Man overlijdt in giertank - Warns 16-03-2009

Auteur Topic: Man overlijdt in giertank - Warns 16-03-2009  (gelezen 13321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 17:40:38
In dit geval zal het niet zozeer de besloten ruimte het probleem zijn maar meer de dampen die er nog in hangen. Postbus 51 gaat misschien te ver maar is meer iets voor bijvoorbeeld het tijdschrift Boerderij.

Wel treurig dat het een dodelijk slachtoffer oplevert.

Toch wel een beetje. In het bedrijfsleven heb je hiervoor de Vergunning Besloten Ruimte met bijbehorende procedures. Voor het betreden van deze tanks moet er bijvoorbeeld eerst gemeten worden op explosiegevaar, zuurstof gehalte en aanwezigheid van giftige dampen.
Klinkt overdreven maar in dit geval blijkt maar weer waarom.


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 19:52:48
Er is mij vandaag gevraagd waarom er geen waarschuwingssticker voor dit gevaar bij het mangat van mesttanks is aangebracht. Er zitten namelijk wel allerlei andere waarschuwingsstickers op. Op zich een goede vraag - dit lijkt me geen overbodige luxe.

In Duitsland gebruikt men zulke stickers al jaren. Iik heb een digitale overheidsbrochure met informatie hierover in mijn bezit - liefhebbers kunnen hem bij mij opvragen.

Eén van de stickers die in Duitsland wordt gebruikt om te waarschuwen voor mestgassen in tank, gierputten en biogasinstallaties:

http://www.bauernzeitung.at/index.php?id=2506%2C38253%2C2163%2C%2CeF9QSUNUX05SWzBdPTE%3D

Maar veel belangrijker dan welke sticker dan ook, is natuurlijk KENNIS over de gevaren. Op boerderijen moet zulke informatie door boer en boerin aan de kinderen worden doorgegeven. En op landbouwscholen moet hier nadrukkelijk aandacht aan worden besteed. Ik heb van verschillende bronnen vernomen dat voor zulke onderwerpen tegenwoordig minder aandacht is dan vroeger. Dat, terwijl het probleem zelf tegenwoordig groter is dan vroeger, vanwege de veel grotere schaal van veel bedrijven. Ik hoop dan ook ,dat dit incident in ieder geval als positief effect heeft, dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp.

Ongevallen tijdens het mixen van mest in de mestput vinden veel vaker plaats dan ongevallen met gas in mesttankwagens. Niet alleen boeren en hun gezin, maar ook derden die hiermee in aanraking kunnen komen, waaronder de brandweer, zouden de risico's moeten kennen. Dit geldt met name voor korpsen op het platteland.
Maar ook korpsen in de stad kunnen hiermee in aanraking komen. H2S komt namelijk voor in alle soorten rottend organisch materiaal. Dit betekent dat je het ook kunt tegenkomen in rioolwaterzuiveringen bij bedrijven en van de gemeente. En in septic tanks bijvoorbeeld.

Daarnaast kan H2S bijvoorbeeld gemakkelijk worden gevormd bij het industrieel looien van leer. Kortom: het is niet alleen een plattelandsprobleem!

Helemaal mee eens. Zoals al ik eerder noemde, misschien zou een vakblad zoals "Boerderij" eens een item hier over kunnen schrijven? Misschien ze maar eens tippen?

@Joost-BRW: Ik ben bekend met de besloten ruimte procedure, dit is hier echter niet de directe oorzaak.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2009, 20:32:40
@Firegirl
Nou.. ik denk toch echt dat een meting voldoende zou zijn geweest om te besluiten niet in die tank te gaan zonder bijvoorbeeld ademlucht.
Ik heb ook niet gesproken over het feit dat die ruimte nu de directe oorzaak is. Trouwens, zoals zo vaak bij ongevallen, zijn er vaak meerdere oorzaken.
Maar je hebt gelijk dat H2S niet alleen in besloten ruimtes gevaarlijk is, vooral omdat het zwaarder is dan lucht. Toch is goede ventilatie wel een vereiste voor je een dergelijke ruimte moet betreden.
Procedures en vergunningen lijken mij trouwens ook niet de juiste oplossing hier. Maar ik wou alleen even benoemen hoe er in het bedrijfsleven mee om gegaan wordt.
Heb zelf een tijdje op een AWZI gewerkt en daar waren we behoorlijk strikt in deze zaken vanwege het grote gevaar van H2S maar ook bijvoorbeeld blauwzuurgas.
Wat jij , en anderen, al zeggen een artikel in een vaktijdschrijft over het gevaar van H2S (en methaangas!) zou geen kwaad kunnen want het is waarschijnlijk gewoon onwetendheid.
Veel mensen denken bijvoorbeeld dat je H2S altijd kunt herkennen aan de rotte eieren geur. Dit is echter niet waar. In hoge concentraties ruik je niets meer omdat je zenuwstelsel direct wordt uitgeschakeld.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2009, 22:48:56
Afgelopen jaar heb ik bij brandweer Hollands Midden driemaal een presentatie gegeven over de giftige gassen in mest, voor de bevelvoerders in de regio. Van de hele presentatie zijn video-opnamen gemaakt. Voor de geďnteresseerden: zie http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/read.php?1288,3987850,3987850#msg-3987850
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2009, 10:43:57
Ik heb de hoofdredacteur van Boerderij gemaild met de vraag of het mogelijk is een artikel over de gevaren van mestgas te plaatsen.  Zijn er misschien mensen die hier informatie voor willen aandragen?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2009, 13:18:52
Ik heb de hoofdredacteur van Boerderij gemaild met de vraag of het mogelijk is een artikel over de gevaren van mestgas te plaatsen.  Zijn er misschien mensen die hier informatie voor willen aandragen?

graag - alleen ben ik vanaf zaterdag een week met vakantie in de rimboe. Daarna lever ik met groot plezier een bijdrage. Maar mocht een ander met kennis van deze zaken eerder kunnen, dan is dat ook prima. Tenslotte is het nu DE mixtijd.

Jetty
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2009, 13:43:41
Even off-topic maar mijn complimenten voor het feit dat via dit forum toch een serieus onderwerp in de belangstelling staat en opgepakt wordt om hier buiten het forum meer aandacht aan te schenken....... O0


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2009, 15:23:37
graag - alleen ben ik vanaf zaterdag een week met vakantie in de rimboe. Daarna lever ik met groot plezier een bijdrage. Maar mocht een ander met kennis van deze zaken eerder kunnen, dan is dat ook prima. Tenslotte is het nu DE mixtijd.

Jetty

Hardstikke super! Ik heb inmiddels reactie terug van de hoofdredacteur, hij heeft het doorgegeven aan de chef ondernemen-redactie. Dus nu is het even afwachten of het onderwerp opgepakt wordt daar.

@Shave: Als we hier toekomstige slachtoffers mee kunnen voorkomen is een kleine moeite nu later een groot plezier, toch?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2009, 17:07:33
Hardstikke super! Ik heb inmiddels reactie terug van de hoofdredacteur, hij heeft het doorgegeven aan de chef ondernemen-redactie. Dus nu is het even afwachten of het onderwerp opgepakt wordt daar.
@Shave: Als we hier toekomstige slachtoffers mee kunnen voorkomen is een kleine moeite nu later een groot plezier, toch?

Helemaal mee eens.

Vorig jaar is er naar aanleiding van de 2 mestslachtoffers in St Nicolaasga een kleine waarschuwing vermeld in de Boerderij. Dat vond ik toen nogal mager - ik had toen al graag een bijdrage geleverd. Ik zou het zeer waarderen wanneer het nu wel uitgebreider mag. De Boerderij is immers HET vakblad voor veel agraríërs en wordt op grote schaal gelezen (ooit ook door mij, ik kreeg hem van een buurman. Maar als je dan verhuist, is dat verleden tijd).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2009, 22:15:28
er zijn wel meer vak bladen  waar dit onderwerp wordt aan ge haalt
zo stont hier al http://www.agd.nl/1072450/Nieuws/Artikel/Man-komt-om-bij-reparatie-mesttank.htm
dit verhaal stond groot op de voor pagina van de krant was niet te missen