Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Gepost op: 20 maart 2009, 11:18:58
Beste blauwe collega's,

Is er bij jullie iemand bekend met het gebruik van spijkermatten danwel mogelijke invoering ervan in politie nederland ?

Ik ben van mening dat dit voor de politie een welkome aanvulling zou zijn mbt achtervolgingen en het beperken van risico's van deze achtervolgingen, voor politiepersoneel, burgers maar ook verdachten... iemand een idee ?


Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2009, 20:49:19
Voor zover ik weet is geen enkel korps voorzien van deze matten(amsterdam-amstelland zo en zo niet) Heb er ook nog nooit iets over gehoord dat ze zouden worden aangeschaft. Weet niet hoe het in andere regio's gaat maar bij ons worden achtervolgingen(protocool meldkamer) de laatste jaren heel snel afgebroken.

mvg
Mike


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2009, 20:51:41
volgens mij is dat zo omdat het verkeer in nederland te druk is dus dat het bijna niet mogelijk is om de goede auto lek te prikken, en het is vrij vervelend als je een andere lekprikt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2009, 20:57:15
volgens mij is dat zo omdat het verkeer in nederland te druk is dus dat het bijna niet mogelijk is om de goede auto lek te prikken, en het is vrij vervelend als je een andere lekprikt.
Mijn ervaring leert dat het meren deel van de achtervolgingen toch in de nachtelijke uren plaats vind. Dus dan is er minder verkeer op de weg, dus zou het makkelijker gaan.

Maar we kennen in nederland strenge regels mbt tot geweld(en ik denk dat spijkermatten onder geweld valt, eigelijk geweld tegen goederen(de banden)). Zou dus alleen gaan als het om enstige misdrijven gaat bv in artikel 67 wetboek van strafvoerdering genoemde misdrijven.

mvg
Mike

Voor de niet wet kenners onder ons. Artikel 67 wetboek van strafvordering zijn alle misdrijven waar voorlopige hechtenis op is toegestaan. Dit zijn alle misdrijven waar 4 jaar of meer gevangenis straf op staat. En enkele met namen genoemde misdrijven, onder andere mishandeling en bedreiging.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2009, 21:03:09
Mijn ervaring leert dat het meren deel van de achtervolgingen toch in de nachtelijke uren plaats vind. Dus dan is er minder verkeer op de weg, dus zou het makkelijker gaan.

Maar we kennen in nederland strenge regels mbt tot geweld(en ik denk dat spijkermatten onder geweld valt, eigelijk geweld tegen goederen(de banden)). Zou dus alleen gaan als het om enstige misdrijven gaat bv in artikel 67 wetboek van strafvoerdering genoemde misdrijven.

mvg
Mike

Voor de niet wet kenners onder ons. Artikel 67 wetboek van strafvordering zijn alle misdrijven waar voorlopige hechtenis op is toegestaan. Dit zijn alle misdrijven waar 4 jaar of meer gevangenis straf op staat. En enkele met namen genoemde misdrijven, onder andere mishandeling en bedreiging.

dan zou je de wet moeten veranderen en daar moet het kabinet over beslissen, maar dat duurt zolang voordat dat beslist is bestaan er al geen auto's meer  ;D ;D :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2009, 21:14:05
maar levert het niet gebruiken van spijkermatten niet 'meer' geweld op? (1500 kg geweld op de weg!)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2009, 21:21:21
maar levert het niet gebruiken van spijkermatten niet 'meer' geweld op? (1500 kg geweld op de weg!)

Ja, dat denk ik ook. Dus voor bv een gestolen auto zul je dat nooit kunnen gebruiken. Het gaat dan echt om de ernstige misdrijven, bv in situaties waar je ook aanhoudingsvuuur(iemand neerschiten om hem aan te houden) mag gebruikne. Te denken valt daarbij onder andere aan overvallers.

mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2009, 21:49:42
Ja, dat denk ik ook. Dus voor bv een gestolen auto zul je dat nooit kunnen gebruiken. Het gaat dan echt om de ernstige misdrijven, bv in situaties waar je ook aanhoudingsvuuur(iemand neerschiten om hem aan te houden) mag gebruikne. Te denken valt daarbij onder andere aan overvallers.

mvg
Mike

2x 1500 kg wagens die achter elkaar aanrijden of 1x 1500 kg en een spijkermat... Er ligt toch geen verbod dat je een gestolen auto niet mag achtervolgen? Door een spijkermat heb je alleen, worse case, 4 banden die langzaam leeglopen.

Wat is een andere tactiek om auto's tot stoppen te krijgen? Een uur blijven achter volgen tot de benzine op is of wachten tot de eerste auto verongelukt? Als je ze mag achtervolgen moet je ook de 'wapens' hebben om de achtervolging op een veilige manier te beëindigen is mijn mening...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2009, 21:58:42
2x 1500 kg wagens die achter elkaar aanrijden of 1x 1500 kg en een spijkermat... Er ligt toch geen verbod dat je een gestolen auto niet mag achtervolgen? Door een spijkermat heb je alleen, worse case, 4 banden die langzaam leeglopen.

Wat is een andere tactiek om auto's tot stoppen te krijgen? Een uur blijven achter volgen tot de benzine op is of wachten tot de eerste auto verongelukt? Als je ze mag achtervolgen moet je ook de 'wapens' hebben om de achtervolging op een veilige manier te beëindigen is mijn mening...

maar wat is het waard moet, die vraag moet je absoluut stellen. Voor een gestolen auto krijg je met een beetje massel niet eens gevangenis straf opgelecht. Moet je dan wel de levens van onschulidige burgers(en dienders) riiskeren?

mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2009, 21:59:19
maar wat is het waard moet, die vraag moet je absoluut stellen. Voor een gestolen auto krijg je met een beetje massel niet eens gevangenis straf opgelecht. Moet je dan wel de levens van onschulidige burgers(en dienders) riiskeren?

mvg
Mike

Dus ook geen achtervolging?  ???