Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 30615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #130 Gepost op: 6 november 2013, 04:46:37
Citaat
Den Haag - Het aantal geregistreerde schades aan politievoertuigen nam in 2012 verder af tot 10.975 meldingen. Dit betreft ook schades waar de politie geen schuld aan heeft. In 2011 noteerde de politie 11.404 schademeldingen en het jaar daarvoor, in 2010, 11.585. In veel gevallen was sprake van lichte schade, zoals ruitschade door steenslag. Ook kwam vandalisme voor. De politie had in 2012 de beschikking over 13.896 voertuigen.
Uit bovenstaand stukje kan ik dus opmaken dat vernieling (vandalisme) ook word meegenomen in de cijfers ?
Kortom, indien dit allemaal apart genoteerd zou worden dan vallen de cijfers van schadegevallen waarvoor agenten verantwoordelijk zijn ook nog eens een deel lager uit..? (Want heb een beetje het idee dat men veel te snel de verantwoordelijkheid van bijna alle schade bij politie neer legt !?)

Kijk je naar de cijfers, aantal gereden km én de aard van het werk (benodigde rijstijl), dan vind ik het nog meevallen...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #131 Gepost op: 6 november 2013, 13:27:44
Citaat van: Bert65 link=msg=1217467 date=1383690938
Ik reageer op dit stukje.
Je reageerde helemaal niet op mijn bericht, want het citaat dat je in je oorsponkelijke bericht aanhaald is van een bericht eerder. Mijn bericht bestond overigens uit meer dan 2 regels, naar mijn mening trek je op deze manier mijn woorden uit zijn verband.
Je gaat erg letterlijk in op dat ene geval dat met gladheid te maken had. Het bericht waar het om ging ging over een mogelijke toename schade gevallen in het algemeen. ;)
Het aantal nieuwsitems zegt dan misschien niet veel, maar de foto's bij deze artikelen liegen toch echt niet, en helaas hou ik alleen schade gevallen van ambulances bij  :P Laten we het erop houden dat een spoedvoertuig wel eens een schade rijd. ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #132 Gepost op: 6 november 2013, 13:39:13
Citaat van: mark hes link=msg=1217569 date=1383740864
Het aantal nieuwsitems zegt dan misschien niet veel, maar de foto's bij deze artikelen liegen toch echt niet,
Eens, maar er wordt nu alleen gekeken naar cijfers. Oftewel: Het aantal schade gevallen.

Ik denk dat er beter gekeken kan worden naar hoeveel geld er wordt besteed aan schadegevallen. Een auto total loss rijden op een paal is 1 schadegeval, een steentje wat een barst in je ruit slaat ook, maar op financieel gebied lopen deze kosten aardig uiteen.  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #133 Gepost op: 6 november 2013, 14:13:26
Citaat van: Red link=msg=1217574 date=1383741553
Eens, maar er wordt nu alleen gekeken naar cijfers. Oftewel: Het aantal schade gevallen.
Ik denk dat er beter gekeken kan worden naar hoeveel geld er wordt besteed aan schadegevallen. Een auto total loss rijden op een paal is 1 schadegeval, een steentje wat een barst in je ruit slaat ook, maar op financieel gebied lopen deze kosten aardig uiteen.  e050
Is zeker een punt.  998765 De persoon die de discussie heeft gestart bedoelde de echte zware klappers, waar een voertuig flink door beschadigt raakt. Ik ben nog steeds met hem van mening dat deze de laatste tijd nogal eens plaatsvinden.
maar ik begrijp nu wel je uitspraak over de nieuwsitems beter.
Ik ben wel van mening dat we geen overzicht krijgen over de kosten, want deze blijven bij de verzekeraars en schade experts.  ;) Er komt hoogstens een nieuws artikel over het aantal schade gevallen zoals eerder geciteerd, maar daar worden dan weer alle schades in meegenomen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #134 Gepost op: 7 november 2013, 00:17:19
Ik heb mezelf al vaker verbaasd over de wegligging en het weggedrag van de Touran. Zeker bij nat/vochtig wegdek kan de auto in de ene bocht superveel grip hebben en in de volgende bocht ben je diezelfde grip volledig kwijt. Ik heb al meerdere keren gemerkt dat de auto over z'n voorwielen wegschoof en/of de achterkant uitbrak.
Ik weet ook niet of er veel ''controle's'' plaats vinden aan het wagenpark (qua bandenspanning en dergelijke) maar ook dat zou wel eens van invloed kunnen zijn.

En ja, ik ben het er mee eens dat je hierop moet anticiperen, maar er zijn ook mensen voor de rij-opleiding geslaagd met twee weken rij-ervaring en drie jaar later nog steeds geen eigen auto (en dus geen rij-ervaring). In het nieuwe onderwijs is er geen examen meer, dus ik ben bang, dat de cijfers in de toekomst niet zullen dalen...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


guest15549

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 7 november 2013, 07:48:07
Citaat van: Live link=msg=1111439 date=1357246368
Minder schade en minder gewonden

http://www.politie.nl/nieuws/2013/januari/3/00-minder-schade-en-minder-gewonden.html
Laatste update: 03-01-2013 | 10:14

Nederland - Bij aanrijdingen, waarbij politievoertuigen waren betrokken, liepen in 2011 37 burgers verwondingen op. Van hen raakten 11 zwaargewond, terwijl 1 man overleed. In 2010 raakten nog 42 burgers (licht- tot zwaar)gewond. Drie politieagenten liepen in 2011 zwaar letsel op, terwijl twee agenten tijdens hun dienst door een aanrijding overleden.

Minder schademeldingen
In 2011 nam ook het aantal meldingen over schade aan politievoertuigen iets af tot 9.538. In 2010 lag dat aantal op 9.630. Bij verreweg de meeste schades ging het om eenzijdige, lichte materiële schade. Het aantal schades, verhaalbaar op derden, daalde eveneens: van 1.955 in 2010 tot 1.866 in 2011.

Eén per auto
Het aantal schadegevallen lijkt hoog, maar als de cijfers worden afgezet tegen het gegeven dat politievoertuigen intensief worden gebruikt, onder meer bij spoedmeldingen en achtervolgingen, dan gaat het om pakweg 1 schademelding per voertuig per jaar. Verreweg de meeste schade is eenzijdige, lichte materiële schade.

Parkeersensoren en sidebars
Het op peil houden van de rijvaardigheid van agenten blijft onverminderd belangrijk. De politie is het afgelopen jaar blijven investeren in het om de drie jaar verplicht volgen van rijvaardigheidstrainingen voor agenten.

Daarnaast worden nieuwe politievoertuigen opgeleverd met preventieve voorzieningen als parkeersensoren en sidebar. De technische voorzieningen en verplichte rijvaardigheidstraining moeten leiden tot minder schades. In 2012 zijn de eerste nieuwe politievoertuigen opgeleverd. Het aantal politievoertuigen nam toe van 12.993 in 2010 tot 14.133 in 2011. De meeste daarvan (10.500) zijn personenauto’s, met name voor de noodhulp.

Eén verzekeraar
In 2011 waren politiekorpsen aangesloten bij verschillende verzekeraars. Sinds 1 januari van dit jaar zijn, middels een Europese aanbesteding, alle korpsen aangesloten bij één verzekeraar. Deze neemt de administratieve lasten over en registreert elk schadegeval waarbij een politievoertuig is betrokken.

Zijn die twee omgekomen agenten ook op jaarbasis? Waarom hoor je daar niets over op het nieuws..?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #136 Gepost op: 9 november 2013, 01:10:08
Het is verbazing wekkend dat men het steeds maar heeft over "de fout van een diender". Maar in mijn ogen ligt het ontstaan van een ongeval niet aan de diender alleen. Er spelen heel veel andere factoren een rol: je kan voor aanvang van de dienst bandenspanning controleren, het profiel van de banden meten, ben je helemaal uitgerust, is het wegdek niet nat, zijn de remmen ook in orde, en is de dienstauto voorzien van ABS en dat geld heel toevallig ook allemaal voor de tegenpartij dan is het nog niet gegarandeerd dat er geen ongeval gebeurd. Er kan zomaar een zwaan door je vooruit knallen.....

Daarnaast: cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens. Om die spreuk nog maar eens aan te halen.

Maar het feit is dat de diender onvoldoende geschoold en getrained is om onder omstandigheden waarin het werk verrichten moet worden, hij/ zij dat zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk te laten doen. En dan maakt het geen barst uit over wat voor werk we het over hebben, want opleiden is bij de Politie al helemaal geen prioriteit. Laat staan trainen: dat kost een hoop uren en capaciteit, dus dat moeten we maar niet doen. 3 dagen van 8 uur is meer dan voldoende!
En als het fout gaat kan je makkelijk met een vingertje naar de diender wijzen, want een ander de schuld geven is altijd makkelijker dan jezelf voor je kop slaan. Maar het heeft in ieder geval niet aan de opleiding gelegen!
Daarnaast wordt er bij de diender ingestampt dat hij zijn werk moet doen in een glazen huisje en heeft de diender een ingebakken angst om zijn meerder tegen te spreken. En als je je chef al durft tegen te spreken leert men het je snel af met niet nader te omschrijven methodes. En men gaat daar net zo lang mee door, totdat jij geleert hebt om je schouders op te halen bij de volgende keer dat een "kameel met veel te veel goud op zijn schouders" een streek uithaalt waarvan jij bij voorbaat al weet dat het niks wordt of rampzalig eindigt terwijl hij/zij/het er gewoon mee weg komt. Het uiteindelijke resultaat geeft in ieder geval hetzelfde gevoel als een plak hondestront dat tussen het profiel van je bergschoenen kleeft: het geeft braakneigingen als je het probeert weg te halen, dus laat je het maar zitten. Die enorme stank blijf je ruiken, maar je hoeft ten minste niet te kotsen :'(

Al met al: ik lees dit soort nieuws/krantenberichten niet. Ik zie wat er op straat gebeurd en dat zegt genoeg: er zijn (nog) een paar dienders die hen stinkende best doen om boeven te vangen terwijl de rest maar aan loopt te klooien en zijn geld verdient door zijn kop in het zand te steken of de andere kant op te kijken.
Dat maakt voor de rest ook allemaal geen barst uit: een feit blijft dat er in beide gevallen ongevallen kunnen ontstaan. Das heel vervelend maar zeg nou zelf: zullen we nu boeven gaan vangen of gaan we ons druk maken om dit soort flauwekul en laten we ons huis leeg jatten, ons opa of oma bestelen van het dure familie zilver en onze vrouwen verkrachten?  >:(

(waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat men maar aan mag klooien achter het stuur, ik zeg alleen: waar gehakt wordt vallen spaanders en als we de helft van al het veel te duur betaalde met goud op de schouders rondlopende vee bij de politie inwisselen voor treinconducteurs of chefkok's dan merken we daar in de maatschappij helemaal geen <piiieeep> van)

aldus Moppersmurf
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #137 Gepost op: 9 november 2013, 15:52:48
Citaat van: moppersmurf link=msg=1218445 date=1383955808
Het is verbazing wekkend dat men het steeds maar heeft over "de fout van een diender". Maar in mijn ogen ligt het ontstaan van een ongeval niet aan de diender alleen. Er spelen heel veel andere factoren een rol: je kan voor aanvang van de dienst bandenspanning controleren, het profiel van de banden meten, ben je helemaal uitgerust, is het wegdek niet nat, zijn de remmen ook in orde, en is de dienstauto voorzien van ABS en dat geld heel toevallig ook allemaal voor de tegenpartij dan is het nog niet gegarandeerd dat er geen ongeval gebeurd. Er kan zomaar een zwaan door je vooruit knallen.....

Daarnaast: cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens. Om die spreuk nog maar eens aan te halen.

Maar het feit is dat de diender onvoldoende geschoold en getrained is om onder omstandigheden waarin het werk verrichten moet worden, hij/ zij dat zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk te laten doen. En dan maakt het geen barst uit over wat voor werk we het over hebben, want opleiden is bij de Politie al helemaal geen prioriteit. Laat staan trainen: dat kost een hoop uren en capaciteit, dus dat moeten we maar niet doen. 3 dagen van 8 uur is meer dan voldoende!
En als het fout gaat kan je makkelijk met een vingertje naar de diender wijzen, want een ander de schuld geven is altijd makkelijker dan jezelf voor je kop slaan. Maar het heeft in ieder geval niet aan de opleiding gelegen!
Daarnaast wordt er bij de diender ingestampt dat hij zijn werk moet doen in een glazen huisje en heeft de diender een ingebakken angst om zijn meerder tegen te spreken. En als je je chef al durft tegen te spreken leert men het je snel af met niet nader te omschrijven methodes. En men gaat daar net zo lang mee door, totdat jij geleert hebt om je schouders op te halen bij de volgende keer dat een "kameel met veel te veel goud op zijn schouders" een streek uithaalt waarvan jij bij voorbaat al weet dat het niks wordt of rampzalig eindigt terwijl hij/zij/het er gewoon mee weg komt. Het uiteindelijke resultaat geeft in ieder geval hetzelfde gevoel als een plak hondestront dat tussen het profiel van je bergschoenen kleeft: het geeft braakneigingen als je het probeert weg te halen, dus laat je het maar zitten. Die enorme stank blijf je ruiken, maar je hoeft ten minste niet te kotsen :'(

Al met al: ik lees dit soort nieuws/krantenberichten niet. Ik zie wat er op straat gebeurd en dat zegt genoeg: er zijn (nog) een paar dienders die hen stinkende best doen om boeven te vangen terwijl de rest maar aan loopt te klooien en zijn geld verdient door zijn kop in het zand te steken of de andere kant op te kijken.
Dat maakt voor de rest ook allemaal geen barst uit: een feit blijft dat er in beide gevallen ongevallen kunnen ontstaan. Das heel vervelend maar zeg nou zelf: zullen we nu boeven gaan vangen of gaan we ons druk maken om dit soort flauwekul en laten we ons huis leeg jatten, ons opa of oma bestelen van het dure familie zilver en onze vrouwen verkrachten?  >:(

(waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat men maar aan mag klooien achter het stuur, ik zeg alleen: waar gehakt wordt vallen spaanders en als we de helft van al het veel te duur betaalde met goud op de schouders rondlopende vee bij de politie inwisselen voor treinconducteurs of chefkok's dan merken we daar in de maatschappij helemaal geen <piiieeep> van)

aldus Moppersmurf

+1 ;D