Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #240 Gepost op: 12 juni 2016, 12:11:31
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1429459 date=1465706337
Criminelen zijn vaak creatief en vernieuwend. Daarom zijn die principes ook voor de politie belangrijk volgens mij. Daarom het volgende idee, in het kader van innovatieve brain-storming:

Zou het niet mogelijk zijn, om de voorruit en/of zijruiten van een vluchtauto te beschieten met één of meer automatische paintball-geweren? Dat kan gebeuren vanuit een hinderlaag, of vanuit een stilstaande politieauto, of vanuit een politieauto die er voor rijdt, eventueel met open dak.

Of vanuit een politieauto die er achter rijdt achter, als eerst de achterruit kapot is geschoten. Het schieten met een paintball-geweer kan misschien zelfs vanuit een politiehelikopter of onbemand vliegtuigje?

Bij deze paintball-methode is niet direct de hele voorruit ondoorzichtig, maar wordt de bestuurder wel gedwongen om snelheid te minderen. Er kan ook slechts één paintball-patroon worden afgeschoten.

Een voordeel van die techniek is, dat je niet heel nauwkeurig hoeft te richten. Zeker niet omdat je de paintballs heel snel automatische kunt schieten. Maar er kan misschien ook een niet-automatisch, compact paintball-pistool worden gebruikt. Dat kan misschien zelfs vanaf een politie-motorfiets.

Paintball-munitie is in principe niet dodelijk, oftewel het is less-lethal. Toch is deze methode waarschijnlijk alleen geschikt als er geen andere voertuigen in het schootsveld rijden. De andere achtervolgende politieauto's kunnen daarbij wat afstand nemen, wat kan worden afgesproken via radio-commmunicatie.

Verder zijn paintball-wapens niet zo duur en niet zo zwaar, en ze kunnen eventueel ook worden ingezet bij rellen, en misschien ook bij bepaalde andere politieacties, na een wetswijziging hierover.

Ik weet niet of deze technieken mogelijk zijn. Maar misschien is het de moeite waard om wat experimenten te doen op basis van deze voorlopige ideeën?


Frank.... Ik moet zeggen dat je creatief bent.
Alleen is het allemaal zo onrealistisch, dan zeg ik het nog netjes.


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #241 Gepost op: 12 september 2016, 08:55:56
Viel mij iets op aan deze foto . Toch nog een stopstick in de auto. Mogen ze toch nog gebruikt worden?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #242 Gepost op: 12 september 2016, 09:18:10
Viel mij iets op aan deze foto . Toch nog een stopstick in de auto. Mogen ze toch nog gebruikt worden?
Er was ook nog een proef toch?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #243 Gepost op: 12 september 2016, 09:50:17
Kijk even terug op de vorige pagina vanaf reactie #221 dan heb je het antwoord op je vraag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #244 Gepost op: 12 september 2016, 11:24:49
Citaat van: MarcoV link=msg=1446841 date=1473663356
Viel mij iets op aan deze foto . Toch nog een stopstick in de auto. Mogen ze toch nog gebruikt worden?

Dat is alleen de houder.
Als de stick er in zit kun je de tekst niet lezen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !