Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2009, 22:02:31
Die afweging moet je maken, en bij ons op de meldkamer kapen als het te link word echt af. Heb zelf een keer op de A-9 bij diemen achter een gestolen landrover aangezeten. Ging op een gegeven moment spookrijden tegen het verkeer in op de A-9/ Daar moet je gewoon niet achter aan willen.

Kijk ook even na dit filmpje:



mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2009, 22:03:54
Man in het filmpje heeft in eerste instantie de volgende strafbare feiten begaan:

Geen APK
Geen verzekering

Oordeel zelf.

mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2009, 22:07:17
Ok, duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik het snap!  ;) Een spijkermat is een non-lethal apparaat dat zorgt dat heel wat snelheid uit het voertuig gaat waardoor de achtervolging heel wat veiliger wordt...  ;)

Had men bij onderstaande situatie dan ook moeten stoppen? :)



VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2009, 22:09:49
Het is gewoon soft hier in Nederland...
Waarom niet wat 'Amerikaansere' taktiek...
Met een dubbelloops door de gril blaffen. Of alle auto's uitrusten met een "hertenvanger" en gewoon van de weg duwen.
En praat niet over het gevaar voor de verdachte. Had hij maar moeten stoppen...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2009, 22:14:47
Ok, duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik het snap!  ;) Een spijkermat is een non-lethal apparaat dat zorgt dat heel wat snelheid uit het voertuig gaat waardoor de achtervolging heel wat veiliger wordt...  ;)

Had men bij onderstaande situatie dan ook moeten stoppen? :)



Heel moeilijk te zeggen, je moet constant afwegingen maken. Veilgheid blijft altijd voorop staan. Elke situatie is weer anders. Maar de vraag is altijd waar word de gene van verdacht?  Dat moet mee spelen in je overweging.

Filmpje wat jij plaats daar weet ik wat meer van, en dat is hele andere koek.

mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2009, 22:16:26
Het is gewoon soft hier in Nederland...
Waarom niet wat 'Amerikaansere' taktiek...
Met een dubbelloops door de gril blaffen. Of alle auto's uitrusten met een "hertenvanger" en gewoon van de weg duwen.
En praat niet over het gevaar voor de verdachte. Had hij maar moeten stoppen...

Dat zou met onze wetgeving nooit gaan gebereun, in Amerika vallen ook hel, heel veel doden onder politieagenten. Naar verhouding veel meer dan in Nederland. Dat is de keerzijde van de medaile.

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2009, 01:01:57
Het is gewoon soft hier in Nederland...
Waarom niet wat 'Amerikaansere' taktiek...
Met een dubbelloops door de gril blaffen. Of alle auto's uitrusten met een "hertenvanger" en gewoon van de weg duwen.
En praat niet over het gevaar voor de verdachte. Had hij maar moeten stoppen...
Het gevaar voor de rest van de weggebruikers moeten we het ook maar niet over hebben? In Amerika zie je dit soort inzetten alleen op de Highways over het algemeen, en zoveel ruimte is er in nederland maar op een paar A-wegen....
Daarnaast: volgens mij is een verdachte ook nog steeds mens met rechten, en geen oefendummy voor enthousiaste politieagenten ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2009, 08:33:07
Daarnaast: volgens mij is een verdachte ook nog steeds mens met rechten, en geen oefendummy voor enthousiaste politieagenten ;)

klopt maar ook iemand met plichten wat gewoon inhoud dat hij moet stoppen als de POLI's dat vragen, doet hij dat niet vind ik dat de politie dit soort aparaatuur gewoon mag gebruiken
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2009, 10:48:26
Ik vind het leuk om te zien dat er een hele discussie loskomt, de reden dat ik het vroeg is namelijk dat ik in overleg met een paar mensen besloten heb om deze brieven te gaan schrijven naar de raad van hoofdcommisarissen en de minister biza/justitie is namelijk dat ik mij JUIST ernstig zorgen maak over de enorme risico's welke achtervolgingen met zich mee brengenen dat ik het tijd acht om deze middelen voor de politie te doen invoeren, echter ik wil deze brief kunnen schrijven met daarin enigzins wel wat achtergrond informatie, oftewel ik wil gewoon beslagen ten ijs komen...

Zoals jullie weten ben ik hoofdagent en werkzaam binnen de noodhulp (of hoe je het ook wil noemen) maar ook als centralist politie. Ik ben dus als geen ander op de hoogte van de procedure's welke met achtervolgingen te maken hebben.

Als ik ga kijken naar de afgelopen maand hebben wij in onze regio al 4 of 5 achtervolgingen gehad waarbij de achtervolgingen in alle gevallen te maken hadden met ramkrakers en overvallers. Ik ben van mening dat op het moment dat je de snelheid uit de achtervolging haalt de risico's ook enorm dalen. DAT is nu net de bedoeling.

Ik ben dus nu nog op zoek naar mensen die kontakten hebben in het buitenland met alwaar deze matten wel al gebruikt worden (bv Groot Brittanie, scandinavie). Dit om gebruikers ervaringen te horen. Ik snap ook wel dat het bij een hoop achtervolgingen niet gebruikt zal kunnen worden, echter al kun je van een aantal achtervolgingen maar de angel weg nemen dan is dat, lijkt mij, het overwegen waard.

OVerigens is het zo dat spijkermatten er voor bedoeld zijn om de banden van een voertuig langzaam te laten leeg lopen. Dit verkleint het risico op ongevallen en is er juist om bedoeld om de snelheid te verlagen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Michelle1983

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2009, 11:26:37
Er zijn volgens mij wel (bijzondere) onderdelen van de politie en de KMar die beschikken over spijkermatten maar dan vooral ten behoeve van de beveiliging van locaties. Als ik het me goed herinner, waren bijvoorbeeld op foto's van de vrachtwagen van De Nederlandsche Bank met een klapband, in september 2006 op de A2, spijkermatten te zien die werden gebruikt door de KMar.