... dat scheelt behoorlijk in de zichtbaarheid...


In het Amsterdamse stadsverkeer kan ik me daar iets bij voorstellen, echter op de Haarlemmermeerse polderwegen is dat weer een
heel ander verhaal, en vallen de gele ambulances wellicht juist weer iets beter op dan de TPG/TNT oranje-rode?  ;)


Dat geloof ik niet... volgens mij valt oranje ook op de polderwegen beter op dan geel....

Overigens, de VZA kan het wel in Hoofddorp...  ;D  ;)




de uitzondering die de regel bevestigd :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
HAHA die gele is een 'oude' auto van de Purmerend.
Omdat er in Hoofddorp 1 auto te kort was en 1 auto defect was is deze gele jongen naar Hoofddorp gekomen, ter invulling van de lege plek.
Voor de defecte auto is de nieuwe Spirnter met Amstra opbouw gekomen.
ACH & HBT


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Tsja, de Amsterdamse striping :)

Blijft een terugkerend discussiepunt op het forum.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat die Amsterdamse kleurstelling goed opvalt. Zo'n daglichtrode neus zie je als van ver aankomen bijvoorbeeld.
Maar wat mij betreft weegt het argument van uniformiteit (eenheidsworst zo u wilt ;)) zwaarder.
Ik denk wel dat de striping op sommige punten herzien kan worden. Bijvoorbeeld bij de ambulancestriping de kleur rood vervangen door daglichtrood (zijn de Amsterdammers ook weer blij :P).
En bij de brandweer de kleur wit vervangen voor citroengeel.
Volgens mij heeft dat een veel hogere attentiewaarde. Daglichtrood en citroengeel geven immers al bijna spontaan licht in het donker 8) En wat ook belangrijk is, het contrast met de achtergrondkleur blijft gehandhaafd.
Daarbij zou ik de meest opvallende kleur altijd bovenaan willen doen, omdat dit eerder zichtbaar is voor achteropkomend en naderend verkeer. De striping zou daarmee dus niet meer a-symetrisch zijn.
Ik denk dat we in Nederland allang blij mogen zijn dat er zoveel uniformiteit is op dit vlak. Weinig landen die het zo consequent hebben doorgevoerd.
En misschien rijden we over een paar jaar wel in de zgn. Battenburg striping, op last van de EU.

De kleurenopties die je noemt zeggen me niets maar ik ben wel benieuwd hoe die kleuren er op papier/foto uit komen te zien.

Wat is de stand van de striping als hij niet a-symetrisch zou zijn ?
En hoe ziet de Battenburg striping eruit ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
En hoe ziet de Battenburg striping eruit ?

Battenburg striping (dankt z'n naam overigens aan cake... 8)):
- Politie
- Brandweer
- Ambulance

met dank aan http://ukemergency.co.uk


Wat is de stand van de striping als hij niet a-symetrisch zou zijn ?

Aan de stand verandert niets.
De striping heeft nu aan de bestuurderszijde kleur A boven en kleur B beneden. Aan de passagierszijde zit kleur A beneden en kleur B boven. Dat maakt de striping a-symetrisch.

Voorbeeld (www.brandweergoes.nl):


Als je aan beide zijden dezelde kleur boven en beneden hebt, is de striping dus niet meer a-symetrisch.


De kleurenopties die je noemt zeggen me niets maar ik ben wel benieuwd hoe die kleuren er op papier/foto uit komen te zien.

Daglichtrood (ral 3024) is de kleur van de neus van de amsterdamse ambu's en van de MMT pakken. Zit een beetje tegen oranje aan zeg maar.
Citroengeel (ral 1026) is de kleur geel die ook bij de battenburgstriping wordt gebruikt.

De RAL codes zullen misschien niet helemaal juist zijn, maar het gaat om het idee ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
even een toevoeging een vw t5 volgens mij een visser/hornis van het vza is ook geel denk niet dat dat ook een "oude" is
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
even een toevoeging een vw t5 volgens mij een visser/hornis van het vza is ook geel denk niet dat dat ook een "oude" is

Dat was een Visser, die was toen als proef, daarna zijn er twee T5´s (de 180 en de 185) aangeschaft (in het oranje / wit)
Die gele is toen weg gegaan  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
VZA is gewoon een bedrijf. Simpel zat. En een bedrijf mag gewoon de kleur van de busjes bepalen.

Ik moet trouwens zeggen dat de SOVAM striping oersaai is.
Neem nu de engelse kleuren. Veeeeeel mooier toch!!!




Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
En ook in de UK houden ze zich er niet allemaal aan: City of London police wel (binnendistrict London) en de Metropoliton Police London (alles eromheen) niet:


Bart S

  • Gast
Citroengeel (ral 1016) is de kleur geel die ook bij de battenburgstriping wordt gebruikt.

De RAL codes zullen misschien niet helemaal juist zijn, maar het gaat om het idee ;)

RAL 1016 is het huidige ambulancegeel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
RAL 1016 is het huidige ambulancegeel.

Je hebt gelijk, fluorescerend geel is namelijk RAL 1026 :)
Ik zal het even aanpassen in m'n bericht ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s